Hier in de omgeving wordt eens in de zoveel tijd een rookmeldercampagne gehouden. De beroepsbezetting uit Zeist gaat dan de plaatsen in de gemeente af en ondersteund met vrijwilligers wordt een wijk helemaal doorlopen. Gevolg: veel mensen vragen nog wat advies of besluiten een rookmelder aan te schaffen, al dan niet door de brandweer opgehangen.
Bij andere problemen kunnen burgers gewoon een preventist benaderen en die zal dan verdere actie ondernemen. Het had m.i. veel meer toegevoegde waarde gehad als de beroepsposten in Rotterdam in 'hun' gebied langs de huizen gingen en zich meer in de wijk(en) laten zien. Met een kleine cursus kan iedere brandweerman uitleggen waar rookmelders het beste kunnen hangen en kunnen zij ze eventueel ook installeren.
Dat doet brandweer Rotterdam-Rijnmond al een aantal jaar. Met de ploeg dus de wijk in, bij mensen aanbellen, advies geven, rookmelders plakken, etc.
Het valt me op dat dit project hier voornamelijk
ver beoordeeld wordt op basis van de kosten die het met zich meebrengt, wat mogelijk ten koste gaat van het budget van de repressieve dienst. Op zich heel legitiem natuurlijk, om daar vraagtekens bij te zetten, maar zo'n pilot verdient het wel om ook te kijken naar de toegevoegde waarde van zo'n wijkbrandweerman. Ik ben er ook sceptisch over, moet ik er eerlijk bij zeggen, maar laat het project eerst maar eens zijn meerwaarde (of het gebrek daaraan) bewijzen.
Kennelijk wordt er nu een lacune ervaren in het contact tussen burger en brandweer en komt de brandweer niet toe aan een aantal preventieve taken (zoals die kleine evenementen) en 'PR acties' (zoals scholenbezoek) die zij wel zou willen doen. Voor een drukke kazerne kan ik me daar wel wat bij voorstellen. Als zo'n wijkbrandweerman wel de tijd krijgt om die verbinding te leggen en de genoemde taken uit te voeren, kan je daar ook als brandweer nog best eens baat bij hebben. Is het niet in preventieve zin, dan is het wel in de 'sympathie' die de burger heeft voor de brandweer. Dat helpt je bij de volgende bezuiningsronde
Verder wordt er in bovenstaand stuk ingegaan op evenementen in de wijk. Volgens mij lukt dit in geen enkele gemeente meer zonder evenementenvergunning. Hier staan ook de eisen in m.b.t. brandveiligheid en moet preventie hier gewoon op handhaven.
RemRoof
Er is een verschil tussen meldingsplichtige evenementen (zoals de straatbarbecue) en de grotere vergunningsplichtige evenementen.* Dit te beoordelen op basis van een risico-inschatting, zoals aantal en soort bezoekers, aard van het evenement, muzieksoort, drankgebruik, locatie en ga zo maar door. Voor de grotere evenementen zul je inderdaad een vergunning moeten aanvragen en worden ook vergunningvoorwaarden gesteld t.a.v. brandveiligheid. Voor de meldingsplichtige evenementen hoef je geen vergunning, al gelden natuurlijk wel de voorwaarden uit het gebruiksbesluit. Je kunt je afvragen wat dan effectiever is: adviseren en goodwill kweken, of handhaven en de boeman zijn.
*Hier meer info over het evenementenbeleid in Rotterdam: http://www.rotterdam.nl/product:evenementen_organiseren_deelgemeente_