TS-SB als tweede tankautospuit

Auteur Topic: TS-SB als tweede tankautospuit  (gelezen 8705 keer)

0 gebruikers (en 2 gasten bekijken dit topic.

Rolanddeg

  • Docent, kerninstructeur
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,300
  • Bee-doo Bee-doo
    • De Groot Brandwachten
Reactie #20 Gepost op: 25 september 2013, 20:41:12
Citaat van: Peter71 link=msg=1204405 date=1380131528
Klop, jullie regio kan door de industrie en de Kijfhoek wel extra schuim gebruiken. Daar zijn die SB,s en schuimcontainers voor. Maar moet je daarvoor TSen opofferen, wat doe je met 2000ltr schuim extra tegenover de hoeveelheid schuim die zo'n container bij zich heeft? En er vanuit gaan dat de tweede TSen er nooit uit gaan voor een HV vindt ik een gevaarlijk argument. ;)
Ik had erbij moeten vertellen dat onze SBH ook 6000/2000 bij zich heeft. Zodoende lever je dus geen capaciteit in tov. de huidige situatie. De buurpost heeft een schuimvoorraadcontainer staan, deze heeft enkel SVM aan boord. Uit m'n hoofd gezegd iets van 8000 liter. En dit is dan ook het laatste voertuig wat ik zou wegbezuinigen... ;)


Vinkendrecht

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 63
  • Centralist GMC ZHZ; Bevelvoerder Brw Dordrecht
    • Vinkendrecht
Reactie #21 Gepost op: 25 september 2013, 23:24:05
Ik stem voor.  ;D
groeten, Martin Vink Dordrecht


wjr307

  • Hoofdbrandwacht en ChauffeurPompbediende en Oefenleider
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 444
Reactie #22 Gepost op: 26 september 2013, 10:40:38
Citaat van: Rolanddeg link=msg=1204400 date=1380130800


Op onze post staat zo'n dergelijk voertuig weg te roesten. Zo kan dat voertuig met een welverdiend pensioen, zonder dat je aan slagkracht hoeft in te leveren. Gezien het nóg zeldzamer is dat dat hok de straat op gaat, de eerste inzet moet ik dit jaar nog meemaken... ::) Het klopt inderdaad dat er binnen 10 minuten een volwassen SB bij ons op de stoep staat (de buurpost heeft zo'n apparaat, 6000/2000 liter), maar in onze regio is behoorlijk behoefte aan een grote voorraad schuim. Wellicht herinner jij je nog een berichtje welke ik hier begin 2011 gepost heb, iets met een spoorwagon op een rangeerterrein welke trek had in een sigaret...
Om eerlijk te zijn wel een mooi voertuig ben je er ook niet gewoon als je naast een SB bak er ook gewoon een waterbak en/of WTS naast neemt?


tower-ladder

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,406
Reactie #23 Gepost op: 26 september 2013, 16:26:06
Ach de geschiedenis gaat zich herhalen.
Voor ca. 1990 en later waren er nauwelijks TS´n met HV gereedschap. Bijna alle TS'n waren alleen voor brandbestrijding uitgerust, en bij een HV klus reed er een HV 1/2/of 3 of een tussen vorm er van (spullenbus). Na de intrede van de standaard TS, BiZa bepakking en nieuwe kijk op THV kregen alle TS'n red gereedschap. Taak werd omschreven wat een TS moest kunnen, en de HV's waren aanvullend op de middelen van de eerste TS in aantal en kracht en specialistische gereedschappen.
Opschaling wist je altijd wat je kreeg en welke taak de TS aan kon. Het aantal HV'n in een regio kon minder omdat veel TS'n voldoende gereedschap hadden voor 90 % van de HV klussen.
En nu, we gaan zorg op maat leveren, minimale voertuigen, in capaciteit, middelen en personeel.(SIV2, TS 4, etc) en dus een TS Specialist Brandbestrijding. Nu hoeft dit niet verkeerd te zijn, kijk naar de zware autopompen van onze Belgische collega's. Maar daar komen deze voertuigen er bij en niet in plaats van.
Volgende stap, de TS-SB komt bij de serieuze meldingen, en alle andere kunnen we af met een kleine lichte en onderbezette TS. En wat heb je straks bij een behoorlijke klus, in plaats van tweemaal standaard TS en 12 man; 1,5 bluswagen en hoeveel poppetjes???
Toekomst, in 2025 gaan we weer de omslag krijgen naar uniforme voertuigen, standaard TS'n oid en uniformiteit.

Overigens, de Magirus Multistar van Dordrecht is toch eigenlijk al een soort TS, zonder HV middelen. Hoe is de ervaring daar mee en hoe vaak heeft die al een voordeel opgeleverd tegen over andere traditionele oplossingen. Ik ben benieuwd naar de ervaringen......
Als de temperatuur van het water dat via het zolderraam naar binnen wordt gespoten gelijk is aan de temperatuur van het water dat via de voordeur naar


Peter71

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 21,386
  • Hoofdbrandwacht
Reactie #24 Gepost op: 26 september 2013, 16:35:36
Citaat van: tower-ladder link=msg=1204599 date=1380205566

En nu, we gaan zorg op maat leveren, minimale voertuigen, in capaciteit, middelen en personeel.(SIV2, TS 4, etc) en dus een TS Specialist Brandbestrijding. Nu hoeft dit niet verkeerd te zijn, kijk naar de zware autopompen van onze Belgische collega's. Maar daar komen deze voertuigen er bij en niet in plaats van.
Volgende stap, de TS-SB komt bij de serieuze meldingen, en alle andere kunnen we af met een kleine lichte en onderbezette TS. En wat heb je straks bij een behoorlijke klus, in plaats van tweemaal standaard TS en 12 man; 1,5 bluswagen en hoeveel poppetjes???

De Belgische collega's hebben het inderdaad beter begrepen, en overigens bepaalde regio's in Nederland ook. Daar krijg je een tankwagen erbij, of desnoods een schuimblusvoertuig. Dan ga je goed om met slagkracht.


pompbediende

  • Meerdere functies
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,263
Reactie #25 Gepost op: 26 september 2013, 17:37:10
Citaat van: Peter71 link=msg=1204602 date=1380206136
De Belgische collega's hebben het inderdaad beter begrepen, en overigens bepaalde regio's in Nederland ook. Daar krijg je een tankwagen erbij, of desnoods een schuimblusvoertuig. Dan ga je goed om met slagkracht.
En vertel dan ook eens eerlijk hoe vaak je die nu heb gemist bij een brand?  Hoe vaak ga je die tankwagen inzetten?  Het zelfde geldt eigenlijk voor een redvoertuig wat veelal standaard mee rijd op de meldingen van een binnenbrand.  Natuurlijk begrijp ik dat je hem meeneemt als hij er toch staat, maar echt inzetten komt veel minder vaak voor.  ;)
Veiligheidsregio Zuid-Holland Zuid


JAB

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 314
Reactie #26 Gepost op: 26 september 2013, 18:59:55
Misschien niet direct in elke regio. Maar denk aan het nieuwe beleid van de waterleveranciers. Minder OBK's, ect , De toekomst zal dit leren. Ik verwacht dat de TW steeds vaker in de kazernes te vinden zal zijn. Zie Zeeland, Drenthe, Haarlem, e.d. Rest Nld. zal wel volgen.


Peter71

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 21,386
  • Hoofdbrandwacht
Reactie #27 Gepost op: 26 september 2013, 19:11:51
Inderdaad nu direct zal een waterwagen nog niet zo vaak nodig zijn. Maar met waterleidingbedrijven gaan steeds meer brandkranen opheffen, of de diameters van de leiding verkleinen. Dus die wagens gaan we vanzelf nodig hebben. En dan kun je beter over slagkracht beschikken dan een omgebouwde TS.


Firefighter1970-b.d.

  • Belangstellende
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,293
Reactie #28 Gepost op: 26 september 2013, 19:16:30
Citaat van: pompbediende link=msg=1204606 date=1380209830
En vertel dan ook eens eerlijk hoe vaak je die nu heb gemist bij een brand?  Hoe vaak ga je die tankwagen inzetten?  Het zelfde geldt eigenlijk voor een redvoertuig wat veelal standaard mee rijd op de meldingen van een binnenbrand.  Natuurlijk begrijp ik dat je hem meeneemt als hij er toch staat, maar echt inzetten komt veel minder vaak voor.  ;)

Nu misschien nog niet maar zoals het er nu naar uitziet gaat dat veranderen.
Over een aantal jaren ga je die TW bij elke serieuze brand ingezet zien worden, aangezien brandkranen zeldzaam gaan worden en de brandkranen welke er dan nog zijn zullen meestal een dusdanig kleine capaciteit hebben dat je ze eigenlijk geen brandkraan meer mag noemen.


tower-ladder

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,406
Reactie #29 Gepost op: 26 september 2013, 22:12:58
Bij veel branden heb je voldoende aan de bluswatertank van de TS (1500-2000 L) De branden waar je het hier niet mee red is de capaciteit van de TW alleen ter overbrugging van het opbouwen van een secundaire watervoorziening uit open water, dmv WTS.200 of WTS 1000
Een redvoertuig is niet alleen nodig om personen van hogere bouwlagen te redden bij brand, die taak komt gelukkig niet vaak voor, maar kan ook heel nuttig zijn om uitstroomopeningen te maken in het pand om zo via natuurlijke ventilatie de binnenbrandbestrijding te vereenvoudigen of zelfs mogelijk te maken.
Maar terug naar de TS-SB. Mag dat dan ook een trekkend voertuig zijn met een goede motorspuit aanhanger. Materialen in het voertuig en de MSA erachter. Als je hem toch bijna nooit nodig hebt is dat natuurlijk nog weer veel goedkoper en flexibeler inzetbaar. Oftewel opwaarderen van het bekende motivatievoertuig, en een zwaardere pompaanhanger met een HD en LD pomp.
Als de temperatuur van het water dat via het zolderraam naar binnen wordt gespoten gelijk is aan de temperatuur van het water dat via de voordeur naar