Klopt helemaal, maar ook een ambtelijk bevel ontheft de bestuurder niet van zijn verantwoordelijkheid. Bij een aanrijding eindig je (juridisch gezien) gewoon weer bij de bestuurder..
Dat klopt, maar de strafuitsluitingsgrond is een reden waarop een rechter zich kan baseren om geen straf op te leggen voor een feitelijke handeling die onder
normale omstandigheden een strafbaar feit zou opleveren, omdat er of geen sprake is van schuld of een
rechtvaardiging bestaat voor de handeling.
Ik gok zomaar dat de bestuurder zich kan beroepen op een rechtvaardigingsgrond, namelijk het ambtelijk bevel (art. 43 lid 1 Sr) c.q. overmacht (40sr). Anders kom je zeker uit op een strafuitsluitingsgrond. Je eindigt juridisch dus wel bij de bestuurder (die is ten alle tijden eindverantwoordelijk), maar ik geloof nooit dat de burger hiervoor veroordeeld zou worden zolang hij voorzichtig heeft gereden (maar wel de verkeerslichten heeft genegeerd).
Wellicht verstandiger om als agent zelf te gaan rijden, komen we weer uit bij de discussie in een ander topic: Nee, je hoeft niet persé in een politieauto te zitten voor je vrijstelling van het RVV! Dat kan dus ook in je privé auto, of die van een burger. Zolang het maar voor de uitvoering van je politietaak noodzakelijk is.
Wel een leuk filmpje, ik ga hem naar mijn voormalig docent sturen op de academie. Ben benieuwd naar zijn mening!