Reanimeren door 2 personen tegelijk (hart massage)

Auteur Topic: Reanimeren door 2 personen tegelijk (hart massage)  (gelezen 39382 keer)

0 gebruikers (en 2 gasten bekijken dit topic.

Lunatum

• Arts
  • Senior gebruiker
Reactie #50 Gepost op: 4 september 2013, 10:58:48
Citaat van: TheBeast link=msg=1198314 date=1378284724
Vindt de discussie erg goed, toch helaas voor mij niet duidelijk, als ik het zo lees is hierover dus eigenlijk niet veel bekend over.
Voor de duidelijkheid, gaat niet dat je met 2 man reanimeert, maar dat je met 2 man tegelijk hartmassage geeft.
Dat is duidelijk.

ik kan niet 100% zeggen maar gezien dat ze steeds alles synchroon gaat, lijkt het mij dat dit om 1 persoon gaat. Ook het stoppen tussentijds. Je ziet ook even dat ze overleggen met elkaar.
Dat is een aanname op grond van matig beeldmateriaal. Er zou best een AED kunnen staan die het ritme aangeeft dat door beiden gevolgd wordt?

ow en ik heet Luuc.. lol, BHV'er  en vanuit dat oogpunt geintresseerd in dit als ik het ooit zou moeten toepassen.
Met z'n tweeën tegelijk borstcompressies geven? De vraag is of je compressies daar daadwerkelijk beter van worden. Misschien zou je eerder moeten kiezen om harder te duwenen en iedere minuut af te wisselen. Samen compressies geven in hetzelfde tempo is misschien nog wel moeilijker dan met 2 hulpverleners compressies/beademen ;)...

TheBeast

• Incident-service Manager
  • Senior gebruiker
  • BHV
Reactie #51 Gepost op: 4 september 2013, 11:04:00
begrijp ik, maar dan zal het aantal gewonden niet overeen komen met de melding.

Vader had been letsel,
Moeder en zoon waren ernstig gewond.
Derde kind was gewond en kon diezelfde middag weer naar huis.

Daar basseer ik het op. Niet puur op beeld matriaal.

ir. Auditor

• Ingenieur die nog geen band kan plakken.
  • Senior gebruiker
  • Do one thing every day that scares you (M Schmich)
Reactie #52 Gepost op: 4 september 2013, 11:09:06
Citaat van: René van der Helm link=msg=1198289 date=1378281027
Het is hoog tijd dat je eens andere boeken gaat lezen.

http://www.bol.com/nl/s/boeken/zoekresultaten/Ntt/ehbo/N/8299+8293/Nty/1/search/true/searchType/qck/sc/books_nl/index.html?_requestid=36101

119 (!) resultaten en daar staan de boeken van NedCert niet eens bij omdat die niet te koop zijn. Die krijg je gewoon als je een cursus volgt.

O0 ik heb er wel een paar meer in de kast staan dan alleen het OK boekje. Echter aangezien ik ook wel de mening deel EHBO'er/schoenmaker blijf bij je leest, hou ik het gewoon bij de oranje en rode kruis boek(jes). Misschien wat beperkt in sommige opzichten, maar wel zo veilig als je niet het risico wilt lopen om als EHBO'er/schoenmaker naast je schoenen te gaan lopen. Maar dat is een andere discussie :-)

Mijn punt eerder was ook niet, volgens ehbo is reanimeren door 1 persoon de enige goede manier. Mijn punt was ook geen mening over 1 of 2 personen, maar heel eenvoudig even een verklaring waarom het oranje kruis er voor kiest om alleen de 1 persoons aanpak uit te leggen. Ik snap hun argument daarin wel.

Ben het er ook mee eens dat EHBO en rode kruis verenigingen in hun herhalingslessen ook best aandacht mogen besteden aan het feit dat er meerdere methode zijn. Gelukkig doen ze dat bij die van mij ook wel. Op de reanimatie herhalingsavonden wordt ook wel wat variatie toegepast; soms inderdaad met 2 man, soms krijg je te horen dat de patiënt uit het water gehaald is, soms komt er als antwoord dat er geen AED beschikbaar is zodra je daar om vraagt en mag je een tijdje langer (met z'n 2e) doorgaan en 1x had ik een AED die Spaans sprak. (en dat doe ik niet). Voordeel van die redelijk eenvoudige variaties is gewoon dat je ook leert om niet alleen maar het standaard verhaaltje uit te voeren maar ook even er bij na te denken.

owning31

• EHBO, RK, student
  • Forum gebruiker
Reactie #53 Gepost op: 4 september 2013, 11:44:28
Citaat van: Lunatum link=msg=1198315 date=1378284911

Er kan een groot verschil zijn tussen twee willekeurige burgerhulpverleners die elkaar niet kennen en samen reanimeren, en twee op elkaar ingespeelde eerstehulpverleners van een EHBO-vereniging.

Ikzelf zou inderdaad als een onbekend iemand aanbied samen te reanimeren doe ik het liever alleen en wissel dan af omdat je niet weet of er door de samenwerking tijdwinst te behalen is( want er lopen een aantal mensen rond hier waarvan ik nog steeds niet begrijp waarom ze überhaupt ehbo'er zijn).
Echter als ik samen met mijn vader ben doen we het samen als er de ruimte voor is.

Ligt aan de situatie wat "handiger" is.

Ben het er inderdaad wel mee eens dat er op de herhalingslessen wat meer aandacht aan besteed mag worden.

helm

• Gast
Reactie #54 Gepost op: 4 september 2013, 12:24:18
Citaat van: auditor link=msg=1198319 date=1378285746
O0 ik heb er wel een paar meer in de kast staan dan alleen het OK boekje. Echter aangezien ik ook wel de mening deel EHBO'er/schoenmaker blijf bij je leest, hou ik het gewoon bij de oranje en rode kruis boek(jes). Misschien wat beperkt in sommige opzichten, maar wel zo veilig als je niet het risico wilt lopen om als EHBO'er/schoenmaker naast je schoenen te gaan lopen. Maar dat is een andere discussie :-)

Het is geen enkel probleem als meerdere discussie door elkaar lopen. Daar zijn moderators voor.

Risico lopen? Bedoel je dat je bang bent om buiten het boekje van het OK te gaan? Het OK boekje heeft geen enkele formele/juridische/wettelijke status.

Er zijn heel veel verschillende organisaties die EHBO cursussen/certificaten/diploma's geven.
Ik denk dat het handig is om dat erbij te vermelden omdat ik bij de term EHBO'er een heel ander beeld heb dan iemand anders.
Dus het benoemen van een OK-EHBO'er of een NedCert-EHBO'er is duidelijker.

Azijnzeikerd

• Forum gebruiker
Reactie #55 Gepost op: 4 september 2013, 12:27:54
Citaat van: RAdeR link=msg=1198056 date=1378215952
Enige reden is de gemoedsrust van de hulpverlener en het emotionele belang voor familie/omstanders die veelal verwachten dat er 'iets' gebeurt. In dat laatste geval is het natuurlijk niet nodig om het met 2 man te doen.

Dus je neemt, als proffesionele hulpverlener, jezelf en familie/omstanders in de maling omdat je weet dat hetgeen je doet zinloos is, maar dat moet 25 minuten ontkend worden.....?

Lunatum

• Arts
  • Senior gebruiker
Reactie #56 Gepost op: 4 september 2013, 12:29:45
Citaat van: René van der Helm link=msg=1198335 date=1378290258
Ik denk dat het handig is om dat erbij te vermelden omdat ik bij de term EHBO'er een heel ander beeld heb dan iemand anders.
Dat is nu juist het probleem: niemand weet precies wat een EHBO'er inhoudt. Het niveauverschil is enorm. Tijd dat er een keer een landelijke eenheid komt die de verschillende niveau's omschrijft ;).

ir. Auditor

• Ingenieur die nog geen band kan plakken.
  • Senior gebruiker
  • Do one thing every day that scares you (M Schmich)
Reactie #57 Gepost op: 4 september 2013, 12:48:56
Citaat van: René van der Helm link=msg=1198335 date=1378290258
Het is geen enkel probleem als meerdere discussie door elkaar lopen. Daar zijn moderators voor.

Risico lopen? Bedoel je dat je bang bent om buiten het boekje van het OK te gaan? Het OK boekje heeft geen enkele formele/juridische/wettelijke status.

Er zijn heel veel verschillende organisaties die EHBO cursussen/certificaten/diploma's geven.

Dat ben ik helemaal met je eens hoor. In de praktijk heb ik alleen geleerd me maar gewoon "veilig" binnen het boekje te houden van de organisatie waar je op dat moment voor werkt, dan schop je niemand tegen de schenen en voorkom je dat je eindeloos moet uitleggen wat de juridische status is van een Oranjekruis diploma. Ik merk dat mensen er niet altijd even blij van worden als bijvoorbeeld zaken als een ABCDE of AMPLE genoemd worden in een OK-EHBO setting en andere OK-EHBO organisaties die dat bijvoorbeeld wel weer een interessante uitbreiding vinden.

Uniformiteit over wat opleidingsniveaus inhouden lijken me nog een verre toekomstdroom, je ziet het wel aan het feit dat er rode kruis afdelingen zijn die zweren bij het rode kruis diploma en boek omdat dat beter zou zijn en dat andere afdelingen met het zelfde argument zweren bij het oranje kruis diploma en boekje.

zijlvaart67

• Verkeerspolitie
  • Forum gebruiker
Reactie #58 Gepost op: 4 september 2013, 12:57:54
Citaat van: Azijnzeikerd link=msg=1198337 date=1378290474
Dus je neemt, als proffesionele hulpverlener, jezelf en familie/omstanders in de maling omdat je weet dat hetgeen je doet zinloos is, maar dat moet 25 minuten ontkend worden.....?
Weiger jij maar eens te reanimeren in een wijk waar onze medelanders de boventoon voeren; zonder politie kom jij dan niet rechtop thuis..
העבר שלי הוא כהה כמו העתיד שלי

oma

• Senior gebruiker
Reactie #59 Gepost op: 4 september 2013, 16:04:24
Citaat van: zijlvaart67 link=msg=1198350 date=1378292274
Weiger jij maar eens te reanimeren in een wijk waar onze medelanders de boventoon voeren; zonder politie kom jij dan niet rechtop thuis..

De opmerking komt van forumlid Jims, als ik zijn profielplaatje en de omschrijving goed bekijk kan ik me niet aan de indruk ontrekken dat hij politieman is. Dus hij kan het weigeren in iedere buurt en ervoor zorgen dat andere hulpverleners rechtop thuis komen.