Veiligheidsadvies

Auteur Topic: Veiligheidsadvies  (gelezen 3762 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Peter71

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 21,386
  • Hoofdbrandwacht
Reactie #20 Gepost op: 28 september 2013, 16:45:59
Tja, de dagen worden korter. Wellicht wat meer verlichting rond de woning? Zodat ze goed kan zien wat er rond de woning gebeurt?


sylvester1986

  • Gast
Reactie #21 Gepost op: 28 september 2013, 16:46:40
Camera's neerhangen en deze beelden tonen aan de politie, als het werkelijk zo erg is. Misschien dat de politie dan sneller komt?
Daarnaast betere sloten plaatsen oid?


klf grimmenstein markt

  • Belangstellende
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,001
  • De enige particuliere bepakte VW LT brandweerbus
    • KLF Grimmenstein markt
Reactie #22 Gepost op: 28 september 2013, 16:49:06
@ Jerommeke,

In theorie zou jou voorstel moeten werken, in de praktijk ligt het helaas kilometers anders, als je regelmatig belt dan wordt je als gedupeerde / slachtoffer al snel gezien al moeilijk persoon en komt men in het geheel niet meer opdagen, althans dat is mijn ervaring in ons mooie westfriesland. Dan blijven al snel weinig andere opties over om zelf ook geweld te gebruiken, iets wat ik overigens niet goed keur maar wel heel begrijpenlijk in dit geval.
Ik denk dat het voor de bewuste vriendin niet juist is om naar geweldsmiddelen te grijpen ze is al de zwakkere persoon en het gebruik zal waarschijnlijk alleen meer gedonder uitlokken. Misschien is het een optie om de burgervader uit zijn bed te bellen als het geen effect heeft om de politie te bellen en hem om tijdelijk onderdak te vragen. Want uiteindelijk is dit de verantwoordelijke persoon die, nog steeds, hoofd van de politie is en zorg dient te dragen voor de openbare orde en veiligheid.
Eigenaar van het voormalige KLF Grimmenstein markt http://www.vwbrandweerbus.nl Namens Perfact-group werkvoorbereider bij stadsverwarming Purmerend


oma

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 10,711
Reactie #23 Gepost op: 28 september 2013, 17:07:00
Citaat van: Sylvester link=msg=1205150 date=1380379600
Camera's neerhangen en deze beelden tonen aan de politie, als het werkelijk zo erg is. Misschien dat de politie dan sneller komt?
Daarnaast betere sloten plaatsen oid?

Ik denk dat het weinig oplost. Mijn moeder voelde zich onveilig, een gevoel kan je niet filmen met een camera. Een gevoel onstaat omdat ze vreemde snuiters over straat ziet spoken of soms naar binnen ziet gluren. Als ze met de camerabeelden naar de politie gaat is het logisch dat ze een babbeltje maken en er niets mee kunnen. Voor een oude Amsterdamse vrouw is iedereen met een "kleurtje" al redelijk snel onbetrouwbaar of een vreemde snuiter. Als ik bij mijn moeder ben zie ik ze ook wel door de straat lopen of rondhangen alleen kan ik niet zeggen of het een crimineel is of een keurige burger.

Het sociale leven van hoogbejaarde mensen (Amstelveen kent bijzonder veel bejaarde mensen) beperkt zich meestal tot het spreken van andere buurtbewoners of een bezoekje aan de bingo. Daar spreken ze over dingen die ze in de krant lezen over bejaarden die overvallen zijn of de heup gebroken hebben na een tasjesroof. Iedereen die niet zo snel bang is zal wel bang worden als ze een uurtje de verhalen hebben aangehoord van een stel Amsterdamse bejaarden die helemaal los gaan over Amsterdam naar de *#*# is geholpen en ze nu in Amstelveen ook niet meer veilig zijn.

Toen ik wist dat mijn moeder de deur niet meer uitging ben ik er eerst zelf heen gegaan. Ik vind het misplaatst om eerst de politie te bellen als de dochter niet eerst zelf gaat kijken wat er aan de hand is. Ik heb haar ook gevraagd of ze wel eens in het echt gezien heeft dat er een bejaarde is overvallen of dat ze iemand kent die het overkomen is. Dat was niet aan de orde.

Feit blijft dat deze mensen dagelijks via de media worden overspoeld met berichten en het gaat om locaties in de eigen leefomgeving. Daarom kan je het ook niet af doen dat er niets aan de hand is.

Ik ben zelf een paar keer met haar gaan wandelen en dan voelt ze zich wel veilig. Als je daar goed over nadenkt besef je eigenlijk wat het probleem is, voor een overvaller loopt er een hoogbejaarde vrouw van 90 jaar arm in arm met haar dochter van 70 jaar. Ik kan mij zelf niet eens verdedigen laat staan dat ik mijn moeder wel zou kunnen verdedigen als een jonge knaap ons wil overvallen.

Het busje pepperspray heeft hetzelfde effect op haar. Men kan wel in de reflex schieten dat het levensgevaarlijk is. Een helder denkend mens weet dat het gewoon schijnveiligheid is. Mijn moeder is 90 jaar en nog zelfredzaam, ze is veel te traag om te reagearen bij een overval. Iedereen weet dat dit soort overvallers zo snel te werk gaan dat het niet waarschijnlijk is om te denken dat de reflex van een 90-jarige om een busje pepperspray onderuit de handtas te pakken enig effect heeft of de overvaller letsel toe zal brengen.

Dankzij deze schijnveiligheid en dit ernstige misdrijf is het nog mogelijk dat een hoogbejaarde vrouw haar dagelijkse beweging krijgt en nog geniet van de mooie dingen die het leven haar te bieden heeft, ik heb dat liever dan een hoogbejaarde moeder die niet meer de deur komt en haar laatste jaren in angst voor tuig en ellende moet doorbrengen.


Loesje

  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 10
Reactie #24 Gepost op: 28 september 2013, 19:40:46
Red,
Ze is niet het meest bang voor haar straat genoten. Die ook niet even zuiver zijn, maar deze medestraat bewoners trekken het echte gespuis aan. Soort bezoekjes aan de straat, van mensen die denken dat ze nog wat af te rekenen hebben met. En minder voor bepaalde dingen terug deinzen. Voorbeelden: Je overbuurman heeft een wietplantage, heeft zij geen last van. Wel van mensen, die de straat bezoeken omdat zij van mening zijn, dat ze daar wat kunnen verhalen. En voldoen ze niet aan, dan..... pure dreigementen over en weer. ( Dit is een verzonnen, voorbeeld die mij het meest duidelijk leek)

Wel verhalen waarheid volgens de verhalen van mijn vriendin ( als die persoon niet een x bedrag geeft voor die en die datum dan, komen ze terug met meer geweld) Die dreigementen over en weer, de verhalen maken haar angstig. Vooral op straat zelf ( haar eigen straat)

Wat verwacht ze van de politie ( dat de boel zo goed mogelijk in de gaten houden, en haar een extra beschermend gevoel geven. Dat zij weten dat ze bij escalaties, alleen is met een kind. En niet zo weerbaar is als de gemiddelde persoon. Meer een stukje serieus genomen worden, en zo ervaart zij het momenteel niet. Ze zeggen wel goed dat u belt enz. en dan zal er iemand terug bellen en dan is de telefoonlijn stil (vaste lijn en mobiel) Ik begrijp dat het onbegonnen werk is om haar persoonlijk te beschermen als politie. Maar een stukje medeleven doet al wonderen. 2x per week even bellen, is het rustig/onrustig in de straat?

Maandag gaan we nogmaals de politie bellen, zondag is niet de meest gunstige dag. En ze voelt zich nu veilig bij ons thuis.

De tip van de gemeente (burger vader) inschakelen doen we ook wat mee.

Mijn vader is inmiddels weer terug huiswaarts, hij heeft de woning bekeken en zei: Ik ga erover nadenken in ieder geval een bewegingssensor aan de zijkant van de woning. Maar hij zag ook in, in huis voelt zij zich wel redelijk veilig. Het is vooral in de straat. Komt er weer iemand langs met dreigementen enz. als mijn zoontje daar aan het voetballen is. Mijn vader merkte afhankelijk weinig van een grimmige sfeer. Iedereen gedag zeggen, en iedereen zei vriendelijk gedag terug. Maar toen mijn vriendin zei tegen een nette buurvrouw, ik ga even logeren omdat ik me  niet prettig meer voel. Toen zag mijn vader, dat deze dame hetzelfde gevoel had. En iets later kwam er iemand naar buiten: Wat is er nu weer?