GRIP 1 Grote brand (camping) De Kiekduun Strandweg - Buren (Ameland) 13-09-2013

Auteur Topic: GRIP 1 Grote brand (camping) De Kiekduun Strandweg - Buren (Ameland) 13-09-2013  (gelezen 7339 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

tygerpower

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 543
een lcac is inderdaad erg duur in aanschaf en hoevaak komt het in een jaar voor dat er extra mensen nodig zijn op de eilanden?


Maarten

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 8,543
    • Hulpverleningsforum
Ik heb wel eens gelezen dat er hardop is nagedacht over de aanschaf van een hovercraft voor redding- of kustwachttaken in het waddengebied. Zou je zo'n apparaat ook transportcapaciteit geven, dan heb je misschien nog een haalbare 'businesscase' doordat je verschillende behoeften aan elkaar koppelt. Alleen vergt zo'n apparaat veel geld voor onderhoud, verbruik, opleiding, etc., dus ik zie het niet snel gebeuren ;)

Wat misschien wel haalbaar zou zijn is om Defensie te vragen een landingsvaartuig beschikbaar te stellen, maar dat biedt dan wellicht onvoldoende voordeel t.o.v. de veerboot(?)
Groeten, Maarten  
Als je snel vooruit wilt, ga dan alleen. Als je ver wilt komen, ga dan s


HJ94

  • Aspirant manschap & Verkeerskundige
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,351
Citaat van: Maarten link=msg=1201400 date=1379151311
Wat misschien wel haalbaar zou zijn is om Defensie te vragen een landingsvaartuig beschikbaar te stellen, maar dat biedt dan wellicht onvoldoende voordeel t.o.v. de veerboot(?)

Stel, die boot ligt in Harlingen en er is brand op Schiermonnikoog, dan moet dat schip eerst naar Lauwersoog en vervolgens naar Schiermonnikoog varen. Die tijd die je kwijt bent om van Harlingen naar Lauwersoog te komen, is volgens mij net zo lang (of langer zelfs) als de veerboot inzetten. Je moet het maar net treffen met de tijden.

Daarnaast, maar dat staat los van dit topic, heeft de brandweer op Schiermonnikoog een 'ondersteuningspeloton'. Dat zijn burgers en boeren die de brandweer assisteren bij natuurbranden en waterwinning, die daar ook voor opgeleid zijn.


Diamondback

  • is BHV-er/ EHBO-er. was HBT-er
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 8,430
  • Diamondback, verslaafd aan Colt en de brandweer!
Men vergeet daarnaast ook nog eens dat ook zo'n apparaat een opkomsttijd heeft. Vergelijk het maar eens met de blusheli's. Voordat dat spul überhaupt in de lucht is, ben je zo een uurtje verder. Hetzelfde geldt voor zo'n apparaat, terwijl de veerboot er al ligt.

En daarnaast moet je je ook afvragen of men nu een oplossing aandraagt voor een probleem wat er waarschijnlijk niet eens is. De brandweer op de eilanden is goed toegerust voor haar taak. En indien nodig kan er voor grotere inzetten assistentie van de wal komen. Maar hou er rekening mee dat die assistentie inderdaad om extra handjes gaat en aflossing. Niet om de eerste slag te maken. Daarvoor is de opkomsttijd in elk denkbaar scenario te lang. Puur vanwege het feit dat je op zo'n eiland zit. Je kan wel voor elk denkbaar scenario een oplossing willen verzinnen, maar de financiële haalbaarheid is in deze casus gewoon niet te verantwoorden.


Highfield

  • Zeeofficier Koninklijke Marine
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,016
Wat misschien wel haalbaar zou zijn is om Defensie te vragen een landingsvaartuig beschikbaar te stellen, maar dat biedt dan wellicht onvoldoende voordeel t.o.v. de veerboot(?)

De LCU verliest het op alle vlakken van de veerboot. Snelheid, laadvermogen, weerslimieten, beschikbaarheid zijn allen (sterk) minder. Daarnaast heeft de KM zelf haar landingsvaartuigen vol in gebruik in de (voorbereiding op) anti-piraterijmissies en is rond de klok beschikbaarheid voor civiele taken niet mogelijk.
Bijdragen op persoonlijke titel.