De interessante juridische discussie over: wie betaalt als je met een MMT aan boord schade rijdt heeft volgens mij nog een kant. Ik denk dat dat bij een kleine schade de verzekeraar een coulance-uitkering kan doen. Bij een grote schade of een onwillige verzekeraar moet niet vergeten worden dat dit binnen de maatschappelijke doelstelling van het Waarborgfonds Motorverkeer valt.
Volgens mij is er een soortgelijk probleem voor hulpverlening op de snelweg.
Als ik als EHBO-er (in privé tijd) op de snelweg rondloop bij een ongeluk ben ik volgens mij gewoon strafbaar omdat de snelweg verboden is voor voetgangers. Ik kan zelfs als veroorzaker van een groot tweede verkeersongeluk gezien worden, omdat weggebruikers afgeleid worden door iemand die langs de snelweg loopt.
Toch kom je (grove opzet daargelaten) daar in de regel mee weg als EHBO-er.
Ik denk dat je onderscheid moet maken tussen wat verzekeraars in de praktijk doen en de juridische werkelijkheid. En ik denk dat de soep niet zo heet wordt gegeten.
Maar ik wel een vraag voor de hoofdstedelijke Hermandad:
In het Noorden heb ik goede ervaringen met het hulpverlenen langs de autosnelweg. Maar niet rond Amsterdam waar ik vaak kom.
Rond Amsterdam hangen overal camera's, er is een Verkeerscentrale en ik kan me zo voorstellen dat je als EHBO-er eerder een prent krijgt. Concreet: auto 200 meter voorbij kop-staart op rijstrook 1 (om het simpel te houden :-) Je loopt terug naar het ongeval. Terwijl je daarnaar toeloopt komt de politie massaal ter plekke en één van de motoragenten, die ook achter het ongeval stopt, spreekt je aan. Niet betrokken bij het ongeval: dan een prent wegens lopen langs de snelweg? Of een verzoek om mee te lopen en te helpen bij het EHBO-en?