een veel voorkomende vraag en misschien al vaker behandeld:
ik ben aan het leren voor pleeg. als ik nu bij een inzet ben, en ik vpk handelingen uitvoer, (niet voorbehouden handelingen) ben ik dan strafbaar als ehbo'er?
lijkt me namelijk dat ik ook strafbaar ben als ik niet handel volgens eer, geweten en kunnen.
verder het gebruik van zaken die niet door het oranje kruis voorgeschreven zijn. vaseline, lanette, kampferspiritus voor blaren etc. hoe staat de rest hier tegenover. ik zal deze vraag ook nog bij rode kruis zetten en bij verpleegkundigen of zoiets
Ja dit onderwerp is al vaker behandeld, maar dat is niet erg.
Ik ben het met de vorige sprekers grotendeels eens..
Het hangt van de organisatie waarvoor je werkt in welke rol, wat je mag en niet mag.
Voor de strafwet gelden uitsluitend de voorbehouden handelingen en civielrechtelijk geld het opzettelijk schade berokkenen..
Als je georganiseerd hulpverleent, kan het dus om diverse redenene zijn, waarom je een bepaalde handeling wel of niet mag uitvoeren. Verzekering technisch, kan bijvoorbeeld een reden zijn.
Bij evenementen, levert MedicalRescue.NL Intermediate Life Support diensten. dus onze mensen kunnen wat meer dat de gemiddelde eerste hulpverlener. Enkele voorbeelden.
- Inzet volgens vast benaderingsprotocol,
- Het volledig immobiliseren van een slachtoffer met
- hoog energitisch letsel.
- toedienen van zuurstof eerste hulp.
- AED en Ballonbeademing (2persoons skill)
- In voorkomende gevallen spalken
- uitvoeren van incidentmanagement
Maar ook onze verpleegkundigen mogen ook geen waaknaald etc. inbrengen.. Wij leveren dus beslist geen ALS diensten...