Discussie over negeren verkeerstekens bij vervoer van agenten en/of hulpverleners in privé-auto

Auteur Topic: Discussie over negeren verkeerstekens bij vervoer van agenten en/of hulpverleners in privé-auto  (gelezen 26706 keer)

0 gebruikers (en 3 gasten bekijken dit topic.

Gast

  • Gast
Ik geloof niet dat mensen een historisch of buitenlands voertuig aanzien voor een Nederlandse politie-, brandweer- of ambulancevoertuig, noch dat ze direct daaraan koppelen dat de bestuurder een professioneel hulpverlener is. Een enkeling daargelaten misschien!

Voor een medewerker van een facilitair bedrijf die een opvallend voertuig gaat schoonmaken lijkt het mij niet meer dan logisch dat de balk afgedekt wordt en magneetplaten over het politie-logo geplakt worden met BUITEN BEDRIJF of iets dergelijks.


Nick

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,458
Citaat van: Caprice 9C1 link=msg=1202442 date=1379495918
Voor een medewerker van een facilitair bedrijf die een opvallend voertuig gaat schoonmaken lijkt het mij niet meer dan logisch dat de balk afgedekt wordt en magneetplaten over het politie-logo geplakt worden met BUITEN BEDRIJF of iets dergelijks.

Het bestaat wel, zie bijvoorbeeld hieronder. Heb hier op het forum volgens mij ook eens een foto gezien met magneetplaten 'buiten dienst' en een zwarte hoes over de lichtbalk. Kan deze echter niet meer vinden.

Heb zelf nog nooit zoiets gezien en vraag me dan ook af hoe vaak een dergelijke oplossing gebruikt wordt in de praktijk. De tekst bij onderstaande foto's zegt eigenlijk al genoeg...

Citaat van: Robinh link=msg=569497 date=1209749056
Tijdens een ongeval met beknelling afgelopen middag kwam een monteur oid in een politieauto aangereden, stapte uit, plakte een magneetplaat met ''Buiten dienst proefrit'' erop en reed toen weg. Iemand enig idee wat er aan de hand was?




Senior GGP / Oost-Brabant


Nick

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,458
Toch een foto van Jerommeke gevonden:

Citaat van: Jerommeke link=msg=755619 date=1271690023


Dienst: Regiopolitie Kennemerland
Bureau: Haarlem?
Soort voertuig: Surveillance/CvD/Noodhulpauto
Merk & type: VW Golf5
Byzonderheden: Werd hier gereden door een monteur

Bijbehorend topic: http://www.hulpverleningsforum.nl/index.php?topic=38792.0
Misschien trouwens een nieuw topic openen als we hierover door willen praten? We gaan inmiddels flink offtopic.
Senior GGP / Oost-Brabant


silque

  • Sheepdog
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,873
Bij ons rijden ze daar dus niet mee rond, gewoon een opvallend voertuig zoals wij daar tijdens de surveillance ook in rijden. En ja, wellicht even een ander topic openen  O0
Uitspraken op dit forum zijn op persoonlijke titel.


icare

  • Ambulancechauffeur
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 55
  • 112 als elke seconde telt
Citaat
Ik geloof niet dat mensen een historisch of buitenlands voertuig aanzien voor een Nederlandse politie-, brandweer- of ambulancevoertuig, noch dat ze direct daaraan koppelen dat de bestuurder een professioneel hulpverlener is. Een enkeling daargelaten misschien!

Ik denk dat we nog steeds on-topic zitten aangezien ik de mening van caprice maar deels deel. Er zijn nog zat burgers zonder enige kennis van de hele hv-wereld die als ze plotseling worden geconfronteerd met een ongeval o.i.d. behoorlijk in paniek kunnen raken. Dat een buitenlands hv-voertuig niet zo gauw aangezien zal voor een nederlands hv-voertuig geloof ik best maar zeker nederlandse ex-hv voertuigen waar vaak in de eerste weken/maanden na uitdiensttreding nog even de striping en soms zelfs de blauwe zwaailichten op blijven zitten met een trotse nieuwe burger eigenaar achter het stuur is iets wat je niet moet willen.

Het zal niet de eerste (en ook niet de laatste) keer zijn dat bijv. een dierenambulance incl. bemanning tot stoppen word gemaand bij een ongeval omdat deze voor ambulance word aangezien. Paniek kan mensen blind maken.

Tevens nog on-topic omdat een eigenaar van een ex-hv voetuig te kennen geeft dat indien het mmt (toevallig) een keer een lift nodig hij op vordering van een agent best bereid is dit te doen met gebruikmaking van de (niet toegestane) aanwezige blauwe zwaailampen en sirene als de agent hier om vraagt.

Dit lijkt mij absoluut niet wenselijk en blijkt maar weer een te meer dat blauwe lampen en sirenes alleen thuishoren bij de daarvoor aangewezen HV-diensten.


Diamondback

  • is BHV-er/ EHBO-er. was HBT-er
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 8,430
  • Diamondback, verslaafd aan Colt en de brandweer!
M.a.w.:

Regels zijn heilig in deze.

Kleine kanttekening mijnerzijds....
Calamiteiten zijn niet aan regels gebonden en soms zijn er momenten waarin iedereen moet roeien.

Met de riemen die je dan hebt.

Wat niet wenselijk is, zijn mooie woorden. Maar als de poep de ventilator raakt, flikker dan met name dit soort regels over boord en doe je ding.


klf grimmenstein markt

  • Belangstellende
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,001
  • De enige particuliere bepakte VW LT brandweerbus
    • KLF Grimmenstein markt
ik ga op je vanavond uitgebreid op je reactie reageren icare. je maakt namelijk een paar crusiale foutieve aannames die je  als je mijn reactie nogmaals en aandachtig leest kunt bijstellen. wat ik je dan ool graag wil aanraden evenals de door caprice aan gehaalde topics. dit zou je beeldvorming goed van pas komen
Eigenaar van het voormalige KLF Grimmenstein markt http://www.vwbrandweerbus.nl Namens Perfact-group werkvoorbereider bij stadsverwarming Purmerend


silque

  • Sheepdog
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,873
Nou verwacht ik toch wel een DIJK van een post vanavond.....  >:D
Uitspraken op dit forum zijn op persoonlijke titel.


klf grimmenstein markt

  • Belangstellende
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,001
  • De enige particuliere bepakte VW LT brandweerbus
    • KLF Grimmenstein markt
@ Icare. Ik ga Silqeu zijn zin geven en wat lees voer plaatsen om je even wat minder zwart wit te laten denken.  098uo

Allereerst denk ik dat we een onderscheid moeten maken tussen een burger voertuig en een als zodanig herkenbaar (ex)hulpverleningsvoertuig uit gerust met enige vorm van OGS (al of niet gebruiksgereed)
In mijn ervaring deel ik de mening van caprice niet helemaal, dit kan natuurlijk als oorzaak hebben dat we beide over totaal verschillende voertuigen beschikken waarbij, zeker de wat oudere voertuigen binnen de brandweer, niet elk voertuig over biza stripping beschikt, de vergelijk het is rood met wit en heeft blauwe lampen is dan voor een brandweervoertuig snel klaar, in geval van caprice zijn de uiterlijke verschillen ietsjes groter.

Als tweede moeten we m.i. een onderscheid maken tussen de wanabee's en de "bewaar idioten" de eerste categorie gaat het om de blauwe lampen, en daar heb je 100% gelijk, de tweede categorie gaat het om het totale voertuig en niet alleen de buitenkant deze categorie wil beschikken over een voertuig welke zoveel als mogelijk waarheidgetrouw is dus ook aan de binnenkant als zodanig is ingericht, ik denk dat deze categorie binnen de normaal gangbare burgerij uiterst klein is maar dat juist deze groep zich meer dan bewust is van de gewezen status van hun voertuigen en ook rekening houd met die status wanneer zij zich om welke reden ook in het verkeer begeven.

Als derde heb ik in een eerdere reactie aangegeven dat ik de kans nihil acht er ooit voor te staan dat er een MMT bij mij in het voertuig zo plaats nemen en wanneer dat in het uiterst onwaarschijnlijke geval wel zo zijn dat het aansluiten van de OGS tot werkend geheel dusdanig veel tijd zou vergen dat het MMT te voet sneller op lokatie is dan met mijn voertuig. Dat ik in geval van een vordering over zou gaan tot het aansluiten is geen vrijwillige beslissing, bij een vordering wordt ik namelijk door een diender verplicht tot het aansluiten, kennelijk omdat hij weet dat ik de OGS werkend kan maken daarmee vervalt jou mening dat ik bereid ben om tot aansluiten over te gaan, immers wanneer de diender de schakeling zou kennen dan zou het de schakeling ook zelf mogen activeren en heb ik niks in te brengen dan lege briefjes. Darnaast ga ik er vanuit dat na een dergelijke vordering de bewuste diender (mee) rijdt met het voertuig en zal ik ondanks de op dat moment werkende OGS echt wel aan de verkeersregels houden, ik blijf immers zelf verantwoordelijk voor mijn rijgedrag en zelfs al zou die verantwoording bij de diender komen liggen dan nog kom ik liever 1 minuut later op lokatie dan geheel niet.

Tot zover mijn verhaal c.q. reden om NA vordering gebruik te maken van de OGS waar ik nogmaals geen enkel voordeel in zie omdat kostbare tijd verloren gaat.

Dan even een toelichting op het fiet dat ons voertuig de beschikking heeft over OGS. Ik kan je vertellen dat dit tot heden een hele strijd is geweest, natuurlijk willen mensen de grenzen op zoeken, dat is mensen eigen. De vraag die je je moet stellen is waarom mensen zoals ik die grenzen willen zoeken en daarbij minstens zo belangrijk, wat hebben mensen zoals ik daar voorover.

De reden om de grens op te zoeken is niet omdat de regelgeving middels wat paperwinkel een "overschrijding" van een grens mogelijk maakt, de reden ligt in het feit zoals ik eerder in deze reactie heb aangegeven dat ik mezelf schaar onder de categorie "bewaar idioten" om die reden beschikt ons voertuig niet alleen over de OGS maar is ook geheel uitrukgereed beladen immers geld voor deze categorie mensen je doet het goed of je doet het niet.

Het rijden met ons voertuig brengt in het verkeer enkel kleine voordelen met zich mee, deze wegen echter niet op tegen de nadelen en maken dat je goed overwogen een beslissing moet maken om met dergelijke voertuigen de weg op te gaan, althans in mijn beleving. Dit betekent in mijn geval simpelweg een aantal zaken gewoon voor elkaar hebben.

1. Voor de OGS is bij elke wegbeheerder een ontheffing aangevraagd, totale kosten thans 5000 euro voor 450 wegbeheerders maar, dat maakt niet uit, beter duur als niet te koop. Overigens zijn de ontheffingen afgeven op naam EN kenteken dit betekent dus dat ik mijn voertuig nimmer door een ander kan laten besturen als de OGS aanwezig is en ik ook niet even een ander voertuig kan kopen en daarmee kan rijden wanneer de OGS aanwezig zou zijn (ja ik wil er nog 1 in 4x4 uitvoering)

2. Werkende en gekeurde blustoestellen in het voertuig aanwezig mocht het voorkomen (wat ik absoluut niet hoop) dan kan ik in elk geval handelen om de gevolgen te beperken of minimaal tijd te rekken tot de profs aanwezig zijn.

3. Een geldig c.q. actueel EHBO diploma voor mij als bestuurder en daarbij natuurlijk een goede EHBO uitrusting zodat ik ook in dergelijke voorkomende gevallen kan handelen

4. Jezelf meer dan bewust zijn van de voor- maar nog meer van de nadelen van je voertuig. Ik krijg wat makkelijker voorrang in sommige situaties bijvoorbeeld wegversmallingen, daar staat tegen over dat het voertuig in meer of minder mate wordt gezien als een voertuig met een voorbeeld functie, dus altijd richting aangeven, niet ff snel oranje pakken bij de verkeerslichten of eerder stoppen / wachten bij een zebrapad maar ook beter en vooral verder vooruit en om je heen kijken en dan bedoel ik niet observeren maar kijken, je bewust zijn van je omgeving in het verkeer hoe reageerd men op mijn voertuig (nu heb ik nooit last van files o.i.d. ik rijd altijd voorop) gekscherend natuurlijk maar vooral bedoeld om je aan te geven dat ik me in het verkeer veel minder kan veroorloven dan een niet herkenbaar (ex) HV voertuig immers zou ik hier me met blauw door mijn woonplaats verplaatsen dan denk ik dat het na 500 meter gedaan is en dezelfde diender die me eventueel zou vorderen dan verplicht om alles van het voertuig te verwijderen en daar wellicht zelf een handje mee helpt.

Om uiteindelijk toch weer bij het begin te eindigen, mijn eerdere reactie is natuurlijk pure theorie om onder meer de reactie van Caprice te onderbouwen, op de keeper beschouwd is de situatie dat er een MMT team plaats zou nemen in de KLF naderend nul, en het tijd verlies om de OGS ingeschakeld te krijgen is eenvoudig niet goed te maken door het gebruik van die OGS kortom het is een theorie maar, en daar ben ik wel heel sterk van mening, indien het zich in de praktijk mocht voordoen dan ben je op een dergelijke moment al dusdanig in tijd achter de wagen dat nood wetten breekt en je moet roeien met de riemen die je hebt c.q. krijgt aangereikt en als dat betekent dat een diender vraagt c.q. vorderd om je voertuig te gebruiken voor het vervoer van een MMT dat het dan maar zo is. En laten we heel eerlijk zijn als de nood dermate hoog is dat een dergelijke situatie zich voordoet dan ga ik ervan uit dat de diender die mijn voertuig vraagt c.q. vorderd noch het MMT zich druk maakt over het wel of niet in werking kunnen hebben van de OGS, die personen zien maar een ding.... z.s.m. naar de plek des onheils maar wel zonder brokken !!
Eigenaar van het voormalige KLF Grimmenstein markt http://www.vwbrandweerbus.nl Namens Perfact-group werkvoorbereider bij stadsverwarming Purmerend


icare

  • Ambulancechauffeur
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 55
  • 112 als elke seconde telt
Hoi KLF,

Wat mij betreft een helder betoog wat een hoop punten verduidelijkt. Ik heb er in jou geval zeker vertrouwen is dat alles goed doordacht is en zag in jou al zeker geen wannebee maar eerder al een liefhebber.

Samengevat de kans dat je een mmt zal vervoeren en ook nog eens met de brandweerbus is vrij klein. Maar in ieder geval nobel dat je bereid bent om ze naar de plaats van een incident te brengen.

En ik ben ook wel met je eens als het dan op een dag zover zal komen dat het inderdaad van ondergeschikt belang is dit wel of niet met blauw/herrie gebeurd of met 3 politiemotoren of 2 paarden van de bereden brigade die toevallig ook in de buurt waren. Het is inderdaad prettig als een mmt ergens zo snel mogelijk ter plaatse kan komen indien hun komst gewenst is.

Het ging mij er voornamelijk om dat er goed is nagedacht over het feit mocht er wat mis gaan dan..... maar dat zit bij jou wel goed  ;)

Succes met de hobby!

gr. Icare