Goudse rechtenstudent mishandeld door politie

Auteur Topic: Goudse rechtenstudent mishandeld door politie  (gelezen 5775 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

silque

  • Sheepdog
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,873
Gepost op: 25 september 2013, 11:24:49
Vd week in de krant, Goudse rechtenstudent mishandeld door politie:
Citaat
De politie Rotterdam ligt opnieuw onder vuur. Een student beweert dat hij door agenten bont en blauw is geslagen. 'Ik vraag mij af of ik nog wel in Rotterdam wil uitgaan als de politie zó intimiderend optreedt.' Het is het zoveelste incident in korte tijd. De Rijksrecherche start een onderzoek naar het politiegeweld bij De Kuip.
 
Rechtenstudent Brian de Jong (20) verklaart dat hij na een avondje stappen bont en blauw is geslagen na een woordenwisseling met de politie. De jongens stonden na een bezoek aan club BED te lachen met een groepje meiden toen er een politiebus naast hen kwam staan. 'Een agent zei tegen mijn vriend dat hij moest opsodemieteren', aldus de Jong in AD Groene Hart. 'Toen hij vroeg waarom, en of zijn Marokkaanse afkomst daar iets mee te maken had, bevestigde de agent dat. Hij vond hem ook agressief.'

De Jong mengde zich in de discussie. 'Over het algemeen heb ik mijn woordje wel klaar en haalde dus de artikelen over discriminatie uit de Grondwet aan. Ik kan niet tegen onrecht. Maar dat was tegen het zere been; de agent greep de knuppel.'

Daar schrok De Jong zo van dat hij prompt een sprint trok om te ontkomen. 'In 2010 werd ik, naar later bleek ten onrechte, bij een discotheek door vijf agenten met de wapenstok geslagen. Dus je kunt je voorstellen dat de angst nu opnieuw door mijn lichaam gierde.'

Vuisten
De Jongs vlucht eindigde in een doodlopende straat, waar de politie hem in de boeien sloeg. 'Daarna begon een agent mij met z'n vuisten in het gezicht te slaan en riep of ik nu ook nog zo stoer was. En tegen z'n collega's zei hij dat hij 'deze 'es even goed te pakken had gehad.' Mede om zijn eerdere ervaringen heeft hij besloten het er niet bij te laten zitten.

Politiewoordvoerster Olga de Pundert bevestigt in grote lijnen de arrestatie. 'Het klopt dat hij is aangehouden. En als iemand zich daartegen verzet, zijn we genoodzaakt geweld te gebruiken en zonodig de achtervolging in te zetten. Dat mogen we, maar er wordt altijd een rapportage opgesteld als geweld is gebruikt. Een meerdere toetst dan het optreden.'

Het optreden van de politie is de laatste tijd vaker onderwerp van discussie, schrijft AD Rotterdams Dagblad. Onder de Feyenoord-aanhang is al weken grote onrust nadat een vader, zijn 11-jarige zoontje en een vriend hardhandig zouden zijn behandeld door ME'ers na de wedstrijd tegen Koeban Krasnodar. Het jongetje zou tussen de paarden terecht zijn gekomen en zijn vader en een vriend zouden klappen hebben gekregen. Naar nu blijkt zal de Rijksrecherche de zaak onderzoeken.

Werkstraf
Ook buiten het voetbal klinkt kritiek. Vorig jaar was er veel beroering toen een agente schoppen uitdeelde aan een dronkaard die op de Riederlaan in Zuid op de grond zat. Inmiddels heeft justitie geoordeeld dat deze agente niet buitensporig heeft gehandeld.

Deze zomer is een hoofdagent veroordeeld tot een werkstraf voor het toepassen van een onnodige wurggreep bij het aanhouden van een fietsendief.

De politie laat weten dat zij vele malen per jaar geweld moet gebruiken. 'Bij ernstig letsel wordt er ook getoetst door het OM.' Die toetsing vindt nu ook plaats bij het incident met de student en bij Feyenoord

http://www.ad.nl/ad/nl/1038/Rotterdam/article/detail/3514469/2013/09/23/Meppende-agenten-Rotterdam-onder-vuur.dhtml

Gelijk nog een (goede) reactie van de politie erbovenop :
http://www.ad.nl/ad/nl/1038/Rotterdam/article/detail/3515173/2013/09/24/Rotterdamse-politie-Zo-nodig-gebruiken-we-geweld.dhtml

Ik vind het een vaag verhaal, al 2x door de politie 'in elkaar geslagen'. Klinkt raar, maar dat heb ik nou nooit! Actie lokt reactie uit, ik geloof niet dat het verhaal helemaal klopt. Bovendien is het weer lekker eenzijdige berichtgeving waarin de politie - as usual - de schuldige is, het zal weer eens niet een rechtenstudent zijn.  :-\


Uitspraken op dit forum zijn op persoonlijke titel.


DiNozzo

  • Landelijke Eenheid Dienst Infrastructuur
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 8,085
Reactie #1 Gepost op: 25 september 2013, 11:30:54
Tijdens de gemiddelde stapavond kom ik heel wat rechtenstudenten tegen (of doen we dan ineens allemaal recht?). Stuk voor stuk zijn ze bijdehand, weten alles beter en bemoeien zich met zaken waar ze zich buiten moeten houden.

Ik vermoed dat dit weer zo'n geval is...
"The question that sometimes drives me hazy: Am I, or the others crazy?" — Albert Einstein


Macchill

  • Geïnteresseerde
  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 38
Reactie #2 Gepost op: 25 september 2013, 11:37:52
Mag ik inderdaad zeggen dat het weer een 'geef-af-op-de-politie' bericht is? Laat me raden: meneer doet NOOOOOIIIT wat illegaals, is 'de goedheid zelve', en doet NOOOOOOIIIT een vlieg kwaad?
Jammer dat dit weer zo groot uitgemeten wordt in de media..

Offtopic:
Lullig gezegd: pics/vids, or it didnt happen...


silque

  • Sheepdog
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,873
Reactie #3 Gepost op: 25 september 2013, 11:38:50
Ja precies, daarom vind ik het tweede nieuwsbericht van de politie ook een prima zet! het feit dat dit al de tweede keer is dat hij 'voor niks' door de politie inelkaar wordt geslagen zegt m.i. genoeg, waar rook is is vuur toch?
Uitspraken op dit forum zijn op persoonlijke titel.


Golly

  • Medisch Milieukundig Adviseur en GAGS i.o. bij een GGD/VR
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,307
  • Hulpverlenen bij Rampen en Evenementen
    • Rode Kruis Den Haag
Reactie #4 Gepost op: 25 september 2013, 11:50:27
Je kunt ook rekening houden met het feit dat een persoon (rechtenstudent of anders) op wil komen voor anderen als er een onrechtvaardige situatie plaatsvindt en daarbij wellicht wel toevallig 2x de verkeerde agent is tegengekomen? Volgens mij is voor een ander opkomen die een (vermeend) onrecht wordt aangedaan niet strafbaar!
Vrijwillig: Evenementenhulpverlener, TL Noodhulpteam, Onderzoeker Nederlandse Rode Kruis


silque

  • Sheepdog
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,873
Reactie #5 Gepost op: 25 september 2013, 11:55:20
Nee dat klopt, het is ook een scenario dat hij inderdaad ter goeder trouw is geweest en bruut is mishandeld door politiemensen.
Uitspraken op dit forum zijn op persoonlijke titel.


Golly

  • Medisch Milieukundig Adviseur en GAGS i.o. bij een GGD/VR
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,307
  • Hulpverlenen bij Rampen en Evenementen
    • Rode Kruis Den Haag
Reactie #6 Gepost op: 25 september 2013, 12:26:24
Citaat van: silque link=msg=1204239 date=1380102920
Nee dat klopt, het is ook een scenario dat hij inderdaad ter goeder trouw is geweest en bruut is mishandeld door politiemensen.

Klopt het dat ik hier sarcasme in proef?

Ik wil overigens niet zeggen dat ik het hele verhaal in dit specifieke geval geloof, maar laten we, als het in de pers komt en "op zijn pers' " verteld wordt er niet vanuit gaan dat er helemaal niets van klopt.

Greenpeace activisten worden ook herhaaldelijk opgepakt, dit maakt ze nog niet crimineel en maakt niet dat ze dus in elkaar getimmerd mogen worden.

Misschien is deze jongen echt ter goeder trouw opgekomen voor zijn vriend en is daar minder handig op gereageerd, En als we 1 ding niet willen ( ik althans niet) is dat het opkomen voor een Ander bij (vermeende) onrecht niet meer mogelijk is omdat mensen bang zijn in mishandeld te worden en gearresteerd door de politie.
Vrijwillig: Evenementenhulpverlener, TL Noodhulpteam, Onderzoeker Nederlandse Rode Kruis


Macchill

  • Geïnteresseerde
  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 38
Reactie #7 Gepost op: 25 september 2013, 12:27:38
@Golly: Dat is inderdaad een scenario wat ook zou kunnen gebeuren. Dat wordt ook niet ontkent.
Maar het gebeurd de laatste tijd 'opvallend vaak' in blijkbaar alleen Rotterdam. Of alleen in Rotterdam schrijft de media erover (of opblazen, ligt aan je houding).

Het is alleen de houding waar het bericht zich op terug laat vallen: Persoon neemt het op voor een ander, en wordt 'de tering' in geslagen door de politie.
Er buiten wordt gelaten:
- Is de Marokkaanse jongeman een bekende van de politie? In wat voor manier dan ook: agressief gedrag, aanrandingen, diefstal, whatever...
- Is het 'slachtoffer' (de rechtenstudent) straalbezopen/agressief/grofgebekt/combinatie-van-voorgaande of niet?
- Hoe is de algehele sfeer die avond in dat gebied?
- Hoe is de reactie van de dames die bij het groepje staat?

Het is een te eenzijdig bericht. Alleen maar een vinger wijzend naar de politie...
Het AD kennende: het is lekker aangedikt, met wat opgeblazen woorden...


RemRoof

  • docent Zorg & Welzijn
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,074
  • NRK-vrijwilliger en brede hulpverleningsinteresse
Reactie #8 Gepost op: 25 september 2013, 12:29:44
Citaat van: Macchill link=msg=1204259 date=1380104858
@Golly: Dat is inderdaad een scenario wat ook zou kunnen gebeuren. Dat wordt ook niet ontkent.
Maar het gebeurd de laatste tijd 'opvallend vaak' in blijkbaar alleen Rotterdam. Of alleen in Rotterdam schrijft de media erover (of opblazen, ligt aan je houding).

Het is alleen de houding waar het bericht zich op terug laat vallen: Persoon neemt het op voor een ander, en wordt 'de tering' in geslagen door de politie.
Er buiten wordt gelaten:
- Is de Marokkaanse jongeman een bekende van de politie? In wat voor manier dan ook: agressief gedrag, aanrandingen, diefstal, whatever...
- Is het 'slachtoffer' (de rechtenstudent) straalbezopen/agressief/grofgebekt/combinatie-van-voorgaande of niet?
- Hoe is de algehele sfeer die avond in dat gebied?
- Hoe is de reactie van de dames die bij het groepje staat?

Het is een te eenzijdig bericht. Alleen maar een vinger wijzend naar de politie...
Het AD kennende: het is lekker aangedikt, met wat opgeblazen woorden...

Het kan ook zijn dat er in Rotterdam een attitude-probleem is binnen de politie...

Kortom, laten we vooral het onderzoek verder afwachten.

RemRoof
Al mijn bijdragen zijn op persoonlijke titel.


Macchill

  • Geïnteresseerde
  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 38
Reactie #9 Gepost op: 25 september 2013, 12:36:41
Citaat van: RemRoof link=msg=1204262 date=1380104984
Het kan ook zijn dat er in Rotterdam een attitude-probleem is binnen de politie...

Kortom, laten we vooral het onderzoek verder afwachten.

RemRoof

Ben ik geheel met je eens!