Dat de keuze in voertuigen zo klein is heeft een aantal redenen. Voor de Nederlandse ambulancevoertuigen is de afgelopen jaren een soort van 'standaard' gecreëerd die anders en misschien ook wel veeleisender is dan in andere landen. Zo is één van de eisen dat het voertuig bij voorkeur een automatische transmissie heeft. Dit is niet voor niks. Het vergroot patiëntencomfort door vloeiender schakelen (al zijn er mensen die ook met een automaat schokkerig rijden... knap). Er is minder slijtage bij een automaat in vergelijking met een handgeschakelde versnellingsbak, dus ook een economische overweging. Kleine aanvulling hierop, met een handgeschakelde auto waar door verschillende mensen op wordt gereden slijt vooral de koppeling/drukgroep harder doordat iedereen anders rijdt met zo'n auto. Leen je eigen auto maar eens een poosje uit en ga daarna zelf weer rijden, voelt ie toch anders. Het argument dat je met een 'pookie' sneller bent vind ik niet sterk. Met de meeste moderne automaten (Mercedes heeft al een 7-traps inmiddels en Volkswagen DSG ook 7) ben je verrassend vaak sneller weg bij een verkeerslicht. Wat ik hierboven ook al lees; omdat je bij een spoedrit al je aandacht en beide handen nodig hebt om veilig door het verkeer te bewegen het schakelen er niet óók nog bij wil hebben, is een automaat gewoon fijn. Daarnaast wil men na het verstrijken van een leasecontract de wagen ook nog voor een leuke prijs weg kunnen doen, de restwaarde. Er zijn als je alles bij elkaar optelt gewoon niet heel veel merken die dit kunnen waarmaken en kom je dus al snel bij Mercedes uit voor de grootvolume ambulances, Volkswagen voor de wat kleinere en ook weer Mercedes voor de laagmodellen. Dat laatste is voornamelijk omdat Mercedes (heel slim) het chassis voor deze wagens al af fabriek levert voor de ambulance en uitvaarttak (binz). Mercedes is op dit moment door het wegvallen van Chevrolet het enige automerk wat een krachtige motor levert in combinatie met een volautomaat in de categorie grotere bestelwagens.
De Volkswagen crafter is weliswaar qua chassis gelijk aan de sprinter maar motorisch een ander verhaal. Zo is de crafter nu alleen leverbaar met 4-cylindermotoren tot 163 PK en de sprinter heeft een V6 met 190 PK. Ook niet onbelangrijk als je bijna 4 ton moet voorttrekken. De transporter heeft maximaal 180 PK met 4-cylinders maar is weer een stuk lichter. Mocht het bericht kloppen zal de crafter waarschijnlijk ook met een DSG automaat geleverd gaan worden en dan is het nog afwachten hoe dat in de praktijk gaat werken. Mijn ervaring met DSG zijn namelijk tweezijdig, het is een fantastische bak die razendsnel schakelt maar ook bijzonder kwetsbaar en storingsgevoelig is. Dus voordat we hier gele crafters voorbij zullen zien flitsen met *PRIMEUR* en *NIEUW* zijn we nog heel wat afwegingen verder.