Meerdere overtredingen op een flitsfoto

Auteur Topic: Meerdere overtredingen op een flitsfoto  (gelezen 5738 keer)

0 gebruikers (en 2 gasten bekijken dit topic.

Vinn

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 202
Gepost op: 1 september 2013, 19:32:50
Hallo,

Tegenwoordig zijn de foto's die je kan opvragen na een vaste of mobiele snelheidsfoto best duidelijk.

Ik vraag me af als er nog een strafbaar feit zichtbaar is. Denk bijvoorbeeld aan niet hands free bellen of andere zichtbare eisen aan het voertuig.

Kan/mag hier dan ook een (extra) verbaal voor gemaakt worden in combinatie met de snelheidsovertreding.




Red

  • HAP Eenheid Amsterdam
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 5,255
Reactie #1 Gepost op: 1 september 2013, 19:37:47
Citaat van: Vinn link=msg=1197484 date=1378056770
Hallo,

Tegenwoordig zijn de foto's die je kan opvragen na een vaste of mobiele snelheidsfoto best duidelijk.

Ik vraag me af als er nog een strafbaar feit zichtbaar is. Denk bijvoorbeeld aan niet hands free bellen of andere zichtbare eisen aan het voertuig.

Kan/mag hier dan ook een (extra) verbaal voor gemaakt worden in combinatie met de snelheidsovertreding.
Nee. Voor mobiel bellen is staande houding verplicht.
Success is born out of arrogance, but greatness comes from humility.


Vinn

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 202
Reactie #2 Gepost op: 1 september 2013, 19:43:30
Oke en voor andere overtredingen die zichtbaar kunnen zijn op een foto?

Lamp stuk, neon verlichting, uitsteekbare lading meer dan zoveel meter, spoilers die te breed zijn.  etc etc


Nachtbroeder

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,399
Reactie #3 Gepost op: 1 september 2013, 19:50:41
Citaat van: Vinn link=msg=1197487 date=1378057410
Oke en voor andere overtredingen die zichtbaar kunnen zijn op een foto?

Lamp stuk, neon verlichting, uitsteekbare lading meer dan zoveel meter, spoilers die te breed zijn.  etc etc

Hoe wil je aantonen dat iets een x aantal (centi)meter te lang/breed is vanaf een foto?


DiNozzo

  • Landelijke Eenheid Dienst Infrastructuur
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 8,084
Reactie #4 Gepost op: 1 september 2013, 19:52:59
Het kan theoretisch gezien wel maar tegenwoordig gaat dit bijna volledig automatisch en worden de foto's niet of nauwelijks nog bekeken. De kans dat het gezien wordt is al heel klein en ik heb nog nooit gehoord dat zoiets gebeurd is.
"The question that sometimes drives me hazy: Am I, or the others crazy?" — Albert Einstein


Vinn

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 202
Reactie #5 Gepost op: 1 september 2013, 19:55:16
Citaat van: -Joost- link=msg=1197490 date=1378057841
Hoe wil je aantonen dat iets een x aantal (centi)meter te lang/breed is vanaf een foto?

Als heel overdreven gezien het bijna zo breed als de auto zelf is en uitsteekt.

Denk bijvoorbeeld aan een houten plank die zover uitsteekt dat die (bijna) op de andere rijbaan komt of het zicht zwaar beperkt


zijlvaart67

  • Verkeerspolitie
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 395
Reactie #6 Gepost op: 1 september 2013, 20:41:43
Wettelijk gezien is het niet onmogelijk om aan de hand van foto's allerlei zaken te bekeuren, maar in de praktijk gebeurt dit niet.

Het maakt get proces onnodig ingewikkeld en daar is 't gewoon niet interessant genoeg voor..
העבר שלי הוא כהה כמו העתיד שלי


Jerommeke

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 17,683
  • Blauwe Motormuis
Reactie #7 Gepost op: 2 september 2013, 01:20:23
Een leuke(re) en realistische casus... Een motorrijder die een voorsorteervak (voor bijv.) linksaf gebruikt om vooraan de rij te staan in de vakken voor rechtdoor. Er worden twee flitsfoto's gemaakt. Een waarop de motorrijder de stopstreep overschreidt en een waarop te zien is dat de motorrijder niet de kruising is over gestoken. Zou de motorrijder hem dan voor ''andere richting volgen dan de pijl in het voorstorteervak aangeeft'' kunnen krijgen?
GEBRUIK MIJN FOTO'S NIET ZONDER TOESTEMMING ! !


Groenemotormuis

  • Utrecht
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,743
  • Every day a new day to enjoy
Reactie #8 Gepost op: 2 september 2013, 01:49:54
Citaat van: Jerommeke link=msg=1197575 date=1378077623
Een leuke(re) en realistische casus... Een motorrijder die een voorsorteervak (voor bijv.) linksaf gebruikt om vooraan de rij te staan in de vakken voor rechtdoor. Er worden twee flitsfoto's gemaakt. Een waarop de motorrijder de stopstreep overschreidt en een waarop te zien is dat de motorrijder niet de kruising is over gestoken. Zou de motorrijder hem dan voor ''andere richting volgen dan de pijl in het voorstorteervak aangeeft'' kunnen krijgen?
Theoretisch zeg ik ja, echter vermoed ik dat er maar weinig OvJ's danwel rechters zijn die deze straf zullen uitdelen. Want bij files en verkeerslichten geld nog altijd de gedoog afspraak/ gentleman's agreement dat motorrijders er langs mogen mits zij dit met gepaste snelheid en veilig doen. Een van die regels is dat je dan langs gaat door tussen de 2 linker rijstroken te rijden. Bij een stoplicht met 2 banen rechtdoor, dan blijf dus wel op de weg voor rechtdoor. Maar als er naar 1 rechtdoor gaat, dan ga je links naar voren, dus over het sorteervak voor links.

Een bezwaar op grond van veiligheid van de rijder heeft een groot kans van slagen omdat er diverse afspraken tussen de motorverenigingen en OM zijn, en het zelfs tot de lesstof behoord bij de motorrijlessen.
Disclaimer: Alle uitspraken hier worden gedaan op persoonlijke titel en zullen, mogen en kunnen niet worden gezien als officiele uitspraken door wat v


zijlvaart67

  • Verkeerspolitie
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 395
Reactie #9 Gepost op: 2 september 2013, 02:11:02
Mee eens, al is de 'gedoogafspraak' één groot circus; het is toegestaan om links in te halen en bij file's mag dit ook rechts gebeuren. Daarnaast staat nergens beschreven dat voor inhalen een aparte rijstrook gebruikt moet worden, dus het OM heeft niets te gedogen; het is gewoon toegestaan.

Overigens bekeur ik(!) wel motorrijders die schaamteloos breeduit in een vak voor linksaf gaan staan en dan volgas wegspuiten om rechtdoor te gaan (iedereen de stuipen op 't lijf jagend). Langs of tussen de file naar voren tokkelen om je bij de stopstreep, of ervoor, op te stellen vind ik prima, maar ze moeten zich niet gaan gedragen alsof ze alles mogen. Dan ben ik er heel gauw klaar mee..
העבר שלי הוא כהה כמו העתיד שלי