Volgens mij hoor je bij een oefensituatie te oefenen. Dat je daarbij een blauw oog of een bloedneus oploopt is geen enkel probleem. Als jij iemand inhuurt die niet kan doseren en dus voor de volle 100% het verzet in gaat, dan ben je niet meer bezig met een oefensituatie. Ja je moet kunnen incasseren. Wij hebben hier in de regio ook een paar proffesionele kickboxers gehad. Ik kan best wat hebben met mijn 1.91 en 98 kg. Maar ook ik ga niet met deze gasten het gevecht aan. Dat ga ik afleggen. Dat weet ik, en dus grijp ik naar andere geweldsmiddelen waarbij ik opbouwend werk...
De oefening waarbij je een ruimte betreed om iemand te overmeesteren waarvan je weet dat het een geoefende vechter is, is voor mij geen vreemde oefening, daarbij moet je fysiek aan de bak waarbij diegene je confronteerd met je eigen zwakheden. Dat is een goede oefening. Daarbij zulk zwaar letsel oplopen is gewoon totale onzin en slaat nergens op. Om dit te vergelijken zoals 024 doet raakt volgens mij kant noch wal. Dat er iets niet klopt in de opleiding ben ik overigens wel met hem eens.
Er mag zowiezo meer aan zelfverdediging en vechtsporten worden gedaan, net als tijdens de reguliere ibt... en dan ook op regelmatige basis...
Er klopt wel meer niet maar niemand voelt de behoefte om er iets over te zeggen. Afgelopen week ontstond er een discussie over een reanimatie op dit forum n.a.v. een incident in Amsterdam. Ik heb uiteraard de video's bekeken voor ik forumleden antwoorden kon geven over de reanimatietechniek, echter zie ik ook kleine blonde meisjes in politieuniform zeulen met een paar blokken voor de afzethekken.
Je kan dan wel posten dat je als briggus van 1.91m/98kg wel iets aan kan, echter ben je geen afspiegeling meer van de gemiddelde diender.
We weten allemaal dat tuig graag aan vechtsporten doen, een aantal doet zelfs krachttraining in de gevangenis en anderen bezoeken dagelijks de vechtsportschool. Als je als politie weet dat dat je tegenstanders zijn dan rest je maar 1 ding, namelijk zelf ook aan krachttraining en vechtsporttraining doen.
Die vechtsporters zijn zo goed omdat ze zelf wel hard trainen en (regelmatig) de botten breken. Studentjes van de politieschool die klappen krijgen gaan huilen in de krant.
Het heeft op dit forum er al toe mogen leiden dat er in een reanimatietopic agenten posten dat ze voor de show maar even gaan reanimeren terwijl ze weten dat het zinloos is, een collega-agent post er nog een tekst bij dat je in sommige wijken met buitenlanders dat wel moet doen omdat je anders niet meer heelhuids thuis komt.
Als politiemensen dat soort teksten op een hulpverleningsforum posten is er iets grondig mis. Normaliter zou je als arts, ambulancebroeder en burger mogen rekenen op de daadkracht van de politie in dit soort situaties waardoor je veiligheid gewaarborgd is.