Intercollegiale toetsing

Auteur Topic: Intercollegiale toetsing  (gelezen 3009 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Pleegje_

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,160
Gepost op: 24 juli 2005, 16:50:45
Hallo iedereen...

Binnen de gezondheiszorg wordt geregeld gebruik gemaakt van intercollegiale toetsing. Mijn vraag aan jullie is hoe dit buiten een instelling (dus eerste lijns gezondheidszorg zoals ambulancediensten en huisartsen) vorm kan worden gegeven en of het uberhaupt meerwaarde heeft.

Gaarne jullie ideeen en reacties




Joffry Ambu-Vpk

  • Ambulanceverpleegkundige
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,455
  • Ambulanceverpleegkundige
Reactie #1 Gepost op: 24 juli 2005, 22:50:51
Het heeft zeker meerwaarde, bij sommige ambulancediensten wordt er al kleinschalig mee gewerkt of wordt ermee gestart. Intercollegiaal overleg cq formele of informele rit-nabesprkeingen vinden regelmatiger plaats, meestal door het ambuteam na afloop van de casus en over het algemeen vinden officiele nabesprekingen helaas voornamelijk plaats na grotere incidenten.
Mijns inziens is het beter wanneer AVP en/of ACH zelf casuistiek inbrengen wanneer zij dat nodig vinden/behoefte aan hebben. Immers, niet elek inzet hoeft uit en tena geevalueerd te worden. Evaluatie en intercoll.toetsing moet ook geen doel op zichzelf worden om maar aan de mode van d edag mee te willen doen  ;)
HBO-V, ACLS, IC, SOSA, PHTLS, PALS, LOV. PO AMLS en nog wat andere semi-interessante afkortingen. Ambulanceverpleegkundige instructeur (P)BLS AED, rod


Ridder Pim

  • Gast
Reactie #2 Gepost op: 25 juli 2005, 10:27:26
Er wordt zeker wel aan intercollegiale toetsing gedaan.
Al onze ritten worden nagekeken en bij onduidelijkheden schriftelijk, danwel mondeling geëvalueerd.
Ook huisartsen worden steeds vaker hierin betrokken.
Alle partijen kunnen hun zegje doen en er kan worden verklaard waarom er op bepaalde wijze gehandeld is in een casus door de verschillende partijen.
Dit schept voor het ambulanceteam, huisarts, politie en brandweer alleen maar duidelijkheid over de werkwijze die door de verschillende diensten gehanteerd wordt.
De samenwerking kan daar alleen maar beter van worden.


Pleegje_

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,160
Reactie #3 Gepost op: 26 juli 2005, 15:45:30
ok...dus het zit allemaal in de ontwikkeling. Maar Pim...is het dan niet eerder een nabespreking dan intercollegiale toetsing?? En zijn hier formulieren voor ontwikkeld??

Maar ik ben van mening, omde mode van de dag even buiten beschouwing te laten, dat vooral de jongere mensen inhet vak hier veel baat bij kunnen hebben. Hoe zien jullie dat??


Trophy

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 223
  • keep the rubberside down
Reactie #4 Gepost op: 27 juli 2005, 16:57:50
Je bent nooit te oud om te leren. Intercollegiale toetsing draagt bij tot verbetering van de kwaliteit van de hulpverlening.
Intercollegiale toetsing is iets anders dan ritten evalueren (al dan niet met brandweer / politie/MMT), waar overigens ook een hoop van te leren valt.
Intercollegiale toetsing is ook anders dan een ritbon die door een medisch leider wordt bekeken die daar vragen over stelt.

Bij een intercollegiale toetsing kan een medewerker een casus inbrengen en ter discussie stellen. Dit moet wel onder een goede begeleiding en volgens duidelijke regels plaatsvinden. Het kan voor sommigen nogal bedreigend overkomen, alsof men echt getoetst wordt.
De bedoeling is door samen over een casuďstiek te spreken te kijken hoe anderen het probleem opgelost zou hebben. Verschillende mogelijkheden vanuit verschillende visies passeren de revue. Op deze manier wordt een verdieping aangebracht in het denk proces van de medewerker.
Het gaat niet om goed of fout, maar om een verandering in het denkproces te bewerkstelligen, waardoor de kwaliteit van de hulpverlening kan toenemen.

Overigens: de "jonkies" kunnen van de ouderen leren (ervaring), maar de "oudjes"kunen ook van de jonkies leren (nieuwe ideen). Ook voor de "oudjes"kunnen de bijeenkomsten een eye opener zijn voor vastgeroeste patronen. De "jonkies" worden zekerder van hun zaak (ik deed het dus wel goed). Zo leren we van elkaar.
VSAZ ambulancezorg


Ridder Pim

  • Gast
Reactie #5 Gepost op: 27 juli 2005, 18:55:38
Oké, vergeef me mijn nachtdienst-waas.
Het ging over intercollegiale toetsing, niet over evalueren  ;D


Pleegje_

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,160
Reactie #6 Gepost op: 27 juli 2005, 19:05:36
Oké, vergeef me mijn nachtdienst-waas.
Het ging over intercollegiale toetsing, niet over evalueren  ;D

is goed...heb ik ook zeer geregeld last van..dus vandaar al die typefouten soms in mijn stukjes...hihi


Pleegje_

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,160
Reactie #7 Gepost op: 31 juli 2005, 19:24:16
Maar trouwens....zijn er al formulieren of richtlijnen voor opgesteld in een organisatie?? Zoals ergens in een ambulancedienst??


Trophy

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 223
  • keep the rubberside down
Reactie #8 Gepost op: 1 augustus 2005, 01:35:29
Maar trouwens....zijn er al formulieren of richtlijnen voor opgesteld in een organisatie?? Zoals ergens in een ambulancedienst??

Sinds afgelopen jaar wordt binnen onze ambulancedienst aan toetsing gedaan. Wij hebben voor de intercollegiale toetsing een protocol, richtlijn die de grenzen afbakent, methodieken omschrijft, wat wordt verwacht van de deelnemers,uitvoering en analyse van de resultaten.
Gedragscode en privacy worden gewaarborgd door mondelinge afspraken en consensus voorafgaand aan de toetsing
Iedere werknemer wordt geacht een maal per jaar deel te nemen aan een vorm van intercollegiale toetsing.
Men is wat huiverig, maar uiteindelijk is men tevreden over de “toetsing”. Het wordt als leerzaam ervaren. Belangrijk is wel een duidelijke omschrijving van de zaken zoals boven omschreven.
VSAZ ambulancezorg


Pleegje_

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,160
Reactie #9 Gepost op: 1 augustus 2005, 10:22:44
Sinds afgelopen jaar wordt binnen onze ambulancedienst aan toetsing gedaan. Wij hebben voor de intercollegiale toetsing een protocol, richtlijn die de grenzen afbakent, methodieken omschrijft, wat wordt verwacht van de deelnemers,uitvoering en analyse van de resultaten.
Gedragscode en privacy worden gewaarborgd door mondelinge afspraken en consensus voorafgaand aan de toetsing
Iedere werknemer wordt geacht een maal per jaar deel te nemen aan een vorm van intercollegiale toetsing.
Men is wat huiverig, maar uiteindelijk is men tevreden over de “toetsing”. Het wordt als leerzaam ervaren. Belangrijk is wel een duidelijke omschrijving van de zaken zoals boven omschreven.


Ok..klinkt erg goed. Zou het mogelijk zijn dat ik een exemplaar van die richtlijnen/protocol zou kunnen krijgen? Of zit er een (C) op??