Discussie over negeren verkeerstekens bij vervoer van agenten en/of hulpverleners in privé-auto

Auteur Topic: Discussie over negeren verkeerstekens bij vervoer van agenten en/of hulpverleners in privé-auto  (gelezen 26703 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

zijlvaart67

  • Verkeerspolitie
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 395
Ok, thanks. Bedankt voor 't uitzoeken. Maar ik begrijp dat 'noodweer' helaas ook geen optie is? Iig niet voor 5 en 6? We waren 't er eigenlijk sowieso al over eens dat 'vorderen' de beste optie is..

En om meteen op de ambulance door te gaan; zijn daar ook geen verdragen voor?
העבר שלי הוא כהה כמו העתיד שלי


Haageneesch

  • Foto- en videograaf.
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 5,953
  • Foto- en videograaf Den Haag, PPK-houder.
    • Haageneesch

@Caprice, leuke casus! Ik heb wel eens een belgische ambu hier zien rijden met OGS, ook die hebben een (zoals ik het noem) 'Amerikaanse' sirene, je ziet weggebruikers twijfelen of ze wel of niet aan de kant moeten gaan.
Je bent helaas geen voorrangsvoertuig, maar denk wel dat veel mensen je voor laten gaan.

Als Caprice blauw licht en een tweetoon voert, is hij toch een voorrangsvoertuig? Het wel/niet legaal of met toestemming in het midden gelaten.

Bovendien zijn ambulances uit België en Duitsland wel voorrangsvoertuigen, kan alleen 1-2-3 niet de juiste bijlagen hierover vinden. In dezelfde bijlage staat iets over het voeren van OGS van NL'se voertuigen in België of Duitsland.


silque

  • Sheepdog
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,873
Citaat van: zijlvaart67 link=msg=1199954 date=1378712876
Ok, thanks. Bedankt voor 't uitzoeken. Maar ik begrijp dat 'noodweer' helaas ook geen optie is? Iig niet voor 5 en 6? We waren 't er eigenlijk sowieso al over eens dat 'vorderen' de beste optie is..

Voor 5 en 6 gaat het een heel lastig verhaal worden, waarbij de precieze omstandigheden van grote invloed zijn. Laten we er maar vanuit gaan dat overmacht in dit geval niet op gaat, wel verwacht hij dat een rechter gevoelig is voor de omstandigheden die spelen.
Vorderen is niet alleen van belang voor strafvervolging, maar ook voor eventuele schade die voortvloeit uit het rijden met zijn privé voertuig. Het maakt nogal een verschil of een agent heeft gereden of dat dit is gedaan door de burger (en eigenaar/houder).

Citaat van: Haageneesch link=msg=1199961 date=1378714750
Als Caprice blauw licht en een tweetoon voert, is hij toch een voorrangsvoertuig? Het wel/niet legaal of met toestemming in het midden gelaten.

Bovendien zijn ambulances uit België en Duitsland wel voorrangsvoertuigen, kan alleen 1-2-3 niet de juiste bijlagen hierover vinden. In dezelfde bijlage staat iets over het voeren van OGS van NL'se voertuigen in België of Duitsland.

Paar posts terug lezen, daarin staat dat Caprice dus geen blauw met tweetoon heeft waardoor hij geen voorrangsvoertuig is. Ook staan daar de juiste artikelen vermeld (art 29 & 30a/b van het rvv).
Uitspraken op dit forum zijn op persoonlijke titel.


ronaldod

  • VP Midden-Nederland
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 107
Dan een andere zwaai aan dit verhaal.
Vrijwillige agent in zijn lease auto van zijn werk. Hij komt toevallig langs en hij helpt bij transport.
Er wordt schade gemaakt tijdens deze rit.
Wie is dan verantwoordelijk ?


Dinges

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 5,168
De bestuurder(s).  :)


sylvester1986

  • Gast
Citaat van: Caprice 9C1 link=msg=1199919 date=1378677093
Mag ik dan, als het u blieft, even theoretisch doorgaan op deze casus?  0098
Dan kun je beter met je METR auto hulp bieden >:D


Haageneesch

  • Foto- en videograaf.
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 5,953
  • Foto- en videograaf Den Haag, PPK-houder.
    • Haageneesch
Citaat van: silque link=msg=1200009 date=1378724823
Paar posts terug lezen, daarin staat dat Caprice dus geen blauw met tweetoon heeft waardoor hij geen voorrangsvoertuig is. Ook staan daar de juiste artikelen vermeld (art 29 & 30a/b van het rvv).
Correct, had ik gelezen. Ik had duidelijker kunnen zijn:

Wat als hij het wel had en wel gebruikte na vordering op prive-voertuig?


Gast

  • Gast
Citaat van: Sylvester link=msg=1200032 date=1378730683
Dan kun je beter met je METR auto hulp bieden >:D

De Caprice staat altijd bij huis, een METR piket-auto niet ;)

Citaat van: Haageneesch link=msg=1200034 date=1378731956
Correct, had ik gelezen. Ik had duidelijker kunnen zijn:

Wat als hij het wel had en wel gebruikte na vordering op prive-voertuig?

Ik heb geen tweetoon, noch blauw/blauw, aanwezig op de Caprice dus dat gaat de hypothetische stelling voorbij.
Echter, een voertuig als de KLF heeft dat wel (of een oude RP Porsche), dan gaat de vraagstelling wel op!


sylvester1986

  • Gast
Citaat van: Caprice 9C1 link=msg=1200035 date=1378731995
een METR piket-auto niet ;)
Nou Caprice, Romeo Delta  ;D >:D 0098


silque

  • Sheepdog
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,873
Dan is hij wel een voorrangsvoertuig en moet men hem voorrang verlenen. Dit heeft de wetgever gedaan om ervoor te zorgen dat niet iedereen voor eigen rechter gaat spelen, als er bijv onopvallende politie bij het kruispunt komt dat mensen eerst gaan kijken of het wel ECHT politie is. Nee, alles met blauw en tweetoon moet je voorrang geven, of ze dat nou wel of niet mogen voeren.

Ik heb zoiets al een keer meegemaakt (al een keer gepost hier ook geloof ik..), een jonge knul had blauwe flitsers en een tweetoon in zn vw golff gemonteerd. Kreeg van iedereen voorrang, alleen politie in burger vertrouwde het niet. Bleek dus ook geen politie te zijn en hij heeft een flinke bon gehad. Op flitsservice ook wel eens een draadje gelezen waaruit blijkt dat er best wat mensen zijn die dit doen en daarmee files omzeilen.
Uitspraken op dit forum zijn op persoonlijke titel.