Wie mag het signaal geven tot ontruiming ?

Auteur Topic: Wie mag het signaal geven tot ontruiming ?  (gelezen 9280 keer)

0 gebruikers (en 3 gasten bekijken dit topic.

romie

  • Gast
Gepost op: 25 mei 2005, 10:33:09
Mag een bhv-er het signaal geven tot ontruiming wat is de criteria om dit signaal te mogen geven? Ik heb als beveiliger altijd de knop onder mijn beheer gehad maar ik mocht nooit de knop indrukken. (was een speciale ploeg die dan de loge overnam.) :'(




RAdeR

  • Hoofd Rode Kruis Noodhulpteam, BLS instructeur
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 14,616
Reactie #1 Gepost op: 25 mei 2005, 12:46:28
Bij ons is dat de directeur op advies van het hoofd bhv.
Bij zijn afwezigheid beslist hoofd bhv zelf.
En bij zijn afwezigheid doe ik het.  ;D


WimvdZ

  • Gast
Reactie #2 Gepost op: 26 mei 2005, 00:29:50
Dit moet het bedrijf  VOORAF in het ontruimingsplan vastleggen.
De directeur is veranwoordelijk, maar deze mag dit delegeren aan een HBHV of ploegleider. dan moet dit wel vermeld worden in het ontruimingsplan.
Als (ingehuurde) beveiliger ben jij de communicatie schakel in de BHV organisatie en heb je geen bevoegdheden preventief te ontruimen.
Natuurlijk wel als er direct mensenlevens in gevaar zijn en onmiddelijke actie vereist wordt, maar spreek dit wel goed af met je leidinggevende, en laat dit in de instructies vastleggen!
Succes Wim


vuurvlieg

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 268
  • Martin
Reactie #3 Gepost op: 10 juni 2005, 16:16:49
Ik ben het met Wim eens dat dit in het ontruimingsplan zal staan.
Het zal ook per bedrijf verschillend zijn.
In drie berichten zijn al drie verschillende mogelijkheden genoemd.

Bij ons is het zo dat het inschakelen van het ontruimingsalarm gedaan wordt door coördinator BHV of plaatsvervanger. Zij zullen dat doen als zij van mening zijn dat dit nodig is. Daar is geen overleg met de directie voor nodig, zij hebben dat gedelegeerd.
Martin  Centralist RAC Haaglanden (ex) Vrijwilliger Brandweer Schoolbezoeker Brand Veilig Leven


huispe1

  • ARBO / Preventiemedewerker
  • Nieuwe gebruiker
  • *
  • Berichten: 4
  • Waar rook is, is geen BHV'er
Reactie #4 Gepost op: 28 oktober 2005, 17:36:17
Bij ons is het zo, de eerte persoon die bij de BMC aankomt is coordinator van de inzet en heeft op dat moment de bevoegdheid om het ontruimingsalarm te geven.


EHBO-er

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,554
  • Ik denk dat ik denk
Reactie #5 Gepost op: 28 oktober 2005, 20:09:15
Bij ons is het zo dat iedereen de ontruiming kan starten door het inslaan van een handmelder.

Vandaar dat je dan leden van de BHD kunt zien hollen want de ontruiming is in gang gezet op het moment dat onze piepers afgaan. We kunnen o.a. aan de melding zien of het een ongeval, reanimatie of handmelding gaat.


FrankyboyB

  • Gast
Reactie #6 Gepost op: 16 februari 2006, 20:51:13
Als er een situatie ontstaat die ernstige gevolgen kan hebben mag, nee moet jij de ontruiming starten.
Vaak wordt er in een protocol beschreven wie het signaal tot ontruiming mag geven.
Helemaal fout natuurlijk.
Het is zelfs zo dat bij een brand binnen 2 minuten een BHVer terplaats moet zijn om de situatie te beoordelen en moet kunnen ontruimen.
Als die BHVer niet zo snel ter plaatse kan zijn neem dan het zekere voor het onzekere en ontruim.
groet.
fbb


vuurst

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 76
    • John´s persoonlijke wiki
Reactie #7 Gepost op: 23 februari 2006, 21:57:33
Bij ons is het inderdaad zo geregeld dat het Hoofd BHV (ik dus) de locatie manager van het pand, als afgevaardigde manager van de directie, kan, mag en moet adviseren om eventueel tot een gedeeltelijke of gehele onruiming van het pand over te gaan. (bijvoorbeeld in geval van een bomdreiging).

Bij een uitslaande brand of explosie in het gebouw is daar geen tijd voor, en heb ik als Hoofd BHV de bevoegdheid om het onruimingssignaal te geven. Mits ik later natuurlijk kan uileggen waarom ik dat gedaan heb. (maar als het pand er uitgefikt en narokend bij staat, hoef ik natuurlijk alleen even een hoofdknik te geven in de richting van het puin....)

john
John van der Vuurst Hoofd BHV - gebouw Dynatos IBM


Jacques Schenk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,528
  • EHBO/Sigma/ex hoofd- brandwacht/trainer EHBDu
    • Website Jacques Schenk
Reactie #8 Gepost op: 23 februari 2006, 23:45:26
Om de letterlijke vraag te beantwoorden: dat wordt bepaald door de directie in de VGWM procedures en noodplannen

Bij ons is dat ook in de procedures omschreven, de aard van de melding kan al reden voor ontruiming zijn, in dat geval drukt de bewaking zonder verdere opdracht op het ontruimingsalarm.
In andere minder urgente of duidelijke gevallen bepaalt de brandweer dit in samenspraak met productie en management

Redelijk strak geregeld in procedures (maar wel goed denk ik)

Vaak wordt er in een protocol beschreven wie het signaal tot ontruiming mag geven.
Helemaal fout natuurlijk.
Daar ben ik het dus niet met eens.
Treat the patient, not the number...  Emergency Medicine - The art of drawing sufficient conclusions from insufficient resources


EHBO-er

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,554
  • Ik denk dat ik denk
Reactie #9 Gepost op: 5 maart 2006, 21:40:23
Wat is de praktijk als de eerste rookwolkjes te zien worden ?
Een illegale aktie van een aanwezige die brand begint te gillen of een onverlaat die niet wacht met het inslaan van de brandmelder totdat hij toestemming heeft van de directie kan al leiden tot een algemene uittocht.