Reanimeren door 2 personen tegelijk (hart massage)

Auteur Topic: Reanimeren door 2 personen tegelijk (hart massage)  (gelezen 38824 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

oma

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 10,711
Reactie #20 Gepost op: 3 september 2013, 17:28:55
Citaat van: Jims link=msg=1198100 date=1378221873
Maar, soms wordt er wel voor het 'zicht' gereanimeerd. Voorbeeld: aanrijding auto-fietser. Kindje zwaargewond op de fiets. Veel omstanders, hulpverleners zien eigenlijk al dat het 'een kruisje' gaat worden, maar toch wordt er gereanimeerd. Al is het alleen maar voor de ouders die er bij staan te kijken.

Dat is verwerpelijk omdat je van een geneeskundige handeling een achterlijk ritueel maakt. Als ik kunstjes wil opvoeren voor het publiek was ik wel bij het circus gegaan.


thetwin84

  • EHBO,AED-bediener/evenementen vkr/hobby fotografie
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,152
  • Dag niet gelachen is een dag niet geleefd.
    • EHBO-Hedrin
Reactie #21 Gepost op: 3 september 2013, 17:53:34
Citaat van: 024 link=msg=1198101 date=1378222135
Dat is verwerpelijk omdat je van een geneeskundige handeling een achterlijk ritueel maakt. Als ik kunstjes wil opvoeren voor het publiek was ik wel bij het circus gegaan.

Ben ik het volkomen mee eens.
Het wordt je geleerd bij de EHBO dat je mag stoppen met reanimeren als:

- Wanneer het slachtoffer je bijna van zich af mept dus leeft dus geslaagde reanimatie.
- Zonder melding bij 112 na 20 min. (ver op de Hoge Veluwe waar je geen bereik hebt)
- Met melding van 112 zolang mogelijk doorgaan tot dat je zelf niet meer kunt.
- Wanneer de professionele hulpverlening  aangeeft het over te nemen.

Dan word van de prof. HV'er verwacht dat die toch wel weet wanneer hij / zij kan stoppen omdat het geen zin meer heeft.
[URL=http://www.t-tools.nl/CCount/click.php?id=


oma

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 10,711
Reactie #22 Gepost op: 3 september 2013, 18:01:55
Ik kan ook niets met de logica dat voor de ouders van een aangereden kind belangrijk is dat burgers en professionele hulpverleners gaan reanimeren als duidelijk is dat het kindje al overleden is.

Een laken over het kind leggen en de ouders opvangen waarbij je duidelijk maakt dat hun kindje overleden is en niemand nog iets kan doen is eerlijker, het dom opvoeren van een reanimatie-ritueel zorgt dat de ouders hoop krijgen.

In Nederland vinden we dat de dokter aan de hoogste boom moet hangen als hij geen goede informatie geeft of door dingen tegen beter weten in zegt (valse hoop wekken).

Ik vind het ook niet zo netjes om met een stel volwassen kerels op een dood kindje te gaan zittten drukken omdat het publiek ook wat wenst.


Red

  • HAP Eenheid Amsterdam
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 5,255
Reactie #23 Gepost op: 3 september 2013, 18:24:19
Citaat van: 024 link=msg=1198114 date=1378224115
Ik kan ook niets met de logica dat voor de ouders van een aangereden kind belangrijk is dat burgers en professionele hulpverleners gaan reanimeren als duidelijk is dat het kindje al overleden is.
Ik denk dat je die keuze in de meeste (eigenlijk alle) gevallen moet over laten aan de medewerkers van de ambulancedienst. Het duurt niet lang voordat die er zijn, en die kunnen daar een goede keuze in maken. (uitzonderingen daar gelaten)  

Ik heb mensen met de gekste verwondingen het ziekenhuis uit zien komen en zeker kinderen hebben een wonderbaarlijk lichaam met soms onvoorstelbare herstelvermogens.
Success is born out of arrogance, but greatness comes from humility.


oma

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 10,711
Reactie #24 Gepost op: 3 september 2013, 18:27:41
Citaat van: Red link=msg=1198118 date=1378225459
Ik denk dat je die keuze in de meeste (eigenlijk alle) gevallen moet over laten aan de medewerkers van de ambulancedienst. Het duurt niet lang voordat die er zijn, en die kunnen daar een goede keuze in maken. (uitzonderingen daar gelaten)  

Ik heb mensen met de gekste verwondingen het ziekenhuis uit zien komen en zeker kinderen hebben een wonderbaarlijk lichaam met soms onvoorstelbare herstelvermogens.

Alleen ga je nu naar "de gekste verwondingen" toe terwijl het ging over traumatische reanimaties.


Red

  • HAP Eenheid Amsterdam
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 5,255
Reactie #25 Gepost op: 3 september 2013, 18:32:14
Citaat van: 024 link=msg=1198119 date=1378225661
Alleen ga je nu naar "de gekste verwondingen" toe terwijl het ging over traumatische reanimaties.
Is dat zo? Volgens mij begon dat al in het voorbeeld van Jims.
Citaat van: Jims link=msg=1198100 date=1378221873
Maar, soms wordt er wel voor het 'zicht' gereanimeerd. Voorbeeld: aanrijding auto-fietser. Kindje zwaargewond op de fiets. Veel omstanders, hulpverleners zien eigenlijk al dat het 'een kruisje' gaat worden, maar toch wordt er gereanimeerd.
Maar iemand die gereanimeerd wordt kan kennelijk geen verwondingen hebben? Of noem het letsels zo u wil.
Success is born out of arrogance, but greatness comes from humility.


oma

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 10,711
Reactie #26 Gepost op: 3 september 2013, 18:46:19
Citaat van: Red link=msg=1198122 date=1378225934
Is dat zo? Volgens mij begon dat al in het voorbeeld van Jims. Maar iemand die gereanimeerd wordt kan kennelijk geen verwondingen hebben? Of noem het letsels zo u wil.

In Jims zijn voorbeeld ging het om een reanimatie "voor het zicht" na een ernstig verkeersongeval. Uiteraard kan iemand meerdere verwondingen hebben.


thetwin84

  • EHBO,AED-bediener/evenementen vkr/hobby fotografie
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,152
  • Dag niet gelachen is een dag niet geleefd.
    • EHBO-Hedrin
Reactie #27 Gepost op: 3 september 2013, 18:51:00
Maar is het wenselijk om met 2 personen tegelijk te gaan reanimeren (hartmassage)...
Dat is tenslotte het onderwerp...

Vind het sowieso al knap om tegelijk te reanimeren en samen het zelfde ritme aan te houden...
volgens mij moet je dan beide behoorlijk "ritmegevoel" hebben...
[URL=http://www.t-tools.nl/CCount/click.php?id=


oma

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 10,711
Reactie #28 Gepost op: 3 september 2013, 19:03:38
Citaat van: thetwin84 link=msg=1198128 date=1378227060
Maar is het wenselijk om met 2 personen tegelijk te gaan reanimeren (hartmassage)...


Niemand zal zeggen dat het ongewenst is, het is altijd beter dan dat er helemaal niemand gaat reanimeren. In mijn eerste reactie doelde ik ook niet op de techniek van de uitgevoerde reanimatie, wel op de combinatie van zeer ernstig overgewicht en een trauma dat de oorzaak is van de hartstilstand. Als dergelijke slachtoffers komen te overlijden komt het in ieder geval niet door de onjuiste reanimatietechniek.


thetwin84

  • EHBO,AED-bediener/evenementen vkr/hobby fotografie
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,152
  • Dag niet gelachen is een dag niet geleefd.
    • EHBO-Hedrin
Reactie #29 Gepost op: 3 september 2013, 19:08:38
Citaat van: 024 link=msg=1198132 date=1378227818
Niemand zal zeggen dat het ongewenst is, het is altijd beter dan dat er helemaal niemand gaat reanimeren. In mijn eerste reactie doelde ik ook niet op de techniek van de uitgevoerde reanimatie, wel op de combinatie van zeer ernstig overgewicht en een trauma dat de oorzaak is van de hartstilstand. Als dergelijke slachtoffers komen te overlijden komt het in ieder geval niet door de onjuiste reanimatietechniek.

Dan ben ik toch wel nieuwsgierig naar de plaatsbepaling op de borstkas van de 2e reanimator.
[URL=http://www.t-tools.nl/CCount/click.php?id=