TS-SB als tweede tankautospuit

Auteur Topic: TS-SB als tweede tankautospuit  (gelezen 8704 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Red Cross Medic

  • Rode kruiser - Dienst medische hulpverlening - Verzorgende IG Defensie - Ambulance chauffeur
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,176
  • Waar andere een stap terug doen, stap ik vooruit.
    • Nieuws uit het noorden
Gepost op: 24 september 2013, 17:56:32
Onlangs is in de regio Dordrecht een nieuw plan besproken over een nieuw voertuig, de TS-SB.

Dit voertuig zal niet worden uitgerust met het redgereedschap en stabilisatie martiaal. Zo bespaard de TS veel ruimte waarmee de inwendige watertank zal kunnen worden vergroot. De opgestelde commissie bekijkt nu de mogelijkheden van dit voertuig.

Waarom een TS-SB>? En het overgrote deel van situaties waarbij een tweede tankautospuit word gealarmeerd (geld dus alleen voor posten met twee tankwagens) is voor een inzet waarbij water en personeel nodig zijn. De huidige tankautospuiten zijn standaard bepakt, maar wat vooral naar voren komt is dat alle ''rotzooi'' van de tweede tankautospuit vrijwel niet nodig is. Het is dus zonde van de ruimte die dit materiaal wel degelijk inneemt. Door een voertuig te creëren die de extra handen wel behoud en meer water levert, denkt de commissie een betere tweede bluswagen te creëren.

Wat is jullie mening over het TS-SB idee?


Rode kruiser | Dienst medische hulpverlening | Defensie - Verzorgende IG | Chauffeur noodhulpteam | Defensie Ambulance chauffeur | Noordernieuws.nl Ge


Peter71

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 21,386
  • Hoofdbrandwacht
Reactie #1 Gepost op: 24 september 2013, 19:29:52
Ik ben dan altijd nieuwschierig wat er gebeurt als die tweede TS naar een ongeval met beknelling moet. Als de eerste TS op een andere klus staat. Je kan dan standaard de HV  mee laten komen, maar over het algemeen zal de TS er als eerste zijn. En kan dus niets doen tot de HV er is.


TAS-716

  • Werkzaam op brandweervoertuigen-gebied
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 542
Reactie #2 Gepost op: 24 september 2013, 23:51:46
Mag ik vragen wat je bron is? Aangezien Dordrecht en Zwijndrecht al beide een vrij nieuwe schuimbluswagen hebben met een blusarm. (voor de Spoorzone) ???
The difference between stupidity and genius is that genius has its limits.


Vinkendrecht

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 63
  • Centralist GMC ZHZ; Bevelvoerder Brw Dordrecht
    • Vinkendrecht
Reactie #3 Gepost op: 25 september 2013, 01:35:53
Citaat van: Peter71 link=msg=1204050 date=1380043792
Ik ben dan altijd nieuwschierig wat er gebeurt als die tweede TS naar een ongeval met beknelling moet. Als de eerste TS op een andere klus staat. Je kan dan standaard de HV  mee laten komen, maar over het algemeen zal de TS er als eerste zijn. En kan dus niets doen tot de HV er is.

Tja, wat gebeurd er dan? Gebeurd dit wel eens en zo ja, als het gebeurd hoe vaak komt het voor dat er in een plaats een brand is en tegelijk een HV klus. Ik denk zeer weinig. In grote steden zal de kans groter zijn, maar die hebben meerdere kazernes.
Ik denk dat het goed kan werken. Je kan zo'n voertuig ook beter uitrusten voor de specifieke brandbestrijdingstaak. (water/schuimkanon op het dak, zoals bij veel Duitse korpsen)
groeten, Martin Vink Dordrecht


Peter71

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 21,386
  • Hoofdbrandwacht
Reactie #4 Gepost op: 25 september 2013, 07:59:29
Citaat van: Vinkendrecht link=msg=1204157 date=1380065753
Tja, wat gebeurd er dan? Gebeurd dit wel eens en zo ja, als het gebeurd hoe vaak komt het voor dat er in een plaats een brand is en tegelijk een HV klus. Ik denk zeer weinig. In grote steden zal de kans groter zijn, maar die hebben meerdere kazernes.
Ik denk dat het goed kan werken. Je kan zo'n voertuig ook beter uitrusten voor de specifieke brandbestrijdingstaak. (water/schuimkanon op het dak, zoals bij veel Duitse korpsen)
Een tweede TS staat over het algemeen niet ergens zomaar op een post. Daar zal een reden voor zijn geweest om die tweede auto daar neer te zetten. Dus ga ik er ook vanuit dat die auto er ook nogal eens zelf eruit moet, als de eerste al weg is bv. ;)


Markvniel

  • Schipper bij de Vlaardingse ReddingsBrigade en Waterscouting groep de Geuzen.
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 425
  • Reddingsbrigade, EHBO-er, BHV-er met AED
    • Vlaardingse Reddingsbrigade
Reactie #5 Gepost op: 25 september 2013, 09:22:17
Citaat van: Peter71 link=msg=1204163 date=1380088769
Een tweede TS staat over het algemeen niet ergens zomaar op een post. Daar zal een reden voor zijn geweest om die tweede auto daar neer te zetten. Dus ga ik er ook vanuit dat die auto er ook nogal eens zelf eruit moet, als de eerste al weg is bv. ;)

Maar dan is nog de vraag gaat die er vaker uit voor ondersteuning van de 1e TS of gaat die op aparte meldingen af?
Waarneer de nood het hoogst is, zal je net zien dat het wc papier op is!


Hulpverleningsforum

  • Forum Moderator
  • Senior gebruiker
  • *****
  • Berichten: 1,059
    • HVforumNL
Reactie #6 Gepost op: 25 september 2013, 09:35:25
Aantal offtopic berichten verwijdert. Ontopic


Dennis Kempers

  • Brandweervrijwilliger
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 454
  • Manschap A - Post Soest
Reactie #7 Gepost op: 25 september 2013, 09:39:16
Ik vraag mij ook af wat het voordeel is als je een tweede TS uitgevoerd als TS-SB hebt staan en op 2 andere posten in de regio 2x een SB met flinkle lading schuim. Dat je een tweede TS neerzet, daar zullen best redenen voor zijn maar wat is het idee om deze uit te rusten met schuim in plaats van HV gereedschap?


Peter71

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 21,386
  • Hoofdbrandwacht
Reactie #8 Gepost op: 25 september 2013, 09:43:42
Citaat van: Markvniel link=msg=1204169 date=1380093737
Maar dan is nog de vraag gaat die er vaker uit voor ondersteuning van de 1e TS of gaat die op aparte meldingen af?
Een tweede TS is puur ter ondersteuning van de eerste TS, of inzetbaar bij een dubbele uitruk naar een ander incident. En dat kan dan makkelijk een ongeval beknelling betreffen. ;)


wjr307

  • Hoofdbrandwacht en ChauffeurPompbediende en Oefenleider
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 444
Reactie #9 Gepost op: 25 september 2013, 10:09:50
Citaat van: Peter71 link=msg=1204179 date=1380095022
Een tweede TS is puur ter ondersteuning van de eerste TS, of inzetbaar bij een dubbele uitruk naar een ander incident. En dat kan dan makkelijk een ongeval beknelling betreffen. ;)
Eens je laat ook niet een HV als 2e ts uitrukken bij een beknelling (om het voor te zijn een hv met dubbele cabine dan he:)) Maar in dordrecht houd men geloof ik nogal van combineren  e050