Fietsstraat

Auteur Topic: Fietsstraat  (gelezen 4368 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

joostvankempen

• REDDINGSBRIGADE
  • Senior gebruiker
  • projectmanager ICT lokale overheid
    • Reddingsbrigade 's-Hertogenbosch
Reactie #10 Gepost op: 6 september 2013, 17:20:23
Hier in Den Bosch hebben ze op een aantal plekken ook een 'fietsstraat' aangelegd, op een wijze die ik wel prettig vind:

Ze hebben geen borden geplaatst of het al dan niet officieel benoemd tot fietsstraat, maar de weginrichting zo aangepast dat het logisch is dat de auto's meesukkelen tussen de fietsen.
Om te beginnen is de weg zo versmald dat het precies 1 auto breed is, inhalen van een fietser is dus gewoon niet mogelijk. Daarnaast is het wegdek oranje asfalt, dit heeft juridisch geen status, maar geeft wel het gevoel van een fietspad. Als het 1-richtingsverkeer is, is het 1 auto breed. bij 2-richtingsverkeer is het 2x 1 auto breed met een middenberm van een heuveltje van kinderkopjes. Als er geen tegenliggers zijn dan kun je daar als auto overheen rijden om in te halen, maar niet met hoge snelheid. Als het wat drukker is, word je min of meer gedwongen om op je eigen weghelft tussen de fietsen te blijven rijden.

Officieel is dit gewoon een weg voor alle verkeer, maar de verkeersremmende maatregelen (wegbreedte, middenberm) dwingen de auto's om het tempo van de fietsers aan te nemen.
Bestuurslid Reddingsbrigade 's-Hertogenbosch

moppersmurf

• Senior gebruiker
  • uit respect!
    • Asterix' returns for Charlie
Reactie #11 Gepost op: 6 september 2013, 20:10:50
Citaat van: zijlvaart67 link=msg=1198829 date=1378393640
Naar aanleiding van een ander topic over 'woordspelletjes', kom ik automatisch op het volgende fenomeen terecht (waar ik nog geen topic over kon vinden):
De fietsstraat..

Juridisch gezien bestaat deze term niet en derhalve kan er ook op geen enkele wijze rechten aan ontleend worden. Maar gemeenten maken graag gebruik van de aan hen verleende 'creatieve vrijstelling' en fantaseren er maar op los met dit als gevolg:

Of nog veel erger zoals in Delft:

Dit moet je toch niet willen? In mijn ogen schep je verwachtingen bij de 'langzame verkeersdeelnemer' die je gewoon nimmer waar kan maken.. Helaas staat het de gemeente vrij om z'n creativiteit te uiten in allerlei 'fantasieborden', maar eigenlijk zou 't niet  moeten mogen..

Zo iets bestaat ook in Alkmaar, De Frieseweg: http://www.alkmaar.nl/?id=47430

Geniaal! Heeft nu al klauwen vol met geld gekost omdat er in het midden van de weg in plaats van een witte lijn een soort verhoging gecreëerd is. Maar er rijdt ook een buslijn dus alles was binnen mum van tijd aan puin gereden. Vallende fietsers, bromfietsers en motorrijders ten gevolge. Dus het hele zooitje weer opnieuw ingericht en nu werkt het nog steeds niet beter dan zeg 3 jaar geleden toen de inrichting nog gewoon was.

Ach ja, je moet toch wat proberen? Maar ik zou een goedkopere versie kiezen: afsluiten voor motorvoertuigen behalve lijnbussen. 4 borden en 2 palen.....
in het kader van censuur mag ik niet zeggen wat ik denk, dus vat ik het samen; de wereld is groter dan die ene m2 die jij inneemt, denk daar ook eens