Dag SanderAMW,
Over de vraag of je relevante ervaring op doet als verpleegkundige op de zorgambulance. Ik heb zelf verschillende banen en ervaringen opgedaan omdat ik net zoals jou de ambitie heb om ambulanceverpleegkundige te worden. Ik heb ook stage gelopen bij de ambulancedienst (zelfstandig besteld vervoer doen) en later ook in dienst van een ambulancedienst gewerkt op de zorgambulance.
Op zich doe je ervaring op in de omgang en communicatie met patiënten, alleen denk dat het niet echt aansluit in jouw ambitie (richting AVpk) wbt je klinische blik en zelfstandigheid. Ook niet wat betreft je vaardigheden (het is niet echt een beroep waar je veel technisch handelt).
Een gemiddelde dag die ik heb gehad als verpleegkundige op een zorgambulance:
Ik kwam aan op de post en deed mijn kleding aan en je meldde je aan bij de MKA. Dan was het wachten op een oproep. Dat konden hele korte ritten zijn, bijvoorbeeld tussen ziekenhuizen in dezelfde stad. Maar soms waren er ook ritten die langer duurden (soms zelfs meerdere uren).
De patiënten die je ophaalt kunnen van huis naar ziekenhuis moeten worden vervoert (en andersom natuurlijk), of van ziekenhuis naar ander ziekenhuis (in enkele gevallen naar het Hospice). Het is vooral een functie van begeleiding, weinig tot niet handelen. Mogelijk het aansluiten van zuurstof, maar voor de rest heb ik weinig tot geen handelingen verricht.
Wat wel belangrijk is de overdracht naar een ander ziekenhuis.
Denk dat het ook belangrijk dat het niet als opstap naar de functie van ambulanceverpleegkundige wordt gezien, ook al werk je binnen dezelfde organisatie.
Hoop dat ik je een beetje wijzer heb gemaakt en anders hoor ik het wel
gr senseihomer