Tankautospuit “Light versie”

Auteur Topic: Tankautospuit “Light versie”  (gelezen 4880 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Brandpreventje

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,469
Gepost op: 9 augustus 2013, 20:51:16
http://www.dutchrescuevehicles.com/nl/nieuws/tankautospuit-%E2%80%9Clight-versie%E2%80%9D

Innovatie - Tankautospuit "Light versie".

Vanuit de markt kregen wij de volgende vraag; “kunnen jullie een volwaardige TS ontwikkelen voorzien van volledige BIZA bepakking,  watertank met  2000 liter inhoud, ladderrek en  een manschappencabine voor 6 tot 7 personen maar dan op een 12Ton chassis in plaats van een 15Ton?”

Als redenen werden de volgende punten aangedragen:

een TS op basis van een 12t chassis is in zijn geheel wat compacter dan een 15t voertuig, wat het in gebruik makkelijker maakt in woonwijken en stadsdelen,
een 12t chassis is goedkoper in aanschaf.
Kortom: een interessante case met sterke argumenten en een flinke technische uitdaging.

Begin 2012 zijn wij begonnen met de ontwikkeling van deze  “Tankautospuit Light Versie” (TS Light).  De uitdaging bleek groter dan in eerste instantie verwacht. Alle componenten moeten voldoen aan de veiligheids- en constructie eisen en het is niet mogelijk hier zomaar compromissen in te maken.

De TS Light is op basis van onze PRIMUS opbouw (RVS met aluminium). Alle componenten van de indeling zijn beoordeeld en waar mogelijk hebben we de vormgeving aangepast om ruimte, afmeting en gewicht te besparen. Elk schap- en wanddeel is op de tekentafel geweest. Ditzelfde  geldt voor het ladderrek en het interieur van de manschappencabine. Alles is voor wat betreft vormgeving en omvang geminimaliseerd zonder afbreuk te doen aan conform, bepakking, veiligheid en krachtberekeningen.

Het resultaat is de TS Light! Een compleet nieuw concept op basis van een 12t chassis dat voldoet aan de gestelde eisen qua bepakking, watertank en inzetbaarheid! Er zijn inmiddels enkele van deze TS Light versies in gebruik genomen en de belangstelling in de markt neemt toe. Binnenkort zullen er opnieuw enkele “Light versies” onze fabriek verlaten.

De TS Light is, net als de TS4 (waarmee we inspelen op de vraag naar flexibele voertuigbezetting) een mooi voorbeeld over de samenwerking tussen opdrachtgever en Dutch Rescue Vehicles. De markt is in beweging en het is belangrijk dat wij gezamenlijk optrekken om producten te ontwikkelen die passen bij deze tijd en toekomstige ontwikkelingen.

Wilt u meer weten over dit concept of over andere ontwikkelingen (zoals de TS4 mogelijkheden?? Bel ons op 0528-253730 of stuur uw vraag naar remco.schijf@dutchrescuevehicles.com.


Een in mijn ogen een vreemde ontwikkeling. DRV heeft dus eigenlijk altijd standaard een te groot voertuig aangeboden, onder andere aan de Brandweer Hollands Midden. En nu doen ze alsof ze het wiel uitgevonden hebben en kloppen zich zichzelf op de borst. In Hollands Midden klagen de posten met een nieuwe MAN TS inmiddels dat het voertuig te groot en te lomp is.




FF4266

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 849
  • Centralist & Bevelvoerder
Reactie #1 Gepost op: 10 augustus 2013, 09:11:10
Ik neem aan dat de regio zijn goedkeuring heeft gegeven aan die nieuwe TS'en toch? En daar is de werkvloer dan niet bij betrokken? Neem aan dat als de regio bij het testen die auto's te groot vonden ze er wel wat mee hadden gedaan toch..

Wat DRV betreft, dat moet je anders zien..
Nokia heeft ook niet altijd te grote telefoons gemaakt, toen ze overstapten van de 30 naar de 80 serie..
Nieuwe ontwikkelingen, EN nieuwe technieken..


Brandpreventje

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,469
Reactie #2 Gepost op: 10 augustus 2013, 16:29:21
Citaat van: FF4266 link=msg=1190435 date=1376118670
Ik neem aan dat de regio zijn goedkeuring heeft gegeven aan die nieuwe TS'en toch? En daar is de werkvloer dan niet bij betrokken? Neem aan dat als de regio bij het testen die auto's te groot vonden ze er wel wat mee hadden gedaan toch..

Wat DRV betreft, dat moet je anders zien..
Nokia heeft ook niet altijd te grote telefoons gemaakt, toen ze overstapten van de 30 naar de 80 serie..
Nieuwe ontwikkelingen, EN nieuwe technieken..

Hollands Midden heeft via een nieuwe aanbestedingsmethode gezegd doe maar een TS die dat, dat en dat kan en verder hebben ze het aan de aanbieders overgelaten. En dan krijg je dus iets in je maag gesplitst wat het eigenlijk net niet is. Nee de werkvloer is er niet bij betrokken geweest, de mensen van "inkoop" hebben de project gedraaid.


wjr307

  • Hoofdbrandwacht en ChauffeurPompbediende en Oefenleider
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 444
Reactie #3 Gepost op: 26 september 2013, 10:30:29
Ideaal klein en wendbaar zouden ze veel meer moeten leveren. Wij hebben nl een  MAN TGM 15.284 4x2 LL van DRV en dit is echt een onding met een draaicirkel van een trekker oplegger. Dit door de mega wielbasis van 4125