Ik ben dan ook van mening: "die ander mag als eerste die klap uitdelen, maar hij/zij ligt op het eind op de grond".
Vechten is nooit eerlijk, en dat moet jij als ambtenaar ook niet proberen eerlijk te maken. Leer die "smerige" trukjes en oefen ze. Dan kan jij ze indien nodig (proportioneel etc) toepassen en zorgen dat jij als bovenliggende partij eindigt.
En dus stoppen we dienders ongewapend en ongetrained in een hok, waarin een kick Boxer is opgesloten en die mag zich helemaal uit gaan leven op het voor de slachtrijpe politievolk. Dat klinkt mij absoluut niet proportioneel en subsidiar in de oren en is dat juist de basis van ons werk.
En dan kunnen we allemaal redenen verzinnen waarom het wel zou moeten gebeuren, diensten erbij halen waar hetzelfde gebeurd en weet ik veel wat voor redenen opwerpen om dit gebeuren goed te praten maar het is en blijft totaal volslagen onzin. Als je zelf in zo'n hok zou staan praat je ook wel anders, laat staan als je er (zwaar) gewond uitkomt!
Ik wil best een hok met een kick boxer in stappen, maar dan wel GEWAPEND en volledig uitgerust. En dan is vechten inderdaad gemeen en kan ik je garanderen dat hij aan het eind van het gevecht zeker onderop ligt. En voor de duidelijkheid: mijn methode is wèl proportioneel en subsidiar die is 9mm.
Ik ben een groot voorstander van gevechtstrainingen, oefeningen en out-of-the-box denken. Maar je kan iemand in zijn opleiding aan puin laten slaan en hem/haar daarna de dienst inlaten gaan waar hij te maken krijgt met inferrieur materiaal, debiele regels/afspraken en onwillende leidinggevenden. Dat is net zo zinloos als een verkeersdiender een ralley-cursus laten volgen en dan vervolgens zeggen dat hij geen achtervolgingen mag doen en hem laten surveilleren in een lelijke eend.
Als je het doet, doe het dan goed! En doe het anders niet (laat het lekker aan anderen over)
Nee zet dan het hakmes in heel politie-nederland, start goede praktijk en theorie opleidingen en zorg ervoor dat de dienders op straat veel vaker (en niet 4x per jaar) gaan (moeten) trainen en sporten. Maar niet van de geregiseerde IBT flauwekul, maar op de realiteit gebasseerde casussen, daar hebben we er genoeg van.
En in het kader van effectiviteit: trap 60% van de leidinggevenden in een kelder met voor iedereen een buro en een computer, dan kunnen ze daar lekker doorwerken met zinloze draaiboeken schrijven, cijfers creëeren en manipuleren en netwerken. Maar dan zijn ze geen last voor het voetvolk. En om de schok niet te groot voor ze te laten worden mogen ze ook die Mi-koffie zooi meenemen.