recht en oranje kruis

Auteur Topic: recht en oranje kruis  (gelezen 4406 keer)

0 gebruikers (en 3 gasten bekijken dit topic.

EHBO-er

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,554
  • Ik denk dat ik denk
Reactie #20 Gepost op: 30 mei 2005, 00:31:04
Rolf, volgens mij heb je gelijk. En dat besluit zou ook wel eens iets te maken kunnen hebben met het feit dat zonder de inbreng van het OK de hulpverlening op een kwalitatief en inhoudelijk hoger niveau blijkt te kunnen komen. Kijk maar eens op www.nedcert.nl

Zonder een oordeel te vellen over de kwaliteit van nedcert, het OK en welke andere certificerende organisatie dan ook, je zult in alle gevallen de relevanten documenten moet doorwerken om te weten wat ze precies waarborgen. Daarnaast is het belangrijk om referenties na te trekken.


Rescue

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 4,278
Reactie #21 Gepost op: 30 mei 2005, 13:13:33
Zonder een oordeel te vellen over de kwaliteit van nedcert, het OK en welke andere certificerende organisatie dan ook, je zult in alle gevallen de relevanten documenten moet doorwerken om te weten wat ze precies waarborgen. Daarnaast is het belangrijk om referenties na te trekken.

Iedereen moet zich realiseren dat de eerste hulp markt allang in beweging is en er veel meer marktpartijen en certificerende partijen zijn dan alleen het Oranje Kruis..,

Wat de meeste eerste hulpverleners niet weten, is dat je nog steeds meer mag leren dan alleen, het Oranje Kruis boekje en dat er meer wegen zijn naar een goede eerste hulpverlener worden, en er meer methoden en technieken zijn dan die in het OK boekje staan..

En dan om het bruggetje te slaan naar het onderwerp waar het eigenlijk om gaat.
Het Oranje Kruis boekje is dus geen wettelijk of erkend boekje met enige wettelijk of rijkserkende status.. Dat sprookje mag toch inmiddels wel de wereld uit..

Er is een groepje vakbroeders, die de inhoud van dit boekje schrijven, en er zijn een groepje andere vakbroeders die andere boekjes schrijven..
De wetenschappelijke commisie van het OK, is dus niets meer dan een groepje vakbroeders, die namens een organisatie's een compromie sluiten over de inhoud van het boekje.


EHBO-er

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,554
  • Ik denk dat ik denk
Reactie #22 Gepost op: 30 mei 2005, 19:03:04
Peter,

Zou het niet mooi zijn als we met zijn alle eens afspreken dat we de grote lijnen hetzelfde houden.

Zie het maar als auto's. Veel grote onderlinge verschillen, maar de bediening is nagenoeg gelijk.
Dat maakt het mogelijk om met een vreemde auto redelijk snel verantwoord kunt rijden ......


Rescue

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 4,278
Reactie #23 Gepost op: 31 mei 2005, 09:31:16
Dat zou mooi zijn,

Maar ik ben voorlopig blij met de concurentie voor het OK, want anders waren ze helemaal ingedut..

Verder moet je goed kijken naar over welke grote lijnen je hebt..
Zolang er kaders die een les stil leggen omdat iemand over een slachtoffer heen stapt, ben ik benieuwd wat de grote lijnen zullen zijn..  ;D


Pim de Ruijter

  • Gast
Reactie #24 Gepost op: 31 mei 2005, 18:23:36
Het ontwikkelen van een standaard zoals EHBO-er oppert lijkt mij een mooie taak van de wetgever. Geeft dan ook geen problemen meer over wat er wel en niet mag volgens een zeker OK-boekje of andere vage achtergronden. Richtlijnen en bevoegdheden vastleggen in een wet schept voor iedereen duidelijkheid en zorgt voor een zekere kwaliteit.

Ben het helemaal met Peter eens dat het goed is dat er méér is dan het OK alleen. Het OK levert nou niet bepaald hoogdravende kwaliteit af (niet persoonlijk tegen de kaderinstructeurs gericht, ik vind met name de geboden stof aan de te simpele kant).


Rescue

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 4,278
Reactie #25 Gepost op: 31 mei 2005, 23:17:49
Ik ben het niet eens dat je dat aan de wetgever moet overlaten om een standaard te ontwikkelen, daar zijn andere instrumenten voor..

De kwaliteit van een eerste hulp opleiding die gericht  op de thuis situatie is de OK opleiding meestal meer dan voldoende..
Als je meer wilt, zoals evenementen, tja, kijk dan ook verder of er meer te leren valt..


EHBO-er

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,554
  • Ik denk dat ik denk
Reactie #26 Gepost op: 1 juni 2005, 00:22:15
De wetgever moet een europese / nederlandse richtlijn opstellen waarin de doelstellingen c.q. eindtermen in vastgelegd worden.

Het is ook handig als een onafhankelijke organisatie de richtlijnen vertaald in nieuwe aanpak normen. Dat wil zeggen dat de normen niet verplicht zijn, maar als men volgens de normen werkt, men een vermoeden van overeenstemming met de richtlijnen mag uitspreken.

Vervolgens kunnen de organisaties aan de slag om dit verdere handjes en voetjes te geven.

Dit is geen nieuw idee van mij, zo gaat het er al aan toe op vele gebieden.


Pim de Ruijter

  • Gast
Reactie #27 Gepost op: 1 juni 2005, 09:05:09
Met standaard bedoelde ik inderdaad zoals EHBO-er beschrijft een pakket met richtlijnen, uiteraard niet dat er door de wetgever een cursus wordt opgezet.

Het aangeven van een ondergrens zorgt voor een kwaliteits norm. Het aangeven van een bovengrens voor het voorkomen van ongewenst gedrag en het uitvoeren van handelingen die niet door een EHBO'er verantwoord kunnen worden.