TS-SB als tweede tankautospuit

Auteur Topic: TS-SB als tweede tankautospuit  (gelezen 8728 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Maarten

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 8,543
    • Hulpverleningsforum
Reactie #10 Gepost op: 25 september 2013, 12:13:10
Er zit wel wat in vind ik. Voor verscheidene taken zijn er specialistische voertuigen (HV, WO, OGS, etc.) maar voor het bluswerk moet men het doen met een manusje-van-alles. Langzaam zie je een kentering ontstaan dat ook daar steeds meer specialistische voertuigen voor komen, zoals de TW's in het noorden en oosten van het land. Dus een specialistisch voertuig voor 'gewone' brandbestrijding vind ik geen rare gedachte (net zoals een HV bij een beknelling logisch is), alleen om daar een apart combivoertuig voor te ontwikkelen zie ik niet helemaal. Kan m.i ook een SB of TW zijn, eventueel aangevuld met een PM als er extra handen nodig zijn.
Groeten, Maarten  
Als je snel vooruit wilt, ga dan alleen. Als je ver wilt komen, ga dan s


Peter71

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 21,386
  • Hoofdbrandwacht
Reactie #11 Gepost op: 25 september 2013, 12:24:02
Een HV voor een ongeval is niet zo logisch, aangezien 90% van de ongevallen met beknelling, met een TS  kan worden gehandeld. En er dus helemaal geen HV wordt ingezet.  ::)


wjr307

  • Hoofdbrandwacht en ChauffeurPompbediende en Oefenleider
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 444
Reactie #12 Gepost op: 25 september 2013, 12:39:56
Citaat van: Peter71 link=msg=1204253 date=1380104642
Een HV voor een ongeval is niet zo logisch, aangezien 90% van de ongevallen met beknelling, met een TS  kan worden gehandeld. En er dus helemaal geen HV wordt ingezet.  ::)
Klopt en toch wordt er in een hoop korpsen wat diesel verbrandt bij bijv. een auto beknelling. Die HV erachteraan en ook nog 2 zijdig aanrijden. Een biza bepakte TS moet een standaard ongeval makkelijk kunnen handelen


Maarten

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 8,543
    • Hulpverleningsforum
Reactie #13 Gepost op: 25 september 2013, 14:23:01
Citaat van: Peter71 link=msg=1204253 date=1380104642
Een HV voor een ongeval is niet zo logisch, aangezien 90% van de ongevallen met beknelling, met een TS  kan worden gehandeld. En er dus helemaal geen HV wordt ingezet.  ::)

Hier in de regio wordt die HV in ieder geval wel standaard meegealarmeerd op een HV beknelling, ook al gaat die dan misschien 9 van de 10 keer met vervolg. Hetzelfde geldt voor het redvoertuig bij een woningbrand.

En zo zul je ook 90% van de branden met je TS kunnen afhandelen, maar is het voor die 10% wel handig als je een SB, TW of 'TLF' achter je hebt staan ::)


Maar goed, de essentie van mijn verhaal was dus dat een specialistisch blusvoertuig, zonder al teveel toeters en bellen (en daarmee ook comprimissen!) in mijn optiek wel legitiem is. Daarom vind ik de denkrichting van ZHZ zo gek nog niet.
Groeten, Maarten  
Als je snel vooruit wilt, ga dan alleen. Als je ver wilt komen, ga dan s


wjr307

  • Hoofdbrandwacht en ChauffeurPompbediende en Oefenleider
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 444
Reactie #14 Gepost op: 25 september 2013, 15:00:01
Gelukkig is er ook nog zoiets als BIZA bepakking en deze is ingevoerd met een reden.. zo'n voertuig zou bijv nooit inzetbaar zijn voor een peleton en zou daarom ook niet als TS mogen worden gezien. Volgens mij hebben we met zn allen een biza bepakking afgesproken om hiervan af te zijn. Die paar kuub water extra heb je bij een echte fik ook weinig aan kun je beter waterwinning snel op orde hebben.


Peter71

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 21,386
  • Hoofdbrandwacht
Reactie #15 Gepost op: 25 september 2013, 15:32:07
Nu is er volgens mij wel een mogelijkheid om gemotiveerd af te wijken van de BIZA-bepakkingslijst. Maar ik zie de nut er niet van in om van een TS het hulpverleningsgereedschap af te halen tbv extra water en schuim. Schaal gewoon op en vraag een extra volwaardige TS aan.
Als je dit soort plannen hebt, haal dan die tweede TS weg, en zet er dan een volwaardige watertank voor in de plaats. Dan zit je ook niet te springen om die TS, je kunt hem nergens anders meer voor inzetten. De allround inzetbaarheid is weg.


Rolanddeg

  • Docent, kerninstructeur
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,300
  • Bee-doo Bee-doo
    • De Groot Brandwachten
Reactie #16 Gepost op: 25 september 2013, 19:25:58
Is dat wat, ben ik een dagje in het noorden op bezoek en gooi ik een van mijn hersenspinsels over de bar... Kom ik mijn verhaal (althans, het halve verhaal) opeens hier tegen! :o Dit is wel een goeie plek om zo'n idee ter discussie te brengen, al moet ik wel even wat nuances aanbrengen en het volledige verhaal vertellen.

Eerst de nuances:
Ooit heb ik de term TS-SB is voorbij horen komen. Er zullen dus ongetwijfeld meer mensen met dit idee stoeien, maar ik heb geen idee wat hun precies in gedachte hebben. Ik heb enkel mijn eigen invulling aan deze term gegeven, en deze versie kom ik nu opeens hier tegen ;D Met betrekking tot de speciale commissies die er mee bezig zouden zijn: er wordt ongetwijfeld op informeel niveau met dit principe gestoeid, maar het is niet zo dat er volgende week een aanbesteding de deur uit gaat voor een aantal van dergelijke voertuigen. Wel zal ik zodra ik de gelegenheid krijg, (ivm. mijn zitting in bepaalde commissies) het plan ter sprake proberen te brengen. Ik denk dat dit de interpretatie van de topicstarter was als zijnde dat er commissies mee bezig zouden zijn ;)

En nu het verhaal:
In onze regio hebben het grootste aantal van de posten 1 TS staan en de iets grotere gemeenten hebben 2 van dergelijke voertuigen staan. Logischerwijs komt de 2e TS niet heel vaak op straat, al zijn het wel belangrijke voertuigen om te behouden voor je slagkracht mocht er echt is grote paniek zijn. Vervolgens heb ik gekeken naar het gebruik van de 2e TS. Deze komt bij middelgrote gemeenten met inwonersaantallen van 30.000 mensen eigenlijk alleen maar op straat bij middelbranden: iedereen weet dat middel HV's zeer zeldzaam zijn. Ook zijn 2 gelijktijdige incidenten in 1 gemeente misschien net zo zeldzaam als die middel HV's.

Het is bekend dat waterleidingbedrijven tegenwoordig de mode doorvoeren om de leidingdiameters te verkleinen: van de gebruikelijke 110mm gaan hier tegenwoordig al leidingen van 65mm de grond in :o Dit gaat in de toekomst dus problemen opleveren, gezien je met een beetje pech op die 65mm je 1e TS al niet meer fatsoenlijk gevuld krijgt. We zitten dus met 2 gegevens: we hebben een TS in de stalling staan die nauwelijks benut wordt en we gaan in de toekomst tegen een waterprobleem aanlopen.

Gegeven: de 2e TS zal nooit ingezet worden voor een HV-klus, omdat dit wordt gedaan door de 1e TS. Die materialen mogen van mij dus verdwijnen van de 2e TS, kost allemaal geld en dat hebben we toch niet. Nu komt er dus ineens ruimte vrij op het voertuig om een berg extra water en schuim mee te nemen. Neem lekker 6000 liter water en 2000 liter schuim mee: dan kunnen die stomme schuim-haakarmbakken (die ook nooit van hun plaats komen) ook verdwijnen. Wanneer je wel met 6 man uitrukt op de TS-SB lever je geen slagkracht aan personeel in, maar door de hoeveelheid water die je bij je hebt creëer je wel meer tijd om bijvoorbeeld een grootwatertransport ofwel een waterwagen ter plaatse te krijgen. Hier zullen we in de toekomst toch sneller om moeten gaan vragen ivm. het watertekort.

Dit is in grote lijnen mijn idee over de toekomst van de 2e TS. Er zullen ongetwijfeld nog heel veel haken en ogen aan zo'n dergelijk plan zitten en ik ga er helemaal vanuit dat er ook nog een roedel beren op de weg zal lopen, maar ik ben ook van mening dat het zonde is om 90% van de bepakking van de 2e TS onbenut te laten. Want dat zie ik als een feit...

PS. met betrekking tot de pelotonsinzet: daar hebben we de 1e TS nog voor staan... Er zijn zat posten met slechts 1 voertuig welke ook worden ingezet voor een peloton. Kwestie van schuiven met voertuigen wanneer een peloton (eens in de 10 jaar) een keer de straat op moet...


Peter71

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 21,386
  • Hoofdbrandwacht
Reactie #17 Gepost op: 25 september 2013, 19:31:38
Kijk nu wordt het verhaal in ene anders. ;D
Wel een vraag, wat wil je met zo'n grote hoeveelheid schuim op de TS? Wetende dat er binnen de kortste keren ook een volwassen SB ter plaatse kan zijn. ;)


Rolanddeg

  • Docent, kerninstructeur
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,300
  • Bee-doo Bee-doo
    • De Groot Brandwachten
Reactie #18 Gepost op: 25 september 2013, 19:40:00


Op onze post staat zo'n dergelijk voertuig weg te roesten. Zo kan dat voertuig met een welverdiend pensioen, zonder dat je aan slagkracht hoeft in te leveren. Gezien het nóg zeldzamer is dat dat hok de straat op gaat, de eerste inzet moet ik dit jaar nog meemaken... ::) Het klopt inderdaad dat er binnen 10 minuten een volwassen SB bij ons op de stoep staat (de buurpost heeft zo'n apparaat, 6000/2000 liter), maar in onze regio is behoorlijk behoefte aan een grote voorraad schuim. Wellicht herinner jij je nog een berichtje welke ik hier begin 2011 gepost heb, iets met een spoorwagon op een rangeerterrein welke trek had in een sigaret...


Peter71

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 21,386
  • Hoofdbrandwacht
Reactie #19 Gepost op: 25 september 2013, 19:52:08
Klop, jullie regio kan door de industrie en de Kijfhoek wel extra schuim gebruiken. Daar zijn die SB,s en schuimcontainers voor. Maar moet je daarvoor TSen opofferen, wat doe je met 2000ltr schuim extra tegenover de hoeveelheid schuim die zo'n container bij zich heeft? En er vanuit gaan dat de tweede TSen er nooit uit gaan voor een HV vindt ik een gevaarlijk argument. ;)