Reanimeren door 2 personen tegelijk (hart massage)

Auteur Topic: Reanimeren door 2 personen tegelijk (hart massage)  (gelezen 38823 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

RAdeR

  • Hoofd Rode Kruis Noodhulpteam, BLS instructeur
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 14,616
Reactie #100 Gepost op: 13 december 2013, 08:43:20
Citaat van: thetwin84 link=msg=1228045 date=1386879548
Ik denk dat iedereen daar zijn uiterste best heeft gedaan om levens te redden of het nou juist of onjuist is geweest ze zullen hun best gedaan hebben... Dat er hier een discussie over is of het wel of niet kan... Waarom zou het niet kunnen? welke schade kun je naast het breken van enkele ribben meer kunnen veroorzaken?

Er is niemand die zegt dat ze hun best niet gedaan hebben. De intentie om te helpen is in ieder geval goed.
De discussie gaat er hier alleen over of het effectief is of niet.
Deskundigen geven aan dat dit niet zo is.
Het feit dat je de meerwaarde van professionele bijdragen in deze discussie niet inziet en de ernstige complicaties die ribfracturen kunnen veroorzaken bagatelliseert vind ik erg jammer!


beantsje

  • Baco/EHBO'er TT-circuit, LOTUS
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 115
Reactie #101 Gepost op: 13 december 2013, 12:02:51
Citaat van: thetwin84 link=msg=1228045 date=1386879548
Ik denk dat iedereen daar zijn uiterste best heeft gedaan om levens te redden of het nou juist of onjuist is geweest ze zullen hun best gedaan hebben... Dat er hier een discussie over is of het wel of niet kan... Waarom zou het niet kunnen? welke schade kun je naast het breken van enkele ribben meer kunnen veroorzaken?

Zeker zullen de intenties goed zijn geweest en ik ken de precieze omstandigheden en afwegingen niet, maar ik als simpele EHBO'er zou standaard kiezen voor het voor ons voorgeschreven model van 1 reanimeerder tegelijk en elkaar om de 2 minuten afwisselen. Dat is goed vol te houden en dan is de kans op minder effectieve compressies door vermoeidheid kleiner.

Maar normaal gesproken neemt toch de ambulancevpk de regie en die zegt toch ook op welke manier/schema er gereanimeerd moet worden?
Als een ambuvpk tegen mij zou zeggen dat het helemaal anders moet, om mij met zn 2en tegelijk, dan doe ik dat. Hij/zij is de prof en ik de goedwillende leek.


thetwin84

  • EHBO,AED-bediener/evenementen vkr/hobby fotografie
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,152
  • Dag niet gelachen is een dag niet geleefd.
    • EHBO-Hedrin
Reactie #102 Gepost op: 13 december 2013, 12:09:03
Citaat van: beantsje link=msg=1228187 date=1386932571
Zeker zullen de intenties goed zijn geweest en ik ken de precieze omstandigheden en afwegingen niet, maar ik als simpele EHBO'er zou standaard kiezen voor het voor ons voorgeschreven model van 1 reanimeerder tegelijk en elkaar om de 2 minuten afwisselen. Dat is goed vol te houden en dan is de kans op minder effectieve compressies door vermoeidheid kleiner.

Maar normaal gesproken neemt toch de ambulancevpk de regie en die zegt toch ook op welke manier/schema er gereanimeerd moet worden?
Als een ambuvpk tegen mij zou zeggen dat het helemaal anders moet, om mij met zn 2en tegelijk, dan doe ik dat. Hij/zij is de prof en ik de goedwillende leek.

In deze uitspraak kan ik mij compleet in vinden...
[URL=http://www.t-tools.nl/CCount/click.php?id=


Lunatum

  • Arts
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 959
Reactie #103 Gepost op: 15 december 2013, 19:33:28
Citaat van: mrveurope link=msg=1228052 date=1386880445
Kan je als "simpele reanimatie-gediplomeerde" wel de keuze maken om wel of niet te reanimeren?
Niet relevant voor deze discussie.


Nachtbroeder

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,399
Reactie #104 Gepost op: 15 december 2013, 19:56:09
Citaat van: beantsje link=msg=1228187 date=1386932571
Maar normaal gesproken neemt toch de ambulancevpk de regie en die zegt toch ook op welke manier/schema er gereanimeerd moet worden?
Als een ambuvpk tegen mij zou zeggen dat het helemaal anders moet, om mij met zn 2en tegelijk, dan doe ik dat. Hij/zij is de prof en ik de goedwillende leek.

Er zal geen verpleegkundige of arts zijn die dat als instructie zal geven of ze moeten op eigen houtje aan het experimenteren zijn geslagen..

(Voor de grap nog even snel gezocht op relevante publicaties, maar zoals ik al verwacht had is er niks te vinden)


beantsje

  • Baco/EHBO'er TT-circuit, LOTUS
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 115
Reactie #105 Gepost op: 15 december 2013, 20:03:35
Citaat van: -Joost- link=msg=1228764 date=1387133769
Er zal geen verpleegkundige of arts zijn die dat als instructie zal geven of ze moeten op eigen houtje aan het experimenteren zijn geslagen..

(Voor de grap nog even snel gezocht op relevante publicaties, maar zoals ik al verwacht had is er niks te vinden)

Ik kon er ookniets bij voorstellen. Ik ben alleen terughoudend met mijn reactie omdat ik niet weet wat precies de situatie was, en wat de achterliggende reden om het zo te doen. Maar het beeld wekt wel de veronderstelling dat er ambupersoneel bij was.

Daarnaast zou het natuurlijk heel goed mogelijk kunnen zijn dat een prof een handelswijze kiest dat afwijkt van de beperkte stof die ik als ehboer geleerd hebt.


Nachtbroeder

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,399
Reactie #106 Gepost op: 16 december 2013, 00:25:32
Citaat van: beantsje link=msg=1228766 date=1387134215
Ik kon er ookniets bij voorstellen. Ik ben alleen terughoudend met mijn reactie omdat ik niet weet wat precies de situatie was, en wat de achterliggende reden om het zo te doen. Maar het beeld wekt wel de veronderstelling dat er ambupersoneel bij was.

Daarnaast zou het natuurlijk heel goed mogelijk kunnen zijn dat een prof een handelswijze kiest dat afwijkt van de beperkte stof die ik als ehboer geleerd hebt.

Lijkt me een uitstekende opstelling O0