GRIP 1 Middelbrand (vrachtwagen) A4 Zeelandweg - Woensdrecht 05-09-2013

Auteur Topic: GRIP 1 Middelbrand (vrachtwagen) A4 Zeelandweg - Woensdrecht 05-09-2013  (gelezen 5056 keer)

0 gebruikers (en 3 gasten bekijken dit topic.

Peter71

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 21,386
  • Hoofdbrandwacht
Reactie #20 Gepost op: 6 september 2013, 12:48:39
Citaat van: STIMP link=msg=1198980 date=1378417403
Waarom niet? Is wel vaker gedaan. We zijn ook een keer in colonne met een bulkoplegger met smeulend/brandend papier naar de eerstvolgende afrit gereden.  Betrof de A12 thv Arnhem. Ging heel soepel, gecontroleerd en geen file meer. Voertuig stond hierdoor ook buiten IM gebied waardoor alles meteen afgeschaald kon worden. Win-win zeg maar.
Er is alleen een groot verschil tussen een bulkoplegger waar de vracht binnenin opgesloten zit, of een oplegger volgeladen met strobalen. Waarbij de strobalen stuk gaan, en het stro dus los komt en alle kanten op kan. ::)


Firefighter Robert

  • Bevelvoerder, Fire & Safety Inspector, Instructeur, Gaspakdrager, Chauffeur & Industrial Firefighter
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,372
    • Stichting MPHV
Reactie #21 Gepost op: 7 september 2013, 22:58:45
Citaat van: Luke_BNV link=msg=1198930 date=1378410685
En dan? Wil je brandweermannen van Defensie het met schuim laten afdekken? Of wil je er veel water op gaan gooien? Lijkt mij een vrij kansloze oplossing.

Mooi verhaal maar wel erg kort door de bocht nietwaar  ::)
Zijn dit feiten of is dit een eigen mening??


Citaat van: Luke_BNV link=msg=1198930 date=1378410685
Enige remedie is alle hooi afstapelen en uit elkaar trekken. Daardoor krijg je de brand uit. Daar is niet bizar veel water voor nodig.

Een hooibrand kan je idd uit krijgen door het uit elkaar te trekken, maar je moet wel zorgen dat alles goed "verzopen" is.
Daar heb je wel degelijk een flinke bak water voor nodig hoor, onderschat dit niet!
Veiligheidsregio Zeeland Post Zuidlandstraat (Terneuzen) https://www.facebook.com/B


Luke_BNV

  • Freelance Cameraman
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,262
    • Bekijk mijn Youtubepagina!
Reactie #22 Gepost op: 7 september 2013, 23:13:42
Citaat van: Firefighter Robert link=msg=1199560 date=1378587525
Mooi verhaal maar wel erg kort door de bocht nietwaar  ::)
Zijn dit feiten of is dit een eigen mening??


Een hooibrand kan je idd uit krijgen door het uit elkaar te trekken, maar je moet wel zorgen dat alles goed "verzopen" is.
Daar heb je wel degelijk een flinke bak water voor nodig hoor, onderschat dit niet!

Tuurlijk is er veel water nodig. Maar moet je daarvoor meteen 2 crashtanders laten komen? Inzet van 2 of 3 tankwagens voldoet toch ook prima? Waarom dan direct assistentie vragen van defensie met Crashtanders. Iedereen weet dat die auto's erg groot en lomp zijn, dat defensie ze liever niet te vaak civiel inzet, en dat de inzet de dekking op het eigen vliegveld tegen staat. Is het dan verstandig crashtenders daarvoor in te zetten, of kun je beter 2 tankwagens laten komen, of eventueel een GWT afleggen, dat was lokaal ook wel goed mogelijk.

In mijn ogen moeten de brandweer zo nu en dan inderdaad assistentie van Defensie vragen, maar doe dat dan wel als er echt noodzaak voor is, en probeer het eerst Civiel op te lossen. Zeker de crashtanders inzetten voor waterwinning lijkt mij niet handig. Ze vervoeren 10 kuub. Dat is best veel, maar ook niet het einde. Een beetje tankwagen heeft de helft extra. Daarnaast moet je ze ook bij een brandkraan zien te krijgen (in de bebouwde kom) Om de tank opnieuw te vullen bij het pendelen. Lijkt mij allemaal niet de beste oplossing.
Volg mij op: Twitter: @LukeBNV Youtube: Luke Beens


Peter71

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 21,386
  • Hoofdbrandwacht
Reactie #23 Gepost op: 7 september 2013, 23:28:55
Citaat van: Luke_BNV link=msg=1199565 date=1378588422


In mijn ogen moeten de brandweer zo nu en dan inderdaad assistentie van Defensie vragen, maar doe dat dan wel als er echt noodzaak voor is, en probeer het eerst Civiel op te lossen.
En een bulk water afleveren en dus slagkracht geven is geen noodzaak?
Waarom civiel alles willen oplossen terwijl je de beschikking kunt hebben over Crastenders. Er zijn mensen die wilden gaan slepen met die vrachtwagen zodat het verkeer door kon. Er is uitgelegt waarom dat niet handig is. Nu willen we slagvaardig en snel optreden en gaan we lopen modderen met tankwagens.


superfly

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 499
Reactie #24 Gepost op: 7 september 2013, 23:50:13
Ik wilde helemaal niet doen alsof de civiele brandweer het zelf niet af kan, maar denk dat als de trend die veiligheidsregio drenthe heeft ingezet landelijk wordt doorgevoerd er in de toekomst al gauw een aantal tankwagens met een capaciteit van een e-one ter plaatse zijn, en op de brandweer school van defensie in woensdrecht is ook 1 of 2 off area brandweervoertuigen voor helikopter branden gestationeerd, die zijn dacht ik wat handzamer op de weg die hebben wel iets minder water maar zijn toch goed bruikbaar. En gezien de file die ontstaan was en de weersgeteldheid wil je dan toch de weg weer zo snel mogelijk vrij hebben of in elk geval een rijstrook. En woensdrecht verkeert in de unieke situatie dat daar zowel e-ones van de brandweer school als e-ones van de basis brandweer staan.


Luke_BNV

  • Freelance Cameraman
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,262
    • Bekijk mijn Youtubepagina!
Reactie #25 Gepost op: 7 september 2013, 23:54:39
Maar zijn de voertuigen van de school dan ook 24/7 bemand door gediplomeerd brandweerpersoneel?
Volg mij op: Twitter: @LukeBNV Youtube: Luke Beens


superfly

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 499
Reactie #26 Gepost op: 8 september 2013, 00:04:55
waarschijnlijk niet maar mag aannemen dat gedurende de dagdienst uren door de week er een bemanning beschikbaar is, of kan worden samengesteld uit beschikbare instructeurs. Maar moet zeggen weet het niet zou je aan de meer deskundigen hier op het forum moeten vragen.


Thor

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 7,221
  • Wat de eb neemt brengt de vloed terug.
Reactie #27 Gepost op: 8 september 2013, 00:09:32
Afhankelijk van of die balen nog gesjord waren of niet en het gewicht en de afmetingen van de balen zou het best nog eens zo geweest kunnen zijn dat je de balen al dan niet nog intact c.q. het hooi met een goed opgestelde crashtender stuk voor stuk naar de berm naast de wagen had kunnen spuiten. Je moet wel even wat water bij de hand hebben om die crashtender voldoende lang van dichtbij te kunnen laten spuiten.


Firefighter Robert

  • Bevelvoerder, Fire & Safety Inspector, Instructeur, Gaspakdrager, Chauffeur & Industrial Firefighter
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,372
    • Stichting MPHV
Reactie #28 Gepost op: 8 september 2013, 19:22:28
Ik ben het eens met Thor.

De optie die door Luke werd aangedragen om dan maar meer tanautospuiten in te zetten is al helemaal niet wenselijk.
Deze tankautospuiten ga je dan gebruiken als pendeldiensten om water tp te krijgen en dat moet je op andere manieren voor elkaar krijgen denk ik.
Veiligheidsregio Zeeland Post Zuidlandstraat (Terneuzen) https://www.facebook.com/B