recht en oranje kruis

Auteur Topic: recht en oranje kruis  (gelezen 4404 keer)

0 gebruikers (en 3 gasten bekijken dit topic.

bjorn

  • Gast
Gepost op: 24 mei 2005, 23:55:54
een veel voorkomende vraag en misschien al vaker behandeld:

ik ben aan het leren voor pleeg. als ik nu bij een inzet ben, en ik vpk handelingen uitvoer, (niet voorbehouden handelingen) ben ik dan strafbaar als ehbo'er?

lijkt me namelijk dat ik ook strafbaar ben als ik niet handel volgens eer, geweten en kunnen.

verder het gebruik van zaken die niet door het oranje kruis voorgeschreven zijn. vaseline, lanette, kampferspiritus voor blaren etc. hoe staat de rest hier tegenover. ik zal deze vraag ook nog bij rode kruis zetten en bij verpleegkundigen of zoiets




EHBO-er

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,554
  • Ik denk dat ik denk
Reactie #1 Gepost op: 24 mei 2005, 23:59:43
een veel voorkomende vraag en misschien al vaker behandeld:

ik ben aan het leren voor pleeg. als ik nu bij een inzet ben, en ik vpk handelingen uitvoer, (niet voorbehouden handelingen) ben ik dan strafbaar als ehbo'er?

lijkt me namelijk dat ik ook strafbaar ben als ik niet handel volgens eer, geweten en kunnen.

verder het gebruik van zaken die niet door het oranje kruis voorgeschreven zijn. vaseline, lanette, kampferspiritus voor blaren etc. hoe staat de rest hier tegenover. ik zal deze vraag ook nog bij rode kruis zetten en bij verpleegkundigen of zoiets

Om juridisch strafbaar te zijn, moet je tegen de geldende wetgeving zondigen.

Het OK boekje heeft geen kracht van wet


bjorn

  • Gast
Reactie #2 Gepost op: 25 mei 2005, 00:05:44
dat was ook mijn visie, maar bij ons willen ze verbieden om bijv. de tensie op te nemen van iemand die wel eens in shock zou kunnen komen:

zit namelijk zo, bij een inzet werd er iemand in de buik geschopt, zoals je weet kan shock pas na een dag optreden, maar bij bloedverlies gaat vrij snel de bloeddruk omlaag en de pols en ademhaling licht verhoogd

kunnen ze me dat verbieden???


Trophy

  • Gast
Reactie #3 Gepost op: 25 mei 2005, 01:56:30
In diverse wetten (strafrecht, burgerlijk wetboek,wegenverkeersregelement) staat hulpverlening (of: zorg-)plicht beschreven. De hulp die je moet bieden is de best mogelijke hulp. Voor een EHBO-er is dat op EHBO niveau, voor een verpleegkundige op verpleegkundig niveau, met alle competenties die daarbij horen.( art. 7: 453 BW: hij moet de zorg van een goed hulpverlener in acht nemen en handelen in overeenstemming met de voor hem geldende professionele standaard.)

Mocht er iets fout gaan, dan zal de rechter beoordelen of je volgens de professionele standaard gehandeld hebt. Voor de EHBO-er is die standaard het OK boekje. Voor de verpleegkundige geld de standaard die hem krachtens de wet BIG is toebedeeld en de afspraken/ protocollen die gelden binnen een bepaalde beroepsgroep.

Als je bij een evenement staat voor een bepaalde organisatie bestaan er in het algemeen afspraken waar je je aan dient te houden. Als het een goede organisatie is, heb je inspraak over de functie die je kan uitoefenen bij een hulpverlening: als EHBO-er of als verpleegkundige.

Hou er wel rekening mee dat iets eenvoudigs als het meten van een tensie bij een stomp buikletsel een grote verantwoordelijkheid met zich meeneemt betreffende de interpretatie van de metingen. Wat wil je ermee doen? Het wordt tricky als je op basis van een enkele meting iemand met een gescheurde lever naar huis stuurt.

Voor de rest: gebruik je gezonde verstand. Dat levert de meeste winst op.


Jacques Schenk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,528
  • EHBO/Sigma/ex hoofd- brandwacht/trainer EHBDu
    • Website Jacques Schenk
Reactie #4 Gepost op: 25 mei 2005, 08:23:46
Ik ben het wel met de vorige sprekers eens, de organisatie kan je bepaalde handelingen verbieden op basis van interne bedrijfsregels, maar dat maakt het toch uitvoeren daarvan niet strafbaar, je bent pas strafbaar als je een bepaling uit de wet overtreed.

Je kunt natuurlijk wel uit je organisatie verwijderd worden als je je niet houdt aan de interne regels, roken is op zich niet verboden, maar doe je dat op een raffinaderij dan kan dat wel grond voor ontslag zijn, dat zelfde geldt voor handelingen die je voor/namens een organisatie uitvoerd.

Dreigt er acuut ernstig gevaar dan dien je naar beste weten/kunnen te handelen.
Treat the patient, not the number...  Emergency Medicine - The art of drawing sufficient conclusions from insufficient resources


Rescue

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 4,278
Reactie #5 Gepost op: 25 mei 2005, 10:43:02
een veel voorkomende vraag en misschien al vaker behandeld:

ik ben aan het leren voor pleeg. als ik nu bij een inzet ben, en ik vpk handelingen uitvoer, (niet voorbehouden handelingen) ben ik dan strafbaar als ehbo'er?

lijkt me namelijk dat ik ook strafbaar ben als ik niet handel volgens eer, geweten en kunnen.

verder het gebruik van zaken die niet door het oranje kruis voorgeschreven zijn. vaseline, lanette, kampferspiritus voor blaren etc. hoe staat de rest hier tegenover. ik zal deze vraag ook nog bij rode kruis zetten en bij verpleegkundigen of zoiets

Ja dit onderwerp is al vaker behandeld, maar dat is niet erg.

Ik ben het met de vorige sprekers grotendeels eens..
Het hangt van de organisatie waarvoor je werkt in welke rol, wat je mag en niet mag.

Voor de strafwet gelden uitsluitend de voorbehouden handelingen en civielrechtelijk geld het opzettelijk schade berokkenen..

Als je georganiseerd hulpverleent, kan het dus om diverse redenene zijn, waarom je een bepaalde handeling wel of niet mag uitvoeren. Verzekering technisch, kan bijvoorbeeld een reden zijn.

Bij evenementen, levert MedicalRescue.NL Intermediate Life Support diensten. dus onze mensen kunnen wat meer dat de gemiddelde eerste hulpverlener. Enkele voorbeelden.
  • Inzet volgens vast benaderingsprotocol,
  • Het volledig immobiliseren van een slachtoffer met
  • hoog energitisch letsel.
  • toedienen van zuurstof eerste hulp.
  • AED en Ballonbeademing (2persoons skill)
  • In voorkomende gevallen spalken
  • uitvoeren van incidentmanagement
Maar ook onze verpleegkundigen mogen ook geen waaknaald etc. inbrengen.. Wij leveren dus beslist geen ALS diensten...


Zeeuw

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 455
Reactie #6 Gepost op: 25 mei 2005, 10:51:00
Als je een EHBO inzet hebt, dan heb je je in princiepe te houden aan de zoveelste druk van het oranje kruis.

Maar zoals iedereen weet wordt dat boek steeds dunner over 10 jaar heeft het nog een kaft en een inleiding en thats  it.
Iedere hulpverlener gaat buiten zijn boekje naar mening. mocht je dit doen dan moet je wel eerst de afweging maken of je er achterstaat en er de verantwoording er voor neemr

Persoonlijk vindt ik het nuttig als mensen  een opleiding hebben gehad en handelingen mogen uitvoeren, deze kennis ook deels in de praktijk uitvoeren.

Zelf ben ik ook bijna volleerd sportmasseur, als ik op een rode kruis dienst iemand heb met een verstuiking ofzo zou het volgens de zoveelste druk al vlug klaar zijn met de hulpverlening. Door mijn kennis kan ik net een stap verder gaan wat voor de patient alleen maar positief is. :)


rob-r

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 190
  • SIGMA Breda, EHBOver. Breda
Reactie #7 Gepost op: 25 mei 2005, 11:13:33
Hm, interessant onderwerp. Maar je bent toch gebonden aan de materialen die je als EHBOer bij je hebt. Wat kun je als pleeg meer met die materialen als een EHBOer??
En ik weet niet, of je als leerlingverpleegkundige verpleegkundige handelingen al in de praktijk mag uitvoeren.


Delta

  • AIOS Anesthesie
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,443
  • Arts
Reactie #8 Gepost op: 25 mei 2005, 11:57:16
Wij hebben nog standaard een tensiemeter en stethoscoop in de koffer zitten, voor een eventuele pleeg tijdens de inzet. Ik geloof dat er zelfs mensen rondlopen met een RK-identiteitsbewijs met "verpleegkundige" erop, dus het is misschien mogelijk dat ze meer mogen... Ik zal het eens vragen.  ;)
Arts  www.alphalog.nl


Pleegje_

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,160
Reactie #9 Gepost op: 25 mei 2005, 12:00:57
als EHBO-er heb je je aan de regels van het Oranje Kruis te houden..wil je echter meer doen dan moet je de overstap maken naar een andere vereniging zoals die er zijn binnen Nederland (ICARUS, Medical Rescue, Service Medical).

En wat heb je aan apparatuur als je je eigen zintuigen (ogen, oren, neus, handen) altijd bij je hebt. Er is niets belangrijkers dan je eigen zintuigen bij een inzet!!

Pedro