Is dat wat, ben ik een dagje in het noorden op bezoek en gooi ik een van mijn hersenspinsels over de bar... Kom ik mijn verhaal (althans, het halve verhaal) opeens hier tegen!
Dit is wel een goeie plek om zo'n idee ter discussie te brengen, al moet ik wel even wat nuances aanbrengen en het volledige verhaal vertellen.
Eerst de nuances:
Ooit heb ik de term TS-SB is voorbij horen komen. Er zullen dus ongetwijfeld meer mensen met dit idee stoeien, maar ik heb geen idee wat hun precies in gedachte hebben. Ik heb enkel mijn eigen invulling aan deze term gegeven, en deze versie kom ik nu opeens hier tegen
Met betrekking tot de speciale commissies die er mee bezig zouden zijn: er wordt ongetwijfeld op informeel niveau met dit principe gestoeid, maar het is niet zo dat er volgende week een aanbesteding de deur uit gaat voor een aantal van dergelijke voertuigen. Wel zal ik zodra ik de gelegenheid krijg, (ivm. mijn zitting in bepaalde commissies) het plan ter sprake proberen te brengen. Ik denk dat dit de interpretatie van de topicstarter was als zijnde dat er commissies mee bezig zouden zijn
En nu het verhaal:
In onze regio hebben het grootste aantal van de posten 1 TS staan en de iets grotere gemeenten hebben 2 van dergelijke voertuigen staan. Logischerwijs komt de 2e TS niet heel vaak op straat, al zijn het wel belangrijke voertuigen om te behouden voor je slagkracht mocht er echt is grote paniek zijn. Vervolgens heb ik gekeken naar het gebruik van de 2e TS. Deze komt bij middelgrote gemeenten met inwonersaantallen van 30.000 mensen eigenlijk alleen maar op straat bij middelbranden: iedereen weet dat middel HV's zeer zeldzaam zijn. Ook zijn 2 gelijktijdige incidenten in 1 gemeente misschien net zo zeldzaam als die middel HV's.
Het is bekend dat waterleidingbedrijven tegenwoordig de mode doorvoeren om de leidingdiameters te verkleinen: van de gebruikelijke 110mm gaan hier tegenwoordig al leidingen van 65mm de grond in
Dit gaat in de toekomst dus problemen opleveren, gezien je met een beetje pech op die 65mm je 1e TS al niet meer fatsoenlijk gevuld krijgt. We zitten dus met 2 gegevens: we hebben een TS in de stalling staan die nauwelijks benut wordt en we gaan in de toekomst tegen een waterprobleem aanlopen.
Gegeven: de 2e TS zal nooit ingezet worden voor een HV-klus, omdat dit wordt gedaan door de 1e TS. Die materialen mogen van mij dus verdwijnen van de 2e TS, kost allemaal geld en dat hebben we toch niet. Nu komt er dus ineens ruimte vrij op het voertuig om een berg extra water en schuim mee te nemen. Neem lekker 6000 liter water en 2000 liter schuim mee: dan kunnen die stomme schuim-haakarmbakken (die ook nooit van hun plaats komen) ook verdwijnen. Wanneer je wel met 6 man uitrukt op de TS-SB lever je geen slagkracht aan personeel in, maar door de hoeveelheid water die je bij je hebt creëer je wel meer tijd om bijvoorbeeld een grootwatertransport ofwel een waterwagen ter plaatse te krijgen. Hier zullen we in de toekomst toch sneller om moeten gaan vragen ivm. het watertekort.
Dit is in grote lijnen mijn idee over de toekomst van de 2e TS. Er zullen ongetwijfeld nog heel veel haken en ogen aan zo'n dergelijk plan zitten en ik ga er helemaal vanuit dat er ook nog een roedel beren op de weg zal lopen, maar ik ben ook van mening dat het zonde is om 90% van de bepakking van de 2e TS onbenut te laten. Want dat zie ik als een feit...
PS. met betrekking tot de pelotonsinzet: daar hebben we de 1e TS nog voor staan... Er zijn zat posten met slechts 1 voertuig welke ook worden ingezet voor een peloton. Kwestie van schuiven met voertuigen wanneer een peloton (eens in de 10 jaar) een keer de straat op moet...