Tarieven NRK

Auteur Topic: Tarieven NRK  (gelezen 15919 keer)

0 gebruikers (en 4 gasten bekijken dit topic.

petre

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 314
Reactie #60 Gepost op: 6 augustus 2013, 13:25:39
2 argumenten:
- Eén landelijk tarief binnen 1 rechtspersoon zorgt voor duidelijkheid.
- Zonder de inkomsten van deze tariefen hebben afdelingen ook geen budget om de opleidingen te verbeteren. Nu daar ruimte voor ontstaat in het budget, kan men ook extra opleidingen bieden.


ir. Auditor

  • Ingenieur die nog geen band kan plakken.
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,655
  • Do one thing every day that scares you (M Schmich)
Reactie #61 Gepost op: 6 augustus 2013, 13:35:09
Citaat van: Delta link=msg=1189309 date=1375784436
Lang niet heel het Rode Kruis biedt deze opleiding uberhaupt aan, veel afdelingen hebben gewoon het Oranje Kruis met eigen verdiepingslessen. Strookt dus ook niet met de norm. Eenheidsworst? Nog lang niet!

Inderdaad, bij mijn afdeling is er slechts 1 iemand die de cursus gevolgd heeft, andere afdelingen waar ik wel eens over de vloer kom hebben misschien een handje vol met 5* hulpverleners. In alle gevallen gebruiken ze die bijvoorbeeld als inzetleiders of posthoofden.
Voor de rest zijn alle hulpverleners gewoon 4* en/of OK met eventueel aanvullende opleidingen / diploma aantekeningen en natuurlijk gewoon eigen herhalingslessen waar extra diepgang in gegeven wordt.
Van de mensen die ik over de 5* cursus heb horen vertellen nadat ze hem gevolgd hebben waren de reacties meestal ook in de richting: niets nieuws gehoord dat ik ook niet al ergens anders gehoord heb, hoogstens dat het nu gewoon bij elkaar in 1 cursus zat.

Ik vraag me ook echt af of het wel zo heel veel toevoegd. Ben alleen bang dat het voor een tweedeling gaat zorgen en dat er mensen met een 5* diploma straks alleen maar mee zullen lopen gaan pochen  en zichzelf beter gaan voelen dan een doorgewinterde 4* of OK hulpverlener die door ervaring en verdiepingslessen (waar je dan geen apart papiertje van krijgt), met alle leuke gevolgen voor goede samenwerking van dien.

Zijn er uberhaupt afdelingen waar ze alle vrijwilligers voor 5* opleiden? Ik ben ze nog niet tegengekomen (en weet ook niet of het echt nodig is, 4* / OK met voldoende herhalingslessen, verdiepingslessen en evenementen ervaring zijn minstens zo waardevol als je het mij vraagt)


ir. Auditor

  • Ingenieur die nog geen band kan plakken.
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,655
  • Do one thing every day that scares you (M Schmich)
Reactie #62 Gepost op: 6 augustus 2013, 13:36:48
Citaat van: auditor link=msg=1189331 date=1375788909


Ik vraag me ook echt af of het wel zo heel veel toevoegd. Ben alleen bang dat het voor een tweedeling gaat zorgen en dat er mensen met een 5* diploma straks alleen maar mee zullen lopen gaan pochen  en zichzelf beter gaan voelen dan een doorgewinterde 4* of OK hulpverlener die door ervaring en verdiepingslessen (waar je dan geen apart papiertje van krijgt), met alle leuke gevolgen voor goede samenwerking van dien.

Natuurlijk niet alle 5* hulpverleners :-)


Delta

  • AIOS Anesthesie
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,443
  • Arts
Reactie #63 Gepost op: 6 augustus 2013, 14:14:54
Volgens mij is het 5* daar ook voor bedoeld: Evenementencoordinator danwel inzetleider of posthoofd.
Arts  www.alphalog.nl


ir. Auditor

  • Ingenieur die nog geen band kan plakken.
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,655
  • Do one thing every day that scares you (M Schmich)
Reactie #64 Gepost op: 6 augustus 2013, 14:20:58
Citaat van: Delta link=msg=1189345 date=1375791294
Volgens mij is het 5* daar ook voor bedoeld: Evenementencoordinator danwel inzetleider of posthoofd.

Mooi dan zat ik er gelukkig niet naast :)


petre

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 314
Reactie #65 Gepost op: 6 augustus 2013, 16:57:05
Citaat van: Delta link=msg=1189345 date=1375791294
Volgens mij is het 5* daar ook voor bedoeld: Evenementencoordinator danwel inzetleider of posthoofd.
Ik heb de cursus gedaan, deze kan voor alle EHV'ers handig zijn. Als je een beperkt budget hebt, dan leidt je alleen de TL's op ja.. dan is er tenminste altijd iemand met meer gecertificeerde kennis aanwezig. ( De opleiding zelf leert de ervaren EHBO'ers met EHBDU niet veel nieuws.)


ir. Auditor

  • Ingenieur die nog geen band kan plakken.
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,655
  • Do one thing every day that scares you (M Schmich)
Reactie #66 Gepost op: 6 augustus 2013, 17:26:39
Citaat van: petre link=msg=1189379 date=1375801025
Ik heb de cursus gedaan, deze kan voor alle EHV'ers handig zijn. Als je een beperkt budget hebt, dan leidt je alleen de TL's op ja.. dan is er tenminste altijd iemand met meer gecertificeerde kennis aanwezig. ( De opleiding zelf leert de ervaren EHBO'ers met EHBDU niet veel nieuws.)

Over gecertificeerde kennis zijn natuurlijk al genoeg discussies geweest, dan krijg je het aloude verhaal over "wat is de waarde van een EHBO diploma" etc. Heel het sterren verhaal is iets wat door het rode kruis is bedacht om een bepaald niveau verschil aan te geven wat (volgens mij) nergens op slaat. Het is in feite net: wij van WC eend adviseren WC eend. Of dit voorbeeld:
http://i.imgur.com/SScFSs0.jpg

Daarnaast vragen vergunningen ook heel simpel om hulpverlening op: EHBO en/of ALS niveau, waarom het RK daar nu zo nodig weer onderscheid in moet maken... Het is een onderscheid wat dus ook een beetje nutteloos is, zeker aangezien een significant deel van de EHBO'ers in het land rondloopt met een OK diploma.
Gaan we dan ook allemaal weer met rangonderscheidingstekens op onze schouders lopen?

Ik ken heel goede hulpverleners en inzetleiders met "slechts" een OK diploma en ik ken er met 5* die nog zeker wat van die andere zouden kunnen leren.

Daarnaast is er het simpele kostenplaatje van de opleiding, hij is vrij prijzig, als je vervolgens bij inzetten die opleiding gaat eisen maak je het jezelf wel erg lastig om je inzetten te vullen, zeker als je weet dat er afdelingen zijn waar ze de cursus niet aanbieden. Dan kun je dus al niet bij die afdeling aankloppen voor extra handen. Je maakt het jezelf er maar lastig mee.