Reanimeren door 2 personen tegelijk (hart massage)

Auteur Topic: Reanimeren door 2 personen tegelijk (hart massage)  (gelezen 38825 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Lunatum

  • Arts
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 959
Reactie #80 Gepost op: 9 september 2013, 17:24:27
Citaat van: owning31 link=msg=1200067 date=1378738986
...
Zodra ze bij een slachtoffer staan is het ook hun slachtoffer en doen ze alles zelf en laten niemand erbij, zelfs de ambulance  en het mmt niet. Vandaar dat ik hun er niet bij zou willen hebben. Verder is alle hulp welkom.

En wellicht na het lezen van de reacties hier heeft het wel nut om voor mezelf te overwegen of het niet altijd verstandiger is als de mogelijkheid er is om met 2 personen te reanimeren.
Reageer je nu zelf ook niet een beetje op die wijze naar andere eerstehulpverleners?


oma

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 10,711
Reactie #81 Gepost op: 9 september 2013, 17:44:21
Citaat van: Lunatum link=msg=1200076 date=1378740267
Reageer je nu zelf ook niet een beetje op die wijze naar andere eerstehulpverleners?

Hebben ze het eindelijk voor elkaar in Nederland dat de artsen bijna uit de ivoren toren zijn gedonderd en is het al weer gekraakt door EHBO-ers


owning31

  • EHBO, RK, student
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 365
Reactie #82 Gepost op: 9 september 2013, 17:50:25
Citaat van: noordernieuws link=msg=1200075 date=1378740186
dus met een goed geschoolde ehbo'er zou jij geen rean aandurven?
Als ik die gene ken wel (ken de meeste in de buurt hier wel dus dat is geen probleem). En als ik ze niet ken wel. Zie mijn vorige reactie


owning31

  • EHBO, RK, student
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 365
Reactie #83 Gepost op: 9 september 2013, 17:52:07
Citaat van: Lunatum link=msg=1200076 date=1378740267
Reageer je nu zelf ook niet een beetje op die wijze naar andere eerstehulpverleners?
Ik heb nooit gezegd dat ik een arts e.d. er niet bij laat en als iemand met een aed aankomt juich ik het toe dat ze komen. En als ik al even bezig ben laat ik het ook overnemen door een ander.
De personen waar ik het had doen dat niet.
Dus om op uw vraag een antwoord te geven: ik vind zelf van niet. :-X


Joffry Ambu-Vpk

  • Ambulanceverpleegkundige
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,455
  • Ambulanceverpleegkundige
Reactie #84 Gepost op: 9 september 2013, 18:02:42
Citaat van: EHBO-er link=msg=1200011 date=1378725281
Jullie zijn getraind en jullie hebben meer hulpmiddelen ter beschikking.
Zolang de hulp niet komt, zul je het met 1 ehbo'er
De overgang door 2 hulpverleners hebben een aantal problemen, zoals bijv. secondes verliezen doordat de ehbo'ers niet naadloos overgang.

Al eens bekeken hoeveel tijd er verloren kan raken bij het schuiven naar de beademingspositie, hoofd iets achterover in sniffing position plaatsen, mond over mond slachtoffer, inblazen etc etc? Jaar of 10 geleden werd standaard reanimatie door 2 BLS hulpverleners getraind, ging vaak gestroomlijnder dan de 1 persoons reanimatie. maar goed het zal mij worst wezen hoe men reanimeert, als het maar optimaal gebeurt.
HBO-V, ACLS, IC, SOSA, PHTLS, PALS, LOV. PO AMLS en nog wat andere semi-interessante afkortingen. Ambulanceverpleegkundige instructeur (P)BLS AED, rod


Joffry Ambu-Vpk

  • Ambulanceverpleegkundige
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,455
  • Ambulanceverpleegkundige
Reactie #85 Gepost op: 9 september 2013, 18:04:52
Citaat van: owning31 link=msg=1200067 date=1378738986
Als je handen nodig hebt is het inderdaad altijd handig omstanders te vragen en dat zal ik dan ook ten allertijden doen.
Echter de personen waar ik het over had die wil je er niet bij hebben. Heb ze een aantal keer meegemaakt bij hulpverleningen maar ze zijn bezig met wat ze zelf denken en volgen ook geen aanwijzingen op als er iets fout gaat. Zodra ze bij een slachtoffer staan is het ook hun slachtoffer en doen ze alles zelf en laten niemand erbij, zelfs de ambulance  en het mmt niet. Vandaar dat ik hun er niet bij zou willen hebben. Verder is alle hulp welkom.

En wellicht na het lezen van de reacties hier heeft het wel nut om voor mezelf te overwegen of het niet altijd verstandiger is als de mogelijkheid er is om met 2 personen te reanimeren.

Ik kan me nauwelijks voorstellen dat men de ambulance en MMT niet bij een patient laat, lieden die dat soort praktijken bezigen worden heel snel van t toneel verwijdert.....
HBO-V, ACLS, IC, SOSA, PHTLS, PALS, LOV. PO AMLS en nog wat andere semi-interessante afkortingen. Ambulanceverpleegkundige instructeur (P)BLS AED, rod


Nachtbroeder

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,399
Reactie #86 Gepost op: 9 september 2013, 18:09:05
Citaat van: Joffry Ambu-Vpk link=msg=1200096 date=1378742562
Al eens bekeken hoeveel tijd er verloren kan raken bij het schuiven naar de beademingspositie, hoofd iets achterover in sniffing position plaatsen, mond over mond slachtoffer, inblazen etc etc? Jaar of 10 geleden werd standaard reanimatie door 2 BLS hulpverleners getraind, ging vaak gestroomlijnder dan de 1 persoons reanimatie. maar goed het zal mij worst wezen hoe men reanimeert, als het maar optimaal gebeurt.

Gelukkig zijn er ook nog BLS trainingen waar het e.e.a. wel fatsoenlijk wordt aangeleerd.

Citaat van: owning31 link=msg=1200056 date=1378736801
Ik heb ze in de paar keer dat ik bij een reanimatie was meegemaakt. Ze hadden een reanimatiediploma maar die wil je echt niet tegenover je hebben zitten om je te helpen. Liepen alleen maar in de weg, wisten eigenlijk niet wat ze moesten doen en hadden een beperking. Als hun je zouden komen helpen zal dat de patiënt niet ten goede komen.

Nog maar weer een goede reden om het AED-alert verhaal nog eens een keer goed kritisch te gaan bekijken...


RAdeR

  • Hoofd Rode Kruis Noodhulpteam, BLS instructeur
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 14,616
Reactie #87 Gepost op: 10 september 2013, 09:47:31
Discussie over AED-alert samengevoegd met reeds bestaande topic daarover
http://www.hulpverleningsforum.nl/index.php?topic=38149.0

Hier verder over reanimatie met 2 personen


TheBeast

  • Incident-service Manager
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 531
  • BHV
Reactie #88 Gepost op: 11 september 2013, 11:14:34
over de twijfel(s) of het nu echt 2 personen zijn die tegelijk hartmassage geeft, heb ik filmpje nog een paar keer bekeken.

Buiten de feit van aantal slachtoffers, zie je dat eerst dat 1 persoon massage geeft. Pas later met 2 man.

Ik stel (met het feit dat er twee zeer ernstige gewonde waren en dat er 2 verschillende plekken met reanimatie bezig zijn) dat het inderdaad 1 slachtoffer is waarop 2 personen tegelijk hartmassage geeft.

Ik begrijp beetje uit de reactie's (zo ver ik het kan volgen als leek) dat dit eigenlijk niet standaard is of iets wat er aan komt.


beantsje

  • Baco/EHBO'er TT-circuit, LOTUS
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 115
Reactie #89 Gepost op: 11 december 2013, 21:36:55
Het zou toch kunnen zijn dat het wel 2 slachtoffers zijn en dat het ritme gelijk is omdat er een metronoom aanwezig is?