Punt 1. De Regeling Verkeersregelaars 2009 stelt nergens dat een verkeersregelaar een fluorescerende en/of retroreflecterende broek moet dragen. In de Regeling staat slechts dat een verkeersregelaar een jas of hes zoals vermeld in Bijlage 2 moet dragen. Een persoon in een spijkerbroek met overhemd met daarover heen een goedgekeurd verkeersregelaarshesje is een verkeersregelaar.
Punt 2. De CROW-richtlijn voor verkeersregelaars schrijft voor dat een verkeersregelaar bij wegwerkzaamheden en bij duisternis/slecht weer een gele fluorescerende en retroreflecterende broek conform EN-471 moet worden gedragen.
Punt 3. De CROW-richtlijn wordt van toepassing verklaard als bindend document in aanbestedingen en contracten. Als opdrachtnemende partij verklaar je akkoord te gaan met de door de opdrachtgever gestelde regels. De opdrachtgever kan de opdrachtnemer beboeten of van het werk halen als de regels niet worden nageleefd.
Conclusie: zodra jij als opdrachtnemende partij (c.q. onderaannemer) een contract sluit met een opdrachtgevende partij, waarbij CROW 96a/96b bindend zijn verklaard, dan moet je bij inzet van verkeersregelaars dus zorgen dat ze een gele signaalbroek conform EN-471 aan hebben. Ook al zegt de wet dat je helemaal geen signaalbroek aan hoeft te hebben, je mag wat de wet betreft gewoon in je onderbroek verkeer regelen, MITS je maar je goedgekeurde jas of hes aan hebt.
Nu wat ik van die CROW-richtlijn vind: prima idee, maar belabberde uitvoering. Dat ze een EN-471 goedgekeurde signaalbroek voorschrijven ben ik het helemaal mee eens. Veiligheid boven alles, en met zo'n signaalbroek valt een verkeersregelaar bij duisternis en slecht weer echt 10 keer beter op.
Echter.... wat wil men bereiken met een gele broek? Ik snap dat uniformiteit de wens is, maar mag een geel met blauwe broek ook? En een geel met zwarte broek? En een zwart met gele broek? En dan mag vast een oranje met gele broek ook? En waarom dan niet een geheel oranje broek? Of een hi-vis rood met zwarte? Het voldoet allemaal aan EN-471. CROW heeft zich naar mijn mening niet zozeer te bemoeien met de precieze uitvoering van de kleur en streepjes, maar of het veilig is. En een oranje EN-471 broek is wat mij betreft net zo goed als een gele of rode EN-471 broek. Ik heb hier in de commentaar ronde ook een opmerking over gemaakt, maar het enige wat men destijds heeft gewijzigd is "EN-471" toegevoegd en geel laten staan.