Naast wijkagent nu ook wijkbrandweerman

Auteur Topic: Naast wijkagent nu ook wijkbrandweerman  (gelezen 6486 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

StevenQ

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 542
Reactie #10 Gepost op: 20 september 2013, 10:07:21
vandaag ook open dag bij de brandweerkazerne Groene Tuin in IJsselmonde

zojuist getweet door onze wijkbrandweerman:

https://twitter.com/LvdBulk/status/380964846990139392/photo/1

Citaat
Vandaag de open dag kazerne Groene Tuin, brandveiligheidsacties en tevens de aftrap van de wijkbrandweerman. pic.twitter.com/aqjuNYFgcb



daarnaast ook een HV demo op het plein bij winkelcentrum Keizerswaard

http://www.ijsselmondenieuws.nl/evenement-brandweerwork-in-ijsselmonde/


StevenQ

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 542
Reactie #11 Gepost op: 20 september 2013, 12:06:31


petre

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 314
Reactie #12 Gepost op: 20 september 2013, 13:52:32
Citaat van: StevenQ link=msg=1203043 date=1379671591
Wijkbrandweerman in IJsselmonde
Ze hebben wel gelijk de knapste kerel van het korps die taak gegeven lijkt ;).


Shire

  • Verkeersleider / OvD-OV in Rotjeknor.
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 828
  • Back to the sixties.
De hele dag met metro-treinen spelen en nog betaald krijgen ook ! Soms buiten spelen als OvD-OV


Maarten

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 8,543
    • Hulpverleningsforum
Reactie #14 Gepost op: 25 september 2013, 15:25:14
Citaat van: Danny722 link=msg=1202605 date=1379529242
Hier in de omgeving wordt eens in de zoveel tijd een rookmeldercampagne gehouden. De beroepsbezetting uit Zeist gaat dan de plaatsen in de gemeente af en ondersteund met vrijwilligers wordt een wijk helemaal doorlopen. Gevolg: veel mensen vragen nog wat advies of besluiten een rookmelder aan te schaffen, al dan niet door de brandweer opgehangen.

Bij andere problemen kunnen burgers gewoon een preventist benaderen en die zal dan verdere actie ondernemen. Het had m.i. veel meer toegevoegde waarde gehad als de beroepsposten in Rotterdam in 'hun' gebied langs de huizen gingen en zich meer in de wijk(en) laten zien. Met een kleine cursus kan iedere brandweerman uitleggen waar rookmelders het beste kunnen hangen en kunnen zij ze eventueel ook installeren.

Dat doet brandweer Rotterdam-Rijnmond al een aantal jaar. Met de ploeg dus de wijk in, bij mensen aanbellen, advies geven, rookmelders plakken, etc.

Het valt me op dat dit project hier voornamelijk ver beoordeeld wordt op basis van de kosten die het met zich meebrengt, wat mogelijk ten koste gaat van het budget van de repressieve dienst. Op zich heel legitiem natuurlijk, om daar vraagtekens bij te zetten, maar zo'n pilot verdient het wel om ook te kijken naar de toegevoegde waarde van zo'n wijkbrandweerman. Ik ben er ook sceptisch over, moet ik er eerlijk bij zeggen, maar laat het project eerst maar eens zijn meerwaarde (of het gebrek daaraan) bewijzen.

Kennelijk wordt er nu een lacune ervaren in het contact tussen burger en brandweer en komt de brandweer niet toe aan een aantal preventieve taken (zoals die kleine evenementen) en 'PR acties' (zoals scholenbezoek) die zij wel zou willen doen. Voor een drukke kazerne kan ik me daar wel wat bij voorstellen. Als zo'n wijkbrandweerman wel de tijd krijgt om die verbinding te leggen en de genoemde taken uit te voeren, kan je daar ook als brandweer nog best eens baat bij hebben. Is het niet in preventieve zin, dan is het wel in de 'sympathie' die de burger heeft voor de brandweer. Dat helpt je bij de volgende bezuiningsronde ;)

Citaat van: RemRoof link=msg=1202094 date=1379354277
Verder wordt er in bovenstaand stuk ingegaan op evenementen in de wijk. Volgens mij  lukt dit in geen enkele gemeente meer zonder evenementenvergunning. Hier staan ook de eisen in m.b.t. brandveiligheid en moet preventie hier gewoon op handhaven.

RemRoof

Er is een verschil tussen meldingsplichtige evenementen (zoals de straatbarbecue) en de grotere vergunningsplichtige evenementen.* Dit te beoordelen op basis van een risico-inschatting, zoals aantal en soort bezoekers, aard van het evenement, muzieksoort, drankgebruik, locatie en ga zo maar door. Voor de grotere evenementen zul je inderdaad een vergunning moeten aanvragen en worden ook vergunningvoorwaarden gesteld t.a.v. brandveiligheid. Voor de meldingsplichtige evenementen hoef je geen vergunning, al gelden natuurlijk wel de voorwaarden uit het gebruiksbesluit. Je kunt je afvragen wat dan effectiever is: adviseren en goodwill kweken, of handhaven en de boeman zijn.

*Hier meer info over het evenementenbeleid in Rotterdam: http://www.rotterdam.nl/product:evenementen_organiseren_deelgemeente_
Groeten, Maarten  
Als je snel vooruit wilt, ga dan alleen. Als je ver wilt komen, ga dan s


RemRoof

  • docent Zorg & Welzijn
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,074
  • NRK-vrijwilliger en brede hulpverleningsinteresse
Reactie #15 Gepost op: 25 september 2013, 15:29:53
Citaat van: Maarten link=msg=1204345 date=1380115514
...

Er is een verschil tussen meldingsplichtige evenementen (zoals de straatbarbecue) en de grotere vergunningsplichtige evenementen.* Dit te beoordelen op basis van een risico-inschatting, zoals aantal en soort bezoekers, aard van het evenement, muzieksoort, drankgebruik, locatie en ga zo maar door. Voor de grotere evenementen zul je inderdaad een vergunning moeten aanvragen en worden ook vergunningvoorwaarden gesteld t.a.v. brandveiligheid. Voor de meldingsplichtige evenementen hoef je geen vergunning, al gelden natuurlijk wel de voorwaarden uit het gebruiksbesluit. Je kunt je afvragen wat dan effectiever is: adviseren en goodwill kweken, of handhaven en de boeman zijn.

*Hier meer info over het evenementenbeleid in Rotterdam: http://www.rotterdam.nl/product:evenementen_organiseren_deelgemeente_

Bedankt voor de toelichting! Maakt het weer een stukje duidelijker. Echter hebben wij het hier niet over Rotterdam, maar over de VRR. Hierin zitten meer gemeenten dan alleen Rotterdam en helaas verschilt het vergunningenbeleid per gemeente.

RemRoof
Al mijn bijdragen zijn op persoonlijke titel.


Maarten

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 8,543
    • Hulpverleningsforum
Reactie #16 Gepost op: 25 september 2013, 15:59:46
You're welcome!

Citaat van: RemRoof link=msg=1204349 date=1380115793
Echter hebben wij het hier niet over Rotterdam, maar over de VRR. Hierin zitten meer gemeenten dan alleen Rotterdam en helaas verschilt het vergunningenbeleid per gemeente.
De wijkbrandweerman is er nu alleen nog maar in de Rotterdamse wijk IJsselmonde, dus vandaar dat het betrekking heeft op het Rotterdamse evenementenbeleid.

Overigens is de regio Rotterdam-Rijnmond in de gelukkige omstandigheid dat er een regionaal evenementenbeleid (pdf) is vastgesteld, waardoor gebruik wordt gemaakt van één en dezelfde categorisering. Dat maakt het leven voor de regionaal georganiseerde diensten er een stuk makkelijker op :) E.e.a. neemt overigens niet weg dat de voorschriften verbonden aan meldingsplichtige en vergunningsplichtige evenementen kunnen verschillen, maar de categorisering is dus wel hetzelfde.
Groeten, Maarten  
Als je snel vooruit wilt, ga dan alleen. Als je ver wilt komen, ga dan s


RemRoof

  • docent Zorg & Welzijn
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,074
  • NRK-vrijwilliger en brede hulpverleningsinteresse
Reactie #17 Gepost op: 25 september 2013, 16:14:12
Dat wist ik dan weer niet, dat dit ondertussen geregionaliseerd is. O0

RemRoof
Al mijn bijdragen zijn op persoonlijke titel.


Live

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 65,815
  • pay it forward
    • Hulpverleningsforum
Reactie #18 Gepost op: 4 oktober 2013, 10:39:19
Wijkbrandweerman in IJsselmonde
Wijkbrandweerman in IJsselmonde

veiligheidsregiorr
Gepubliceerd op 4 okt 2013
Citaat
Een verslag van de presentatie van de eerste wijkbrandweerman. Ook vond de eerste editie van Brandweer@work plaats. Het brandveiligheidevenement waarbij tientallen collega's van de Veiligheidsregio zich inzetten om samen met het repressief personeel de wijk een stukje brandveiliger te maken. Dat deden ze door gratis woningchecks, ontruimingsoefeningen bij scholen, het uitdelen van flyers, en parkeercontroles.
Samen sterk in de hulpverlening!


Willembrw

  • Ex manschap brandweer
  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 8
  • Vrijwel alle hulpverlening interesseert me.
Reactie #19 Gepost op: 3 september 2014, 05:38:07
Veiligheid en hulp aan wie dat nodig heeft kent geen prijs. Of is dat te sociaal?
Ik kan hier eigenlijk beter niets neerzetten, want woorden schieten toch tekort.