Verkeerslichten soap: Verkeersregelaars verstoten tegen het Duitse recht 05-09-2013

Auteur Topic: Verkeerslichten soap: Verkeersregelaars verstoten tegen het Duitse recht 05-09-2013  (gelezen 4373 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

enrico1972

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,591
  • Openbare Orde en Veiligheid
    • Instagram Enricoveilig
Stoplichten soap: Verkeersregelaars verstoten tegen het Duitse recht
05 september 2013

VAALS
Europa is dichtbij en soms ook nog heel ver weg. Dat openbaarde zich gisteren in Vaals, waar de inzet van verkeersregelaars van een privé firma tot een heuse verkeerssop leidde.  
De hoofdverkeersaders van de grensstad de Vaalser Straße en de Maastrichterlaan, zijn vanwege de vervanging van de verouderde riolering, momenteel in een bouwput veranderd. Met behulp van tijdelijke stoplichten en de inzet van verkeersregelaars probeert de provincie Limburg de verkeersstromen tussen Nederland en Duitsland en visa versa  in goede banen te leiden.


De verkeersregelaars werken echter als een rode lap op Duitse automobilisten. “Het stoplicht springt op groen en plotseling dirigeert zo’n verkeersregelaar door rood licht lopende voetgangers voor je auto langs. Dan heb je twee mogelijkheden: wachten en de achter je driftig claxonnerende rij auto’s en schuimbekkende automobilisten negeren, of de voetgangers bijkans van de weg rijden”, beklaagde een Duitse automobilist zich bij de Akense politie.  

De man werd in het gelijk gesteld. De Nederlandse verkeerslichten staan aan de Akense kant van de grens op Duitse grond en bodem. En daar is het Duitse recht van toepassing. En dat Duitse recht ken geen verkeersregelaars. Een  rood stoplicht is bindend. Er is maar een autoriteit die dit, volgens de Duitse wet, kan overrulen en dat is de politie. Dieter Wisniewski, leider van de Duitse Verkehrsunfallprävention  schakelde de Stadt Aachen en de Provincie Limburg in en stuurde een politiepatrouille naar de (voormalige) grens. De verkeersregelaars werken vriendelijk maar dringend verzocht om hun biezen te pakken en de verkeersregulatie aan de stoplichten over te laten. Het resultaat: beduidend langere files. Vooral aan de Duitse kant van de grens.

BRON: http://www.dichtbij.nl/heerlen/regionaal-nieuws/artikel/3016770/stoplichten-soap-verkeersregelaars-verstoten-tegen-het-duitse-recht.aspx


In dit land dient u de wet- en regelgeving te kennen en deze na te leven. Houd u zich hier niet aan, dan weet u ook wat de risico's zullen


Berger

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 413
Gevalletje even van te voren overleggen?


Bremmie

  • Eigenaar Van de Veer Infratransport, verkeersregelaar, specialist verkeersmaatregelen
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 80
  • Alleen de mens is tot het onmogelijke in staat.
HAHAAHAHAHAHAAHAA :D

Liever langer in de file staan dan naar iemand luisteren die je sneller door een bottleneck dirigeert. Is ook een oplossing. Geen snuggere, maar da's iets anders. 0098

Heb het ook ervaren in Weese (DL) voor een hardcore festival. Moest een afrit naar vliegveld Weese observeren en, indien de afrit vastliep, verkeerregelen. Bedrijf had hiervoor blijkbaar toestemming van de Duitse politie.

Ik ben maar ergens onzichtbaar gaan staan, want vooral de Duitse verkeersdeelnemers stonden ineens stil als ze konden rijden en keken alleen maar naar mij. Terwijl ik toch lekker met mijn armen over elkaar mooi stond te wezen op een fietspad.

Ik zou eerlijk gezegd ook zo niet weten hoe ze ons beroepsgroep zouden moeten legaliseren in Europees verband. Als een land het beroep niet kent of erkent, kun je het ook niet op Europees niveau opleggen.
Er is niets dat zo onkennelijk van zichzelf vervreemdt als een mens die in een groep belandt. Bron: Het begeren


enrico1972

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,591
  • Openbare Orde en Veiligheid
    • Instagram Enricoveilig
Citaat van: Bremmie link=msg=1201810 date=1379268916
Ik zou eerlijk gezegd ook zo niet weten hoe ze ons beroepsgroep zouden moeten legaliseren in Europees verband. Als een land het beroep niet kent of erkent, kun je het ook niet op Europees niveau opleggen.

Bremmie zou dat even simpel gedacht niet kunnen door een wetsartikel te maken in de desbetreffende wetsdeel van dat land ?

Lijkt me sterk dat als het bij ons kan het ergens anders niet zou kunnen.
In dit land dient u de wet- en regelgeving te kennen en deze na te leven. Houd u zich hier niet aan, dan weet u ook wat de risico's zullen


Lt. Col. Me

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,568
  • Nederland moet door!
Duitsland kent wel degelijk "verkeersregelaars", maar niet in dezelfde vorm als wij in Nederland. In Duitsland is een "verkeersregelaar" uitgerust met een rode vlag, en daarmee mag hij auto's een stopteken en een oprijteken geven. De (beroeps)verkeersregelaar zoals wij die hebben, die min of meer zelfstandig met alleen zijn handjes het volledige verkeer mag regelen en zelfs boven een verkeerslicht gaat, kent men in Duitsland niet. Een Duitser zal dus ook met ontzag en verbazing een Nederlandse verkeersregelaar aanschouwen, en hem zo'n beetje als politieagent behandelen.

Ik kan me echter voorstellen dat zelfs Duitsers er geen pepernoot van snappen als er zo'n tijdelijke om-en-om-VRI staat en een verkeersregelaar zich kennelijk niet bemoeit met de om-en-om maar wel met de voetgangers. Dat zou in Nederland zelfs gedonder opleveren. Dus of het één, of het ander, en niet tegelijk om de verwarring compleet te maken.
"Success is not final, failure is not fatal: it is the courage to continue that counts." -- Winston Churchill


Bremmie

  • Eigenaar Van de Veer Infratransport, verkeersregelaar, specialist verkeersmaatregelen
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 80
  • Alleen de mens is tot het onmogelijke in staat.
Citaat van: enrico1972 link=msg=1201820 date=1379270601
Bremmie zou dat even simpel gedacht niet kunnen door een wetsartikel te maken in de desbetreffende wetsdeel van dat land ?

Lijkt me sterk dat als het bij ons kan het ergens anders niet zou kunnen.

Tuurlijk, beste Enrico  8). Dat is het probleem ook niet. Wetten maken kan iedereen. Maar een goede wet in elkaar flansen is iets anders, vooral als je er blijkbaar geen behoefte aan hebt.
Als land A een bepaalde instantie of beroepsgroep in het leven heeft geroepen, waar we in land B helemaal niets mee hebben, zullen we echt niet staan te springen om een EU-regel die ons dit beroepsgroep opdringt O0.

Wat wel kan, is communiceren. Ze hebben daaro in Brussel ook de nodige departementen en diverse landelijke ministers om te overleggen. Landen met de beroepsgroep VKR kunnen bij hun andere collega's hun ervaringen met deze beroepsgroepen delen en de voor (en nadelen) ervan delen.

Ook ten aanzien van de opmerking van Lt. Col. ME over de Duitse automobilisten die wel een andere variant van VKR kennen, althans een andere werkwijze hanteren. Als de landen bekend raken met elkaars werkwijzen, helpt het al heel wat misverstanden uit de wereld.

En inderdaad, ik zou ook pissig worden als er een om-en-om VRI is opgesteld, maar dat de vkr 'zomaar' ingrijpt, maar dan wel in mijn nadeel, waardoor ik nog langer moet blijven staan wachten.

Ik wil geen voorbarig oordeel vellen, temeer omdat ik de situatie ter  plekke niet ken en dus ook de genomen verkeersmaatregelen, maar ik krijg toch het gevoel dat de getroffen verkeersmaatregelen niet geheel zijn doorgeredeneerd.
Anders waren de getroffen maatregelen wel juist, maar hebben de verkeersregelaars hun best gedaan om het te versjitteren.
Als er iemand is die er zijn licht over kan laten schijnen, graag.
Er is niets dat zo onkennelijk van zichzelf vervreemdt als een mens die in een groep belandt. Bron: Het begeren


Reaper

  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 7
Ik zal mijn licht even schijnen dan,

Ik ben één van de verkeersregelaars die in Vaals staat en het heeft allemaal te maken met de bemoeienis van één zielig figuur die zich met alles en iedereen bemoeit en zich dus ook niet meer hoeft te vertonen in Vaals. (Meneer heeft het mij persoonlijk verteld). Zelfs de plaatselijke winkeliers die sowieso last hebben van de huidige verkeerssituatie kunnen die man niet luchten of zien. Er was helemaal niks aan de hand en het verkeer stroomde perfect door (wij kregen vaak complimenten van de passerende automobilisten) totdat meneer zich genoodzaakt voelde om even langs Präsidium Aachen te gaan en een verhaal te presenteren die anders was dan werkelijkheid. Men is toen komen kijken en heeft geconcludeerd dat, ondanks het goed lopen, wij niet meer mochten regelen met de vri aan. Het gedeelte voetgangers door rood is onzin, want op dat moment was er geen vri voor de voetgangers. Het is wel een lastige situatie voor ons omdat wij niet mogen regelen op Duits grondgebied en het werkvak precies tot aan de grens loopt. De provincie heeft met kreis Aachen overleg gehad en wij mogen vanaf Nederlands grondgebied regelen met de vri op knipperen (amber). Dit loopt heel goed en van files is bijna geen sprake meer.
Wat Lt. Col. Me zegt klopt, men spreekt daar echter van een Verkehrskadette die onder direct toezicht staat van een agent en verder geen enkele bevoegdheid heeft. Echter de meeste Duitse automobilisten die door Vaals komen zijn forensen en kennen ons inmiddels wel. Zoals ik reeds aangaf zijn de meeste mensen erg tevreden met onze aanwezigheid omdat het gewoon beter opschiet op die manier.


enrico1972

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,591
  • Openbare Orde en Veiligheid
    • Instagram Enricoveilig
Goed om deze kant van het verhaal te lezen Reaper.
Wat een ongelofelijke (... verwijderd door moderator ...) is die vent zeg en zo te lezen meer vijanden dan vrienden in die omgeving.
In dit land dient u de wet- en regelgeving te kennen en deze na te leven. Houd u zich hier niet aan, dan weet u ook wat de risico's zullen


Bremmie

  • Eigenaar Van de Veer Infratransport, verkeersregelaar, specialist verkeersmaatregelen
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 80
  • Alleen de mens is tot het onmogelijke in staat.
Bedankt Reaper,

Nu eens eindelijk de andere kant van het verhaal gekregen. Hieruit blijkt dat de genomen verkeersmaatregelen voldoende waren, alleen een zeiksnor die de boel loopt te versjitteren.
Jammer, maar helaas de situatie vanwaaruit de verdere beslissingen genomen zijn.

Zolang alles maar goed en veilig verloopt, gewoon je werk goed blijven uitvoeren.
Succes daar.
Er is niets dat zo onkennelijk van zichzelf vervreemdt als een mens die in een groep belandt. Bron: Het begeren