Mag ik dan, als het u blieft, even theoretisch doorgaan op deze casus?
Stel dat, in het puur hypothetische geval, er geen ambu of pit-auto beschikbaar zou zijn voor transport van de heli-bemanning naar de incident-locatie.
Ik kom toevallig voorbij in mijn Amerikaanse politie-auto (waarvan de OGS niet werkend is op de openbare weg, behalve een oranje traffic-advisor) en mij zou worden duidelijk gemaakt dat ze een lift zouden kunnen gebruiken, zou ik ondanks het dringende karakter toch
niet in de verleiding komen om de stroomvoorziening naar mijn toeters en bellen in de kofferbak aansluiten.
Onrechtmatig me voordoen als HV-voertuig, overig verkeer in gevaar en verwarring kunnen brengen, RVV1990 artikels 28, 29, Regeling OGS; voldoende no-no's voor mij!
Stel nou, puur hypothetisch en weinig waarschijnlijk, dat er ook een agent instapt en zegt "zet je zwaailichten en sirenes maar aan, van mij heb je toestemming, het is een spoedje!"
Op dat moment beschouw ik dat als een vordering, en zal ik daaraan voldoen. Even los van het feit dat het een particulier voertuig is, met in werking zijnde licht-en geluidsmiddelen en een onboard agent die ontheffingen van het RVV heeft, zou het voertuig op dát moment een hulpverleningsvoertuig status hebben?
Hebben bijvoorbeeld Belgische, Duitse, maar ook Franse of Engelse voertuigen in Nederland een hv-voertuigstatus met ingeschakelde en afwijkende signalering?
En nogmaals, dit is puur hypothetisch en een theoretische voorstelling van zaken!
foto © R. van Zaanen