Diversiteit Veiligheidshesjes POLITIE

Auteur Topic: Diversiteit Veiligheidshesjes POLITIE  (gelezen 53959 keer)

0 gebruikers (en 2 gasten bekijken dit topic.

tazbrw

  • Hoofdagent
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 392
Reactie #70 Gepost op: 14 mei 2018, 19:13:48
De OPCO is in principe een Operationeel Expert (OE) en regelt de aansturing van binnen het bureau. De aansturing op straat is in handen van de SOS Operationeel Specialist (OS). Door personeelstekorten zie je landelijk overal dat OS en Generalisten OPCO zijn, maar feitelijk mag dit niet tenzij onder directe begeleiding va de OE. Ook is er meestal alleen een OPCO en geen SOS in dienst waardoor de OPCO wel naar buiten moet.

Zo is het bij ons uitgelegd en draait het.
OPCO(is een OE) heeft de dagelijkse aansturing op het bureau en de leiding over het PCC(Politie Coördinatie Centrum). In het PCC zit weer een ACO(Assistent Coördinator is een BvP en soms een HAvP) en een ondersteuner(medew. I&S). Het PCC doet de coördinatie van meldingen(nu & later meldingen) en personeel op straat. De OPCO doet ook de voorgeleiding, bij het ontbreken van de OPCO ZSM.  

OvD-P(is een OE) heeft de aansturing op straat bij incidenten, die OvD-P waardig zijn.

Alleen niet alles OE's hebben de OvD-P opleiding gehad, dus die "mogen" geen OvD-P rol doen. Nachts(op vrijdag en zaterdag na) hebben wij in het district een combi rol OvD-P/OPCO.

De Operationeel Specialist-A(OS-A) doen bij ons wel OPCO/OvD-P diensten, ivm het behouden HOvJ-certificaat. Geldt ook voor onze Operationeel Expert-Wijk(OE-W).

Volgens mij staat de rol Operationeel Specialist hier los van hoor. Operationeel Specialist heeft in principe een bepaalde specifieke functie, bijvoorbeeld als side kick van een teamchef of master-taak-accenthouder voor bijvoorbeeld een district. Wat is hierin de SOS?

Is in het Rotterdamse ook zo.
SOS, denk de Specialist Op Straat?

Vrees dat het in elke eenheid weer anders is  98uiye
Groeten,  Tazbrw


LuukPol

  • Politie Noord-Nederland
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 228
Reactie #71 Gepost op: 14 mei 2018, 22:32:34
Vrees dat het in elke eenheid weer anders is  98uiye

Ja zeker!

Bij ons heeft elk basisteam in de vroege dienst een OpCo (dit is bij voorkeur een OE L&S). Deze doet de aansturing zowel vanuit binnen als bij incidenten op straat, afhankelijk van de persoon zit deze doorgaans op het bureau (oudgedienden) of rijdt hij mee (de jonge honden).

In de late- en nachtdienst hebben wij OpCo's die aanspreekbaar zijn voor meerdere BT's, om het nog verwarrender te maken worden die doorgaans CvD, Chef van Dienst genoemd. De OpCo's zijn bij ons tevens de hulpOvJ's van dienst. De OpCo is altijd een inspecteur.

De OVD-P komt alleen in dienst als er een GRIP situatie ontstaat (niet zo vaak dus). Deze werkt volgens een piket-regeling en heeft daarnaast zijn dagelijkse functie.


De SOS is mij niet bekend. Wat voor functie is dat?


DiNozzo

  • Landelijke Eenheid Dienst Infrastructuur
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 8,085
Reactie #72 Gepost op: 14 mei 2018, 23:19:38
De Senior op Straat is normaal het roepnummer **.09. Dat is een brigadier die zich overal tegen aan mag bemoeien wat nog niet OVD-P waardig is maar wel enige coördinatie vergt, bijvoorbeeld een flinke aanrijding. Midden-Nederland maakt daar al veel gebruik van, de rest kennelijk niet 98uiye.
"The question that sometimes drives me hazy: Am I, or the others crazy?" — Albert Einstein


Prio1

  • Generalist GGP
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 547
Reactie #73 Gepost op: 15 mei 2018, 07:33:42
De Senior op Straat is normaal het roepnummer **.09. Dat is een brigadier die zich overal tegen aan mag bemoeien wat nog niet OVD-P waardig is maar wel enige coördinatie vergt, bijvoorbeeld een flinke aanrijding. Midden-Nederland maakt daar al veel gebruik van, de rest kennelijk niet 98uiye.

Nou... Bij ons (eenheid Den Haag / oud Hollands-midden), zit de OPCO eigenlijk standaard binnen. Dit is een functie voor de OE'ers. Bij gebrek wordt deze dienst gedraaid door een hoofdagent / agent. Buiten rijdt de 09 rond (ook een hoofdagent of brigadier) die eigenlijk de coördinatie op zich neemt tot een eventuele OVD-P ter plaatsen zal komen. Dit gebeurt niet zo vaak dus je kan wel stellen dat de 09 op straat de aansturing doet. Ik heb het weinig tot niet meegemaakt dat de OPCO naar buiten gaat, tenzij er twee grote incidenten tegelijk aandienen.
Mijn uitspraken kunnen nooit in verband worden gebracht met welke organisatie dan ook.


kaasje

  • Surveillant VP BPZ
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,996
  • And as always, have nice day!
Reactie #74 Gepost op: 15 mei 2018, 18:05:38
Nou... Bij ons (eenheid Den Haag / oud Hollands-midden), zit de OPCO eigenlijk standaard binnen. Dit is een functie voor de OE'ers. Bij gebrek wordt deze dienst gedraaid door een hoofdagent / agent. Buiten rijdt de 09 rond (ook een hoofdagent of brigadier) die eigenlijk de coördinatie op zich neemt tot een eventuele OVD-P ter plaatsen zal komen. Dit gebeurt niet zo vaak dus je kan wel stellen dat de 09 op straat de aansturing doet. Ik heb het weinig tot niet meegemaakt dat de OPCO naar buiten gaat, tenzij er twee grote incidenten tegelijk aandienen.
Nou, zo ons is dat niet in Den Haag hoor. Bij ons in Den Haag is de 09 in de ban gedaan, tenzij het een districtelijke is (nacht doordeweeks). In principe heeft elke solo rijdende collega wel ongeveer voldoende ervaring om die rol te pakken.


Is in het Rotterdamse ook zo.
SOS, denk de Specialist Op Straat?


Tegenwoordig werk beroepsmatig in het Rotterdamse, wel binnen, dus ik had het inderdaad over het Rotterdamse.
Hobby Bobby eenheid Den Haag


tazbrw

  • Hoofdagent
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 392
Reactie #75 Gepost op: 15 mei 2018, 19:09:09
De Senior op Straat is normaal het roepnummer **.09. Dat is een brigadier die zich overal tegen aan mag bemoeien wat nog niet OVD-P waardig is maar wel enige coördinatie vergt, bijvoorbeeld een flinke aanrijding. Midden-Nederland maakt daar al veel gebruik van, de rest kennelijk niet 98uiye.

Rotterdam gebruikt de **.09 wel veel. Alleen vaak is er geen eens een 09 in een BT(iets met personeel :-\), hierdoor is de OvD-P vaker de sjaak.  Maar, zoals LuukPol zei, de meeste OvD-P's doen veel meldingen telefonisch af hoor. Wij hebben wel de afspraak, de eerste auto is leidend. Ook al zitten er 2 hoofdagenten op, dan is de 09 ondergeschikt aan die eenheid. Tenzij de 09 ziet dat het helemaal de verkeerde kant op gaat.
Groeten,  Tazbrw


Prio1

  • Generalist GGP
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 547
Reactie #76 Gepost op: 15 mei 2018, 19:44:10
Nou, zo ons is dat niet in Den Haag hoor. Bij ons in Den Haag is de 09 in de ban gedaan, tenzij het een districtelijke is (nacht doordeweeks). In principe heeft elke solo rijdende collega wel ongeveer voldoende ervaring om die rol te pakken.

Grappig he, werken wij beiden in dezelfde eenheid maar toch verschil! Bij ons is er altijd een 09, solo rijden heeft daar niet zoveel mee te maken. In principe kan iedereen bij ons solo rijden.
Mijn uitspraken kunnen nooit in verband worden gebracht met welke organisatie dan ook.


AureliusM

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 789
  • A'dam
Reactie #77 Gepost op: 15 mei 2018, 21:32:06
Het het NRP is de **09 toch een pitbus voor de NH?


AureliusM

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 789
  • A'dam
Reactie #78 Gepost op: 15 mei 2018, 21:41:39

In het NRP is de **09 toch een pitbus voor de noodhulp ?


Sesamzaadje

  • Operationeel Expert
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 739
  • Eenheid ZWB
Reactie #79 Gepost op: 16 mei 2018, 06:22:55
Mooi he, bij ons is de 09 de ANPR auto...
De weg is niet de vraag waarheen, de weg is de vraag hoe.