Discussie over negeren verkeerstekens bij vervoer van agenten en/of hulpverleners in privé-auto

Auteur Topic: Discussie over negeren verkeerstekens bij vervoer van agenten en/of hulpverleners in privé-auto  (gelezen 26932 keer)

0 gebruikers (en 3 gasten bekijken dit topic.

scorpio

• Senior gebruiker
Citaat van: T4tinus link=msg=1200624 date=1378902606
Niet betrokken bij het ongeval: dan een prent wegens lopen langs de snelweg?

Natuurlijk niet. Dan zou niemand meer kunnen/mogen helpen bij een ongeval! Maar je moet natuurlijk wel je eigen veiligheid, en van anderen, niet onnodig in gevaar brengen.

Heb het zelf op de ringweg aan de hand gehad. Voor mij begint op baan 1 (de meeste linker baan) mijn voorganger hard te remmen. Ik had voldoende afstand dus ik had geen probleem om op tijd te stoppen, maar mijn voorganger botste dus als laatste op een stuk of 10 voorgangers. Ik heb mijn alarmlichten aangezet, heb 112 gebeld en ben tijdens het bellen de rij auto's langsgegaan om te kijken of er iemand (zwaar) letstel had. Dat bleek niet het geval en heb dat doorgegeven, met daarbij ook mijn inschatting dat een stuk of 5 auto's niet meer zelfstandig verplaatst zouden kunnen worden dus dat er wel een aantal takelauto's nodig zouden zijn. Toen ik weer terug kwam bij mijn auto arriveerde de eerste politieauto, De agent vroeg of ik betrokken was bij de aanrijding, ik gaf aan dat dat niet zo was en dat ik 112 had gebeld. Hij heeft vervolgens mijn kenteken genoteerd en mij geholpen om weer in te voegen.

zijlvaart67

• Verkeerspolitie
  • Forum gebruiker
@Tinus:
Het Waarborgfonds gaat geen verschil maken; zij keren alleen uit richting slachtoffers en nimmer richting veroorzakers van een ongeval. Daarnaast geloof ik persoonlijk niet in dergelijke coulance-uitkeringen, niet bij aanrijdingen iig.

Hulp verlenen bij een ongeval is prima; parkeer kort voorbij een ongeval en als professioneel hulpverlener ben je altijd welkom..zolang je idd ook aan je eigen veiligheid denkt..
העבר שלי הוא כהה כמו העתיד שלי

thetwin84

• EHBO,AED-bediener/evenementen vkr/hobby fotografie
  • Senior gebruiker
  • Dag niet gelachen is een dag niet geleefd.
    • EHBO-Hedrin
Citaat van: zijlvaart67 link=msg=1200691 date=1378912492

Hulp verlenen bij een ongeval is prima; parkeer kort voorbij een ongeval en als professioneel hulpverlener ben je altijd welkom..zolang je idd ook aan je eigen veiligheid denkt..

Dan komen we terug op een discussie die al elders gevoerd is maar dan ben je als EHBO'er niet veilig.
Wanneer je met je prive voertuig voorbij het ongeval plaatst, want het achterop komende verkeer kan het niet in de gaten hebben en knalt er boven op waar JIJ als ehbo'er aan het helpen bent...

Prive auto als botsarborber gebruiken?
[URL=http://www.t-tools.nl/CCount/click.php?id=

zijlvaart67

• Verkeerspolitie
  • Forum gebruiker
Ja en nee.. Ja, want het maakt het iets veiliger. Nee, want ik wil geen juridisch gezeik (en betrokken zijn bij een 2e ongeval.) Beschik je privé over een flitser, dan maak ik wellicht alweer een andere afweging..

In de basis zal ik er altijd voorbij parkeren en dan kijken wat ik doen kan. Kan dat niet veilig dan doe ik niets en blijf ik gewoon wachten. Het kan zelfs zo zijn dat ik gewoon doorrijd omdat alleen het stoppen al te gevaarlijk is..

thetwin84

• EHBO,AED-bediener/evenementen vkr/hobby fotografie
  • Senior gebruiker
  • Dag niet gelachen is een dag niet geleefd.
    • EHBO-Hedrin
Citaat van: zijlvaart67 link=msg=1200724 date=1378918029
Ja en nee.. Ja, want het maakt het iets veiliger. Nee, want ik wil geen juridisch gezeik (en betrokken zijn bij een 2e ongeval.) Beschik je privé over een flitser, dan maak ik wellicht alweer een andere afweging..

In de basis zal ik er altijd voorbij parkeren en dan kijken wat ik doen kan. Kan dat niet veilig dan doe ik niets en blijf ik gewoon wachten. Het kan zelfs zo zijn dat ik gewoon doorrijd omdat alleen het stoppen al te gevaarlijk is..

in mijn geval heb ik beschikking over flitsers maar zo zijn er tig andere die dat niet hebben... En dan moet je inderdaad een afweging maken of te wachten met hulp bieden dat er een HV of RWS aanwezig is of dat je doorrijd omdat het anders te gevaarlijk word.

Maar om even terug te komen op het onderwerp...

Wanneer mij gevraagd zou worden door oom agent / MMT om te rijden zou ik dat ook doen.
Al vraag ik mij af of ook al heb ik een flitser in wagen of ik die van oom agent zou mogen gebruiken / MMT.
Want dan kom je in de situatie die Caprice schetste... We hebben het wel maar mogen het niet gebruiken...

Al zeg ik in de situatie als Caprice als hij zijn signaal verlichting aanzet en lawaai aanzet... Alle HV'ers zullen weten dat het geen HV voertuig is maar een buitenstaande / leek ziet een Amerikaanse politiewagen en met lawaai aankomen rijden.. ze zullen toch wel stoppen of voorrang verlenen naar mijn mening... of het nu wel of niet toegestaan is.

Niemand rijd zomaar zijn eigen auto naar de knoppen omdat hij / zij weet dat de andere partij die OGS niet mag gebruiken...
plus dat Caprice dus blijkbaar bekend is met de regels, rijden met OGS.
[URL=http://www.t-tools.nl/CCount/click.php?id=

zijlvaart67

• Verkeerspolitie
  • Forum gebruiker
Natuurlijk geen punt, maar we zijn hier aan 't doemdenken, de grenzen opzoeken..
Dat maakt 't nodeloos ingewikkeld, maar wel handig om bij je parate kennis te voegen..

Je gaat iets dergelijks ooit meemaken. Ik tot nu toe 1 keer in 13 jaar tijd, dus het valt mee..

T4tinus

• BHVer
  • Forum gebruiker
  • Met en zonder
Citaat van: zijlvaart67 link=msg=1200691 date=1378912492
@Tinus:

In ieder geval bedankt, Zijlvaart, ik weet dan dat ook op de ring "gewoon" EHBO kan verlenen.
Ik ben altijd verbaast over de snelheid en het aantal agenten waarmee de politie in Amsterdam komt opdraven bij een ernstig ongeval.  O0

T4tinus

• BHVer
  • Forum gebruiker
  • Met en zonder
Citaat van: thetwin84 link=msg=1200713 date=1378916444
Dan komen we terug op een discussie die al elders gevoerd is maar dan ben je als EHBO'er niet veilig.
Wanneer je met je prive voertuig voorbij het ongeval plaatst, want het achterop komende verkeer kan het niet in de gaten hebben en knalt er boven op waar JIJ als ehbo'er aan het helpen bent...

Prive auto als botsarborber gebruiken?

Je bent als EHBO-er nergens veiliger als op de Amsterdamse ring na een ongeval. Voordat je bij de ongevals-plaats bent, wordt je afgedekt door een halve kilometer stilstaand verkeer  >:D   0098
Maar je hebt helemaal gelijk, eigen veiligheid gaat voor.

/of topic
Ik heb overigens in deze goede ervaringen met vrachtwagenchauffeurs. Bij een geval waarbij een 3-zitsbank 's nacht midden op de rijbaan lag in het pikkedonker, besloten twee vrachtwagenchauffeurs naast elkaar te stoppen. Zo maakten ze het veilig verwijderen van het obstakel mogelijk. Op de A27 richting Hilversum (in 1991: ik wordt oud...  ;) )
/on topic

T4tinus

• BHVer
  • Forum gebruiker
  • Met en zonder
Citaat van: thetwin84 link=msg=1200647 date=1378906002
Als EHBO'er ben je wanneer er geen prof. hulpver. aanwezig is verplicht om te helpen, maar de 1e regel van de EHBO is denk aan je veiligheid. Wanneer er een ongeval voor je gebeurd op de snelweg en je zet je auto er voorbij dan houd dat in dat je niet veilig bezig bent dus heb je niets te zoeken op de snelweg. Zolang er 1e wagen van de Politie / RWS er niet is kun je als EHBO'er niets beginnen.
Want wat heb je er aan als er nog een bovenop knalt wanneer jij het SO aan het helpen bent? Dan ben je zelf een SO.

Ook jij hebt uiteraard helemaal gelijk.
Er moet dus eerst een file ontstaan...
En zelfs als het is afgekruisd en afgezet, heb je in het Amsterdamse nog rekening te houden met malloten.

petre

• Forum gebruiker
Citaat van: T4tinus link=msg=1200624 date=1378902606
[..]

Toch kom je (grove opzet daargelaten) daar in de regel mee weg als EHBO-er.

Ik denk dat je onderscheid moet maken tussen wat verzekeraars in de praktijk doen en de juridische werkelijkheid. En ik denk dat de soep niet zo heet wordt gegeten.
[..]
Valt in dat zelfde rijtje niet het laten zitten van een slachtoffer in de wagen van een hulpverlener/passant waarna daar het dak af gaat zonder vergoeding van een verzekeraar?