Discussie over negeren verkeerstekens bij vervoer van agenten en/of hulpverleners in privé-auto

Auteur Topic: Discussie over negeren verkeerstekens bij vervoer van agenten en/of hulpverleners in privé-auto  (gelezen 26957 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Live

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 65,815
  • pay it forward
    • Hulpverleningsforum
http://www.youtube.com/watch?v=s1CKWFGrPwA#ws
Traumahelicopter voor spoedgeval

023TVonline
Gepubliceerd op 6 sep 2013
Politieauto vast in het zand bij inzet traumaheli voor spoedgeval Dr. Blank op de Frieslandlaan in Haarlem. Dankzij de assistentie van een particulier  O0 waren de hulpverleners snel ter plaatse

p2kflex
10:50:09 06-09-13GROUP-1A1 13901 HAARLEM Frieslandlaan 16 I-14-A (MMT Inzet: Kennemerland AKE-MMT-01 290)
0120901MKA Veiligheidsregio Amsterdam-Amstelland (Traumaheli Lifeliner 1 / MMT 901)
0120998MKA Veiligheidsregio Amsterdam-Amstelland (Lichtkrant Ambulances)
p2kflex
10:46:26 06-09-13GROUP-1A1 12147 FRIESLANDLAAN HAARLEM BLANK MN HUISARTS
0126147Ambu 12-147 (GGD Kennemerland)
0126999MKA Veiligheidsregio Kennemerland (Monitorcode)


Samen sterk in de hulpverlening!


Mattijs

  • Verkeersregelaar
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 985
Citaat van: Live link=msg=1199272 date=1378489898
http://www.youtube.com/watch?v=s1CKWFGrPwA#ws
Traumahelicopter voor spoedgeval

023TVonline
Gepubliceerd op 6 sep 2013
Politieauto vast in het zand bij inzet traumaheli voor spoedgeval Dr. Blank op de Frieslandlaan in Haarlem. Dankzij de assistentie van een particulier  O0 waren de hulpverleners snel ter plaatse

p2kflex
10:50:09 06-09-13GROUP-1A1 13901 HAARLEM Frieslandlaan 16 I-14-A (MMT Inzet: Kennemerland AKE-MMT-01 290)
0120901MKA Veiligheidsregio Amsterdam-Amstelland (Traumaheli Lifeliner 1 / MMT 901)
0120998MKA Veiligheidsregio Amsterdam-Amstelland (Lichtkrant Ambulances)
p2kflex
10:46:26 06-09-13GROUP-1A1 12147 FRIESLANDLAAN HAARLEM BLANK MN HUISARTS
0126147Ambu 12-147 (GGD Kennemerland)
0126999MKA Veiligheidsregio Kennemerland (Monitorcode)

Roept bij mij (natuurlijk) de vraag op hoe het is geregeld met onder begeleiding van een agent in je eigen auto door rood rijden etc.

Uiteraard pluim voor de hulp van de particulier :D
basis EHBO / BHV AED/reanimatie/BOA OV


Meneer

  • Vrijpol. Brabant (Zuid) Oost
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 577
    • Politieserie
Citaat van: Mattijs link=msg=1199277 date=1378490516
Roept bij mij (natuurlijk) de vraag op hoe het is geregeld met onder begeleiding van een agent in je eigen auto door rood rijden etc.

Uiteraard pluim voor de hulp van de particulier :D
Ik denk dat dit voor eigen risico is. Bij een aanrijding heb je geen poot om op te staan, de agent is immers niet de bestuurder. Dat de agent een oogje dichtknijpt is natuurlijk een ander verhaal, gevalletje discretionaire bevoegdheid. Heel misschien zou je je nog kunnen beroepen op de stafuitsluitingsgrond overmacht, maar of dit gegrond wordt verklaard...

Laat ik duidelijk zijn, de hulp van de particulier is zeer wenselijk en 10 punten in dit geval!


Luke_BNV

  • Freelance Cameraman
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,262
    • Bekijk mijn Youtubepagina!
't gaat ook wel heel rustig, en er word wel heel erg goed gekeken. Er wordt echt niet roekeloos door rood geknald. De kans dat er iets zou gebeuren blijft aanwezig maar is uiterst klein. In de hulpverleningsketen is helaas niet elk risico in te dichten of te verzekeren. Er zullen altijd omstandigheden blijven die er buiten vallen. Dat is soms niet te voorkomen.
Volg mij op: Twitter: @LukeBNV Youtube: Luke Beens


enrico1972

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,591
  • Openbare Orde en Veiligheid
    • Instagram Enricoveilig
Citaat van: Mattijs link=msg=1199277 date=1378490516
Roept bij mij (natuurlijk) de vraag op hoe het is geregeld met onder begeleiding van een agent in je eigen auto door rood rijden etc.

Uiteraard pluim voor de hulp van de particulier :D

Absoluut een vette pluim voor de helpende burger. Als ik de agent was geweest had ik mezelf tijdelijk in de functie van "rijleraar" geplaatst en verteld wat hij wanneer het beste zou kunnen doen om zo veilig maar ook zo snel mogelijk het MMT op de juiste locatie af te leveren.
In dit land dient u de wet- en regelgeving te kennen en deze na te leven. Houd u zich hier niet aan, dan weet u ook wat de risico's zullen


Groenemotormuis

  • Utrecht
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,743
  • Every day a new day to enjoy
Citaat van: Mattijs link=msg=1199277 date=1378490516
Roept bij mij (natuurlijk) de vraag op hoe het is geregeld met onder begeleiding van een agent in je eigen auto door rood rijden etc.

Uiteraard pluim voor de hulp van de particulier :D
Hij rijd op dat moment volgens ambtelijk bevel. Uiteraard zal de agent ook wel opletten met het rijden (en ik gok dat de eigenaar/bestuurder van de auto ook zijn auto niet zomaar kapot rijd)
Disclaimer: Alle uitspraken hier worden gedaan op persoonlijke titel en zullen, mogen en kunnen niet worden gezien als officiele uitspraken door wat v


zijlvaart67

  • Verkeerspolitie
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 395
Klopt helemaal, maar ook een ambtelijk bevel ontheft de bestuurder niet van zijn verantwoordelijkheid. Bij een aanrijding eindig je (juridisch gezien) gewoon weer bij de bestuurder..
העבר שלי הוא כהה כמו העתיד שלי


Groenemotormuis

  • Utrecht
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,743
  • Every day a new day to enjoy
Citaat van: zijlvaart67 link=msg=1199332 date=1378507875
Klopt helemaal, maar ook een ambtelijk bevel ontheft de bestuurder niet van zijn verantwoordelijkheid. Bij een aanrijding eindig je (juridisch gezien) gewoon weer bij de bestuurder..
Ja als bestuurder ben je verantwoordelijk over jou daden (jij stuurt en drukt het rechterpedaal in). Maar mocht het ooit zover komen dat je voor het hekje staat kan jij je wel (enigsinds) verdedigen. En zoals ik al zei, verwacht ik niet dat een bestuurder van z'n auto graag zijn auto kapot wil rijden omdat hij een paar hulpverleners gaat afleveren.
Disclaimer: Alle uitspraken hier worden gedaan op persoonlijke titel en zullen, mogen en kunnen niet worden gezien als officiele uitspraken door wat v


silque

  • Sheepdog
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,873
Citaat van: zijlvaart67 link=msg=1199332 date=1378507875
Klopt helemaal, maar ook een ambtelijk bevel ontheft de bestuurder niet van zijn verantwoordelijkheid. Bij een aanrijding eindig je (juridisch gezien) gewoon weer bij de bestuurder..
Dat klopt, maar de strafuitsluitingsgrond is een reden waarop een rechter zich kan baseren om geen straf op te leggen voor een feitelijke handeling die onder normale omstandigheden een strafbaar feit zou opleveren, omdat er of geen sprake is van schuld of een rechtvaardiging bestaat voor de handeling.

Ik gok zomaar dat de bestuurder zich kan beroepen op een rechtvaardigingsgrond, namelijk het ambtelijk bevel (art. 43 lid 1 Sr) c.q. overmacht (40sr). Anders kom je zeker uit op een strafuitsluitingsgrond. Je eindigt juridisch dus wel bij de bestuurder (die is ten alle tijden eindverantwoordelijk), maar ik geloof nooit dat de burger hiervoor veroordeeld zou worden zolang hij voorzichtig heeft gereden (maar wel de verkeerslichten heeft genegeerd).

Wellicht verstandiger om als agent zelf te gaan rijden, komen we weer uit bij de discussie in een ander topic: Nee, je hoeft niet persé in een politieauto te zitten voor je vrijstelling van het RVV! Dat kan dus ook in je privé auto, of die van een burger. Zolang het maar voor de uitvoering van je politietaak noodzakelijk is.

Wel een leuk filmpje, ik ga hem naar mijn voormalig docent sturen op de academie. Ben benieuwd naar zijn mening!
Uitspraken op dit forum zijn op persoonlijke titel.


Speedy

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 237
Citaat van: Live link=msg=1199272 date=1378489898
http://www.youtube.com/watch?v=s1CKWFGrPwA#ws
Traumahelicopter voor spoedgeval

023TVonline
Gepubliceerd op 6 sep 2013
Politieauto vast in het zand bij inzet traumaheli voor spoedgeval Dr. Blank op de Frieslandlaan in Haarlem. Dankzij de assistentie van een particulier  O0 waren de hulpverleners snel ter plaatse

p2kflex
10:50:09 06-09-13GROUP-1A1 13901 HAARLEM Frieslandlaan 16 I-14-A (MMT Inzet: Kennemerland AKE-MMT-01 290)
0120901MKA Veiligheidsregio Amsterdam-Amstelland (Traumaheli Lifeliner 1 / MMT 901)
0120998MKA Veiligheidsregio Amsterdam-Amstelland (Lichtkrant Ambulances)
p2kflex
10:46:26 06-09-13GROUP-1A1 12147 FRIESLANDLAAN HAARLEM BLANK MN HUISARTS
0126147Ambu 12-147 (GGD Kennemerland)
0126999MKA Veiligheidsregio Kennemerland (Monitorcode)

Schrok beetje van 0.43, het door rood gaan... en bij vertrek van de particuliere auto naar ongeval dat het voertuig er al is om politiebusje uit zand te krijgen (snel ter plaatse).