Kwestie van speculeren, dat kan van beide kanten gekomen zijn:
Bestuurder "is het in orde dat ik door rood rij?" Agent: "Dat is in orde, ik geef u nu toestemming, we kijken samen goed uit"
of
Agent "U mag van mij door rood heen rijden" Bestuurder: "prima, als U het zegt"
Maakt dit enig verschil uiteindelijk?
Blijkbaar heb ik met mijn vraag toch wel een kleine discussie gestart, precies waar het forum voor bedoeld is
Of het aangeboden of gevorderd is kan uiteindelijk in een rechtszaak ongetwijfeld een verschil maken. Ook maakt het in mijn ogen een groot verschil dat de agent mee rijdt. Hierdoor krijg je als burger wellicht de indruk dat e.e.a. valt onder mandaat van de agent. Dat de verkeersveiligheid niet in het geding mag komen, spreekt ook voor zich. Ook zal de particulier niet moedwillig zijn voertuig schade rijden. Toch lijkt me de noodzaak om af te wijken van de verkeersregels wenselijk, zoniet noodzakelijk. Dat hierbij risico's worden genomen, zoals het rode licht, wat we op het filmpje zien, zijn denk ik risico's die te overzien zijn, als hierbij met gepaste snelheid word gereden.
Ergens zou je verwachten dat de overheid z'n verantwoordelijkheid moet nemen als er toch onverhoopt schade staat in zo'n situatie. Een voertuig van politie of brandweer zijn volgens mij niet verzekerd, omdat schades door de overheid worden betaald. Zoiets zou op in zo'n situatie ook mogelijk moeten zijn. In iedergeval zodra er een agent mee rijdt.
Ik ga dit topic nog braaf verder volgen, omdat ik in zo'n situatie ook een rit zou aanbieden.