Reanimeren door 2 personen tegelijk (hart massage)

Auteur Topic: Reanimeren door 2 personen tegelijk (hart massage)  (gelezen 39385 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Joffry Ambu-Vpk

• Ambulanceverpleegkundige
  • Senior gebruiker
Reactie #60 Gepost op: 4 september 2013, 16:16:50
Citaat van: Lunatum link=msg=1198280 date=1378279856
De NRR (en dus het Oranje Kruis) heeft ervoor gekozen om 1 persoon zowel de borstcompressies als de beademingen te laten uitvoeren, omdat men er vanuit gaat dat er meestal 1 getrainde hulpverlener ter plaatse is. Reanimeren met twee hulpverleners vergt namelijk oefening, wil je het soepel en zonder extra vertraging in de wissels laten verlopen. Ambulancepersoneel is daar wel in getraind. Maar op straat is het maar de vraag of je toevallig bent met iemand met wie je hebt geoefend of dat je iemand tegenkomt die dat ook geleerd heeft.

Als je niet goed op elkaar bent ingespeeld dan is de kans op vertraging groter dan wanneer je 1 iemand beide handelingen laat doen.

Daarnaast zijn de BLS trainingen voor leken relatief kort en is het zinvoller om iemand goed in zijn eentje te laten reanimeren en vlot wisselen, dan meerdere technieken aan te leren. Keep it simple. Natuurlijk kan je binnen een EHBO-vereniging daar wel meer tijd aan besteden, als men ook naar evenementen e.d. gaat.

De redenatie van de NR begrijp ik wel, gaan voor de minimale BLS kwaliteit.  praktijk is dat iedereen die zijn/haar vaardigheden op peil wil houden zich regelmatig laat bijscholen en dan dus heel goed kan oefenen met BLS door 1 en 2 hulpverleners. Bij BLS door 1 hulpverlener kan er ook vertraging optreden bij het wisselen van massagepositie naar beademingspositie.

Bij gebruik van AED en AED alerts zal het eerder het geval zijn dat er teveel dan te weinig hulpverleners op komen dagen. BLS door 2 heeft oefening nodig, BLS door 1 ook.
HBO-V, ACLS, IC, SOSA, PHTLS, PALS, LOV. PO AMLS en nog wat andere semi-interessante afkortingen. Ambulanceverpleegkundige instructeur (P)BLS AED, rod

Azijnzeikerd

• Forum gebruiker
Reactie #61 Gepost op: 6 september 2013, 06:21:52
Citaat van: zijlvaart67 link=msg=1198350 date=1378292274
Weiger jij maar eens te reanimeren in een wijk waar onze medelanders de boventoon voeren; zonder politie kom jij dan niet rechtop thuis..

Dus je zwicht voor terreur en als je bedreigt wordt dan verlies je je professionaliteit?  Zou hetgeen je zegt ook een reden zijn voor andere handhavende instanties om daar niet te handhaven? Zodat je getto's krijgt waar het recht van de aso's zegeviert?

zijlvaart67

• Verkeerspolitie
  • Forum gebruiker
Reactie #62 Gepost op: 6 september 2013, 10:19:50
Ik hoef niet te zwichten, ik beschik immers over voldoende geweldsmiddelen, maar ik zou er alle begrip voor hebben als ambulancepersoneel er wel aan toegeeft.
Het is niet de eerste keer dat die jongens om een dergelijke reden ontzet moeten worden..

I didn't create the world, I just live in it..
העבר שלי הוא כהה כמו העתיד שלי

Joffry Ambu-Vpk

• Senior gebruiker
Reactie #63 Gepost op: 9 september 2013, 11:51:15
Is er nou een gedeelte van dit draadje verdwenen? Zie iemand geciteerd worden maar kan t originele gedeelte niet meer vinden in de discussie.... :-\ :o
HBO-V, ACLS, IC, SOSA, PHTLS, PALS, LOV. PO AMLS en nog wat andere semi-interessante afkortingen. Ambulanceverpleegkundige instructeur (P)BLS AED, rod

elvin

• brandweer
  • Forum gebruiker
Reactie #64 Gepost op: 9 september 2013, 12:35:38
Citaat van: Golly link=msg=1198083 date=1378218215
Bij een (multi) trauma patiënt die gereanimeerd moet worden is de kans op overleving (en goede overleving, dus goede neurologische outcome) zeer klein. Vaak zal hier niet aan begonnen worden of anders wordt de poging snel gestaakt. Bij een Obese patiënt is het bovendien nog moeilijker om kwalitatief goede compressies te geven waardoor de overlevingskans nog kleiner wordt.

Maar al met al, of iemand nou obesitas heeft of niet, een traumatische reanimatie heeft een zeer lage slagingskans.

overigens wordt hier vaak een onderscheid gemaakt tussen stomp mechanisme (zeer kleine kans) en penetrerend mechanisme(iets grotere kans). Aangezien dit een stomp trauma betreft (aanrijding met auto) wordt er zeer veel geadviseerd niet te starten met een reanimatie.

Bron: bijvoorbeeld http://www.naemsp.org/MDC%20References%20for%20Website/Guide%20to%20Field%20Termination%20of%20traumatic%20cardiac%20arrest.pdf

een van de reanimerende mannen is een brandweerman...
Vrijwillige brandweer

EHBO-er

• Senior gebruiker
  • Ik denk dat ik denk
Reactie #65 Gepost op: 9 september 2013, 12:48:04
Citaat van: Speedy link=msg=1198052 date=1378215615
Onzin! Echt klinkklare onzin, je kan het natuurlijk altijd proberen

Niet zolang geleden deden we het allemaal zo
Ik vind het respectloos en dieptriest.

Maarten

Golly

• Medisch Milieukundig Adviseur en GAGS i.o. bij een GGD/VR
  • Senior gebruiker
  • Hulpverlenen bij Rampen en Evenementen
    • Rode Kruis Den Haag
Reactie #66 Gepost op: 9 september 2013, 12:56:59
Citaat van: elvin link=msg=1199999 date=1378722938
een van de reanimerende mannen is een brandweerman...

Elvin, wat is je punt?
Vrijwillig: Evenementenhulpverlener, TL Noodhulpteam, Onderzoeker Nederlandse Rode Kruis

EHBO-er

• Senior gebruiker
  • Ik denk dat ik denk
Reactie #67 Gepost op: 9 september 2013, 13:14:41
Citaat van: Joffry Ambu-Vpk link=msg=1198254 date=1378250421
Dat is een goed voorbeeld van de onpractische wijze die het EHBO boekje aanleert...
Het is nog steeds zo dat reanimeren met 2 hulpverleners minder delay geeft bij de BLS, wisselen van compressie naar beademen door 1 persoon is niet nodig, en na 2 minuten kan er snel worden gewisseld van functie indien men tegenover elkaar zit.
De redenatie van de NRR dat 1 hulpverlener laten masseren de regel moet zijn is mijns inziens niet adequaat. BLS door ambulancezorg wordt ook gedaan door 2 hulpverleners, een stuk efficienter en rustiger.

Jullie zijn getraind en jullie hebben meer hulpmiddelen ter beschikking.
Zolang de hulp niet komt, zul je het met 1 ehbo'er
De overgang door 2 hulpverleners hebben een aantal problemen, zoals bijv. secondes verliezen doordat de ehbo'ers niet naadloos overgang.

EHBO-er

• Senior gebruiker
  • Ik denk dat ik denk
Reactie #68 Gepost op: 9 september 2013, 13:21:53
Citaat van: Lunatum link=msg=1198315 date=1378284911
Ik zou in eerste instantie willen zien welke van de twee methoden daadwerkelijk de kortste onderbreking van de compressies oplevert. Ons gevoel zegt misschien dat met z'n tweeën reanimeren sneller gaat, maar is dat ook zo?
Mond-op-mond beademing door de tweede persoon is anders dan kapbeademing door een tweede hulpverlener.

Er kan een groot verschil zijn tussen twee willekeurige burgerhulpverleners die elkaar niet kennen en samen reanimeren, en twee op elkaar ingespeelde eerstehulpverleners van een EHBO-vereniging.

Tijd voor wat literatuur onderzoek... :)

Dat is spijker op de kop. De meeste reanimaties worden gestart, voordat de er gebeld wordt ..........

Expert

• Senior gebruiker
Reactie #69 Gepost op: 9 september 2013, 14:18:57
Citaat van: EHBO-er link=msg=1200003 date=1378723684

Niet zolang geleden deden we het allemaal zo. Ik vind het respectloos en dieptriest.

Maarten,

Ik begrijp deze reactie erg goed in het verloop van de discussie. Kun jij je opmerking verder toelichten.

Expert.