Discussie over negeren verkeerstekens bij vervoer van agenten en/of hulpverleners in privé-auto

Auteur Topic: Discussie over negeren verkeerstekens bij vervoer van agenten en/of hulpverleners in privé-auto  (gelezen 26967 keer)

0 gebruikers (en 3 gasten bekijken dit topic.

thetwin84

  • EHBO,AED-bediener/evenementen vkr/hobby fotografie
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,152
  • Dag niet gelachen is een dag niet geleefd.
    • EHBO-Hedrin
Citaat van: petre link=msg=1200953 date=1378992138
Valt in dat zelfde rijtje niet het laten zitten van een slachtoffer in de wagen van een hulpverlener/passant waarna daar het dak af gaat zonder vergoeding van een verzekeraar?

Tenzij je graag van je auto af wil... kan me bepaalde auto's voorstellen die niet meer door de keuring heen zouden komen... Waar ze van zouden kunnen zeggen van laat ze daar maar inzitten hij is toch niets meer waard...

[URL=http://www.t-tools.nl/CCount/click.php?id=


T4tinus

  • BHVer
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 348
  • Met en zonder
Citaat van: petre link=msg=1200953 date=1378992138
Valt in dat zelfde rijtje niet het laten zitten van een slachtoffer in de wagen van een hulpverlener/passant waarna daar het dak af gaat zonder vergoeding van een verzekeraar?

De laatste post in een oude discussie: http://www.hulpverleningsforum.nl/index.php?topic=4175.0


T4tinus

  • BHVer
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 348
  • Met en zonder
We raken wat off topic: maar toch maar even:

Casus: 96-jarige veroorzaakt ongeval. SO mag schuilen, waardoor auto van behulpzame passant moet worden opengeknipt.
http://www.telegraaf.nl/binnenland/20502587/__Remco_doet_het_zo_weer...__.html]
[url]http://www.telegraaf.nl/binnenland/20502587/__Remco_doet_het_zo_weer...__.html
[/url]
Citaat
Volgens Bertwin Tiemersma, woordvoerder van Centraal Beheer Achmea, kan het inderdaad een lastige kwestie worden. "In principe is de 96-jarige veroorzaakster verantwoordelijk. Zou zij bij ons verzekerd zijn, dan vergoeden wij de schade. Een goede daad mag nooit beboet worden. Maar dat is niet het beleid van alle verzekeraars."

Dat is dus een oorzaak van de prijsverschillen tussen verzekeraars...    ;)


zijlvaart67

  • Verkeerspolitie
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 395
Ik vrees meer het feit dat de kwestie in de openbaarheid is gekomen..
העבר שלי הוא כהה כמו העתיד שלי


klf grimmenstein markt

  • Belangstellende
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,001
  • De enige particuliere bepakte VW LT brandweerbus
    • KLF Grimmenstein markt
Citaat van: Caprice 9C1 link=msg=1200035 date=1378731995
De Caprice staat altijd bij huis, een METR piket-auto niet ;)

Ik heb geen tweetoon, noch blauw/blauw, aanwezig op de Caprice dus dat gaat de hypothetische stelling voorbij.
Echter, een voertuig als de KLF heeft dat wel (of een oude RP Porsche), dan gaat de vraagstelling wel op!

KLF heeft een kunstje voor het aanzetten van blauw bij de hand gehad bij een ongeval in Harderwijk. Diender vroeg of het blauw ook aan kon en zo ja of ik dat wilde doen, heb de diender gevraagd te vorderen en melding te maken van, is gedaan dus blauw is aangegaan. Na arriveren van twee voertuig van de blauwetak is blauw weer afgezet en alleen amber blijven draaien.
KLF is goed en best wel gek maar niet niet zo gek dat het blauw er al opgaat als er alleen omgevraagd wordt, men gaat dat echt duidelijk vorderen, die hele dure A4 tjes tav ontheffingen voor de aanwezigheid zijn wat dat betreft heeeeeel heilig.

In het hoogst onwaarschijnlijke geval dat er met de KLF een MMT vervoerd zou moeten worden om welke reden dan ook dan zijn de MMT-er natuurlijk van harte welkom echter, geen diender aanwezig die duidelijk vorderd dat de OGS in werking gezet gaat worden dan blijft de OGS ook voor het MMT gewoon stil en donker, daarkomt bij of het MMT de tijd wil verliezen die noodzakelijk is om de OGS uberhaupt in werking te kunnen stellen en of dan gebruik van de OGS het tijd verlies weer goed kan maken, mijn bescheiden idee is van niet dus inpakken en wegwezen met het MMT volgens de geldende verkeersregels.

In het topic betreffende ontheffing voor de aanwezigheid van OGS op oldtimer HV voertuigen is mij de vraag ook wel eens gestelt wanneer ik de bereidheid zou hebben uit eigen beweging de OGS in werking te stellen, daar ben ik heel kort mee, NOOIT niet als er een MMT in de KLF zit, niet als het dicht zit van de mist op de dijk lelystad <=> enkhuizen, niet als er met spoed iemand naar de dokter moet zelfs niet als de meldkamer toestemming zou gegeven om de veiligheid te verhogen, (daar hebben we wegkegels voor) gewoon NOOIT alleen voor evenementen en na vordering van de blauw tak (oke en als ik wat wil testen voor de deur)

En dat is niet eens vanwege de kosten van een eventuele boete of het risico van inbeslagname het is puur het feit omdat ik me meer dan bewust ben van het feit dat ik met een dusdanig herkenbaar voertuig rijdt (waardoor ik toch al wat makkelijker voorrang krijg  0098) en niet beschik over enige bewijs dat ik met werkende OGS mag rijden terwijl de mede weggebruiker ook zonder werkende OGS vaak al anders op onze KLF reageerd tel daar bij op wat de reacties van de gemiddelde weggebruiker is als men een voertuig met werkende OGS ontmoet en ik denk dat ik een heel goede reden heb gevonden om gewoon te wachten te het inwerking stellen gevorderd wordt
Eigenaar van het voormalige KLF Grimmenstein markt http://www.vwbrandweerbus.nl Namens Perfact-group werkvoorbereider bij stadsverwarming Purmerend


icare

  • Ambulancechauffeur
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 55
  • 112 als elke seconde telt
Citaat
En dat is niet eens vanwege de kosten van een eventuele boete of het risico van inbeslagname het is puur het feit omdat ik me meer dan bewust ben van het feit dat ik met een dusdanig herkenbaar voertuig rijdt (waardoor ik toch al wat makkelijker voorrang krijg  0098) en niet beschik over enige bewijs dat ik met werkende OGS mag rijden terwijl de mede weggebruiker ook zonder werkende OGS vaak al anders op onze KLF reageerd tel daar bij op wat de reacties van de gemiddelde weggebruiker is als men een voertuig met werkende OGS ontmoet en ik denk dat ik een heel goede reden heb gevonden om gewoon te wachten te het inwerking stellen gevorderd wordt

Beste KLF,

Ik ben van mening dat (niet jij persoonlijk maar in algemene zin) je als niet-hulpverlener het niet moet willen om in een opvallend (gelijk lijkend) hulpverleningsvoertuig rond te rijden over de openbare weg (en helemaal niet voorzien van blauwe lampen/armaturen).

Zoals jij aangeeft reageren mensen al anders op je brandweerbus dan als je in een normale prive auto zou rijden. Juist doordat jou bus nog gelijkenissen vertoont met brandweervoertuigen in Nederland en ook nog eens is voorzien is van blauwe zwaailichten kan ik mij voorstellen dat mensen in een panieksituatie bij een ongeval of iets dergelijke jou best aan kunnen zien voor een professionele hulpverlener ook al zal je waarschijnlijk niet in een uitrukoverall in je bus zitten. Deze mensen zullen dan ook hulp verwachten op een professioneel niveau en dat is hulp die jij in zo'n situatie niet kan bieden.

Als jij je echt zo bewust bent van het feit dat je in een opvallend ex-hv voertuig voertuig rond rijd dan had je ook wel de blauwe zwaailichtkappen wel vervangen door oranje kleurige.

Citaat
KLF heeft een kunstje voor het aanzetten van blauw bij de hand gehad bij een ongeval in Harderwijk. Diender vroeg of het blauw ook aan kon en zo ja of ik dat wilde doen, heb de diender gevraagd te vorderen en melding te maken van, is gedaan dus blauw is aangegaan. Na arriveren van twee voertuig van de blauwetak is blauw weer afgezet en alleen amber blijven draaien.

Als jij de blauwe zwaailichtkappen op voorhand al zou hebben veranderd naar oranjekleurige (het is immers bij wet verboden om blauwe zwaailichten of armaturen op je voertuig aanwezig te hebben, behalve dan voor de aangewezen hv-diensten) dan had je in eerste instantie al meteen alle oranje zwaailichten aan kunnen zetten en was er geen vordering van een agent voor nodig om de resterende 2 blauwe zwaailampen aan te mogen zetten.

Alleen het feit al dat je een hypotetische situatie schetst waarbij je aangeeft dat als je toevallig een keer een mmt een lift geeft met een agent die je vorderd je OGS te voeren  je dat dan gewoon zal doen is voor mij een duidelijke reden waarom particuliere niet met OGS op voertuigen moet rondrijden. Ondanks de vordering van de agent ben jij immers niet geschoold voor het rijden met OGS.

Zoals zijlvaart67 in een andere topic al aangaf is het zo dat mensen elke keer de grenzen weer op willen zoeken van wat wel en niet wenselijk is. Ik vind dit een zorgelijke ontwikkeling in Nederland.

Gr. Icare

PS. dit is geen persoonlijke aanval en ik wil niemand zijn hobby verpesten maar dit is puur mijn persoonlijke mening.


Dion

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,214
Citaat van: icare link=msg=1202345 date=1379442820
Beste KLF,

Ik ben van mening dat (niet jij persoonlijk maar in algemene zin) je als niet-hulpverlener het niet moet willen om in een opvallend (gelijk lijkend) hulpverleningsvoertuig rond te rijden over de openbare weg (en helemaal niet voorzien van blauwe lampen/armaturen).

Zoals jij aangeeft reageren mensen al anders op je brandweerbus dan als je in een normale prive auto zou rijden. Juist doordat jou bus nog gelijkenissen vertoont met brandweervoertuigen in Nederland en ook nog eens is voorzien is van blauwe zwaailichten kan ik mij voorstellen dat mensen in een panieksituatie bij een ongeval of iets dergelijke jou best aan kunnen zien voor een professionele hulpverlener ook al zal je waarschijnlijk niet in een uitrukoverall in je bus zitten. Deze mensen zullen dan ook hulp verwachten op een professioneel niveau en dat is hulp die jij in zo'n situatie niet kan bieden.

Als jij je echt zo bewust bent van het feit dat je in een opvallend ex-hv voertuig voertuig rond rijd dan had je ook wel de blauwe zwaailichtkappen wel vervangen door oranje kleurige.

Als jij de blauwe zwaailichtkappen op voorhand al zou hebben veranderd naar oranjekleurige (het is immers bij wet verboden om blauwe zwaailichten of armaturen op je voertuig aanwezig te hebben, behalve dan voor de aangewezen hv-diensten) dan had je in eerste instantie al meteen alle oranje zwaailichten aan kunnen zetten en was er geen vordering van een agent voor nodig om de resterende 2 blauwe zwaailampen aan te mogen zetten.

Alleen het feit al dat je een hypotetische situatie schetst waarbij je aangeeft dat als je toevallig een keer een mmt een lift geeft met een agent die je vorderd je OGS te voeren  je dat dan gewoon zal doen is voor mij een duidelijke reden waarom particuliere niet met OGS op voertuigen moet rondrijden. Ondanks de vordering van de agent ben jij immers niet geschoold voor het rijden met OGS.

Zoals zijlvaart67 in een andere topic al aangaf is het zo dat mensen elke keer de grenzen weer op willen zoeken van wat wel en niet wenselijk is. Ik vind dit een zorgelijke ontwikkeling in Nederland.

Gr. Icare

PS. dit is geen persoonlijke aanval en ik wil niemand zijn hobby verpesten maar dit is puur mijn persoonlijke mening.
Ik begrijp je mening en zorgelijkheid, echter zijn 99% van alle bezitters zich meer dan degelijk bewust van de verantwoordelijkheden die gepaard gaan met het hebben van een ex-/gedupliceerd hulpverleningsvoertuig.

Graag verwijs ik je naar o.a. dit topic, dit topic en dit topic. Lees het even door, wellicht veranderd het je kijk een beetje  ;)


icare

  • Ambulancechauffeur
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 55
  • 112 als elke seconde telt
Ik ben mij ervan bewust dat nagenoeg alle bezitters van deze ex-hv voertuig zich ongetwijfeld bewust zullen zijn van de verantwoordelijkheden die dit met zich meebrengt.

Met het eerste topic waar je naar verwijst was ik nog niet bekend en mensen die zich op zo'n manier inzetten vrijwillig inzetten voor zo'n doel kan ik alleen maar lof en waardering voor uitspreken  O0.

Zo'n inzet van een dergelijk voertuig en bij evenementen zoals o.a. het Kinderbeestfeest vind ik ook prima en juich ik van harte toe en hier komen deze voertuigen nog eens goed tot hun recht en kunnen er een hoop mensen van genieten. Ik kan oldtimer ex-hv voertuigen ook prima waarderen.

Het enige wat mij wat steekt is dat er sinds een bepaalde tijd ook is bepaald dat het niet meer is toegestaan is om op de openbare weg rond te rijden met blauwe armaturen en er dan toch weer mensen zijn die menen dat dit niet voor hen van toepassing is.

Alhoewel ik mij voor kan stellen dat het ongelofelijk zuur moet zijn om op zulke mooie oldtimers geen blauwe kappen meer te mogen voeren en je je ook kan afvragen of de wetgever weer niet een beetje aan het door slaan is  ;).

Mijn persoonlijke mening: blauwe armaturen op oldtimers prima, maar nog functionerende OGS al dan niet door een kleine handeling tijdelijk ongedaan gemaakt is echt een no-go voor mij.


Gast

  • Gast
Citaat van: icare link=msg=1202386 date=1379453607
Het enige wat mij wat steekt is dat er sinds een bepaalde tijd ook is bepaald dat het niet meer is toegestaan is om op de openbare weg rond te rijden met blauwe armaturen en er dan toch weer mensen zijn die menen dat dit niet voor hen van toepassing is.

Alhoewel ik mij voor kan stellen dat het ongelofelijk zuur moet zijn om op zulke mooie oldtimers geen blauwe kappen meer te mogen voeren en je je ook kan afvragen of de wetgever weer niet een beetje aan het door slaan is  ;).

Mijn persoonlijke mening: blauwe armaturen op oldtimers prima, maar nog functionerende OGS al dan niet door een kleine handeling tijdelijk ongedaan gemaakt is echt een no-go voor mij.

In het topic van KLF is uitgebreid te lezen hoe het stappenplan naar diverse vrijstellingen en ontheffingen bewandeld is. Dit doet een echte verzamelaar en enthousiast níet omdat het "gewoon leuk staat" met blauwe kappen, maar vanwege het nastreven van authenticiteit bij een historisch voertuig. Het is de bestuurders niet te doen om wannabe-gedrag te willen vertonen met blauw en teetuu onder handbereik. Dat is de kern, ben ik overtuigd, van elke verzamelaar en auto-liefhebber die met een oude, historische, buitenlandse of anderszins overduidelijk niet-huidig politie-, brandweer- of ambulancevoertuig rijdt. Daar schaar ik mezelf ook onder.

Deze verhandeling over het überhaupt aanwezig zijn van OGS gaat wel offtopic van het initiële onderwerp echter. Mods, eventueel verplaatsen?


silque

  • Sheepdog
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,873
Overigens deel ik de zorg wel een beetje; mensen zien je aan voor een professionele hulpverlener en dat ben je niet, noch heb je de middelen.

Zo worden de politieauto's van ons bureau vaak gewassen door iemand van het facilitair bedrijf, die rijdt in burger kleding in zn eentje in een opvallend politievoertuig richting de garage of wasstraat. Vind ik niet kunnen, want als er voor je een ongeval gebeurt of zelfs een mishandeling verwacht men van jou dat je gaat ingrijpen. De beste man heeft wss geen idee wat ie moet doen.
Uitspraken op dit forum zijn op persoonlijke titel.