'Staat van de rampenbestrijding'

Auteur Topic: 'Staat van de rampenbestrijding'  (gelezen 5804 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

RAdeR

  • Hoofd Rode Kruis Noodhulpteam, BLS instructeur
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 14,616
Gepost op: 4 juni 2012, 13:21:39
Tussenrapportage 'Staat van de rampenbestrijding'
31 mei 2012

De Inspectie VenJ onderzoekt periodiek het niveau van de rampenbestrijding in Nederland. Als vervolg op de ‘Staat van de rampenbestrijding’ van april 2010 en in aanloop naar de volgende ‘Staat van de rampenbestrijding’ begin 2013 is een tussenrapportage 2012 verschenen. Deze tussenrapportage geeft op hoofdlijnen een overzicht van de ontwikkelingen op het terrein van de rampenbestrijding en crisisbeheersing en geeft vooral het landelijke beeld van de voorbereidingen op de rampenbestrijding en crisisbestrijding weer.

De Inspectie OOV concludeert dat de veiligheidsregio’s stappen vooruit maken in de voorbereiding op de rampenbestrijding, maar dat het minimumniveau zoals beschreven in de Wet het Besluit nog niet in de volle omvang behaald wordt. Het merendeel van de regio’s haalt dit niveau bijna, maar een aantal zal nog (op enkele punten soms flinke) stappen moeten maken. Op het punt van multidisciplinair oefenen is een lichte teruggang waar te nemen.

De belangrijkste aanbeveling van de Inspectie aan de veiligheidsregio’s is om nog een inspanning te leveren om per 1 januari 2013 te kunnen voldoen aan alle eisen die in de Wet en het besluit zijn opgenomen. Geadviseerd wordt om allereerst in te zetten op het informatiemanagement, het opleiden, trainen en oefenen en op het afsluiten van convenanten en/of maken van afspraken met de vitale sectoren.

In de tussenrapportage is naast de genoemde conclusies en aanbevelingen ruimte gemaakt voor een aantal ontwikkelingen en signalen.

Voor nadere informatie en een exemplaar van het rapport kunt u contact opnemen met mevr. P Rambhadjan,

Klik hier voor het hele rapport.


Conclusies
Op basis van de tussentijdse stand van zaken op de peildatum 23 december 2011 stelt de Inspectie OOV vast dat de veiligheidsregio’s stappen vooruit maken in de voorbereiding op de rampenbestrijding, maar dat het minimum niveau zoals beschreven in de Wet veiligheidsregio’s en het bijbehorende Besluit nog niet in de volle omvang behaald wordt. Het merendeel van de veiligheidsregio’s haalt dit niveau bijna, maar een aantal veiligheidsregio’s zal nog (op enkele punten soms flinke) stappen moeten maken. Op basis van de stand van zaken op de peildatum 23 december 2011 komt de Inspectie OOV tot de volgende deelconclusies:
• De veiligheidsregio’s boeken op het gebied van de regionale planvorming, afgezet tegen de resultaten verwoord in de ‘Staat van de rampenbestrijding 2010’ een flinke vooruitgang. Het aspect grensoverstijgende risico’s is in meer dan de helft van de regionale risicoprofielen opgenomen. Het overleg met de partners in de crisisbeheersing is nog niet in alle veiligheidsregio’s voldoende geborgd  en het afsluiten van convenanten met vitale sectoren vindt slechts sporadisch plaats.
• Inter- en bovenregionale afstemming tussen veiligheidsregio’s en het betrekken van andere bestuurslagen, publieke organisaties en private partijen, bij de voorbereiding op en de bestrijding van incidenten vindt nog onvoldoende plaats. Daarnaast bestaat voor
de landsgrensoverschrijdende voorbereiding op rampen en crises onvoldoende aandacht.
• Hoewel ten opzichte van eind 2009 nu meer regio’s de beschikking hebben over een functionaris volgsysteem, is de registratie van ervaringen bij incidenten en oefeningen in een functionaris volgsysteem nog niet voldoende geïmplementeerd.
• Het organiseren van systeemoefeningen door veiligheidsregio’s conform de wettelijke verplichting daartoe is nog geen gemeengoed. Daar waar deze oefeningen wel worden georganiseerd, gebeurt dit veelal niet jaarlijks en kwalitatief op een sterk wisselend niveau.
• Hoewel bijna alle veiligheidsregio’s nu de beschikking hebben over een vorm van netcentrisch werken, vertoont het informatiemanagement nog steeds haperingen op het gebied van technische en/of personele invulling.
• De samenstelling van de teams binnen de regionale rampenbestrijdingsorganisatie wijkt incidenteel nog steeds af van de in de wet beschreven organisatie, waarbij tevens de tijdige alarmering en opkomst, gelijk aan de bevindingen uit de ‘Staat van de
rampenbestrijding 2010’, aandachtspunten zijn.
• Het referentiekader regionaal crisisplan wijkt met betrekking tot de positie en samenstelling van het Team Bevolkingszorg af van het Besluit veiligheidsregio’s. In het geval van interregionale samenwerking is het van belang dat gebruik gemaakt wordt van hetzelfde systeem.

Aanbevelingen
Aan de veiligheidsregio’s
Hoewel de realisatie per 1 oktober 2011 voltooid had moeten zijn, moeten alle veiligheidsregio’s nog een inspanning leveren om te kunnen voldoen aan alle eisen die in de Wet veiligheidsregio’s en het bijbehorende besluit zijn genomen. Geadviseerd wordt om allereerst in te zetten op het informatiemanagement, het opleiden, trainen en oefenen en op het afsluiten van convenanten en/of maken van afspraken met de vitale sectoren.
Aansluitend op bovengenoemde prioriteiten moeten de overige conclusies ter harte worden genomen, aangezien de inspectie alle onderwerpen zal betrekken bij de volgende Staat van de Rampenbestrijding die begin 2013 zal uitkomen.

Aan het Veiligheidsberaad en de Minister van Veiligheid en Justitie
Maak een keuze of de positie en samenstelling van het Team Bevolkingszorg moet worden ingericht conform het Besluit Veiligheidsregio’s of conform het referentiekader regionaal crisisplan en communiceer de gemaakte keuze met de veiligheidsregio’s.
http://www.ioov.nl/actueel/@128260/tussenrapportage_0




RAdeR

  • Hoofd Rode Kruis Noodhulpteam, BLS instructeur
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 14,616
Citaat
Veiligheidsregio’s steeds beter voorbereid op ramp

Nieuwsbericht | 23-05-2013

De Veiligheidsregio’s voldoen in toenemende mate aan de eisen die de wet op het gebied van rampenbestrijding en crisisbeheersing stelt, zo concludeert de Inspectie Veiligheid en Justitie in de Staat van de Rampenbestrijding 2013. Toch voldoet geen enkele veiligheidsregio aan alle door de wet gestelde eisen. De regio’s zijn organisatorisch steeds beter voorbereid op rampen, maar op andere terreinen, zoals alarmering en informatiemanagement, is de afgelopen jaren te weinig verbeterd. Daarnaast baart het de Inspectie zorgen dat er in weinig Veiligheidsregio’s genoeg wordt geoefend en dat er na incidenten en oefeningen nauwelijks evaluaties worden gehouden.

Minister Opstelten vindt het zeer belangrijk dat de rampenbestrijding op orde is. Het Veiligheidsberaad en de minister zijn het er over eens dat de geconstateerde knelpunten voortvarend moeten worden opgepakt. De minister zal er daarom bij de betreffende regio’s op aandringen op korte termijn verbeteringen aan te brengen. Ook worden de regio’s gewezen op het belang van structureel oefenen.

Op basis van het eerder dit jaar verschenen rapport ‘Eenheid in Verscheidenheid’ zijn binnen het huidige stelsel al verbeteringen in gang gezet, vooral op het gebied van bovenregionale samenwerking en crisiscommunicatie.

Voor De Staat van de Rampenbestrijding heeft de Inspectie Veiligheid en Justitie de effectiviteit van de rampenbestrijding in Nederland in de periode maart 2010 – oktober 2012 onderzocht. De Staat van de Rampenbestrijding 2013 zal onderdeel uitmaken van de evaluatie van de Wet Veiligheidsregio door de commissie Hoekstra. Deze commissie zal naar verwachting deze zomer rapporteren. Minister Opstelten zal naar aanleiding van dit rapport uitgebreider ingaan op de aanbevelingen van de Inspectie.
bron: Inspectie Veiligheid en Justitie


RAdeR

  • Hoofd Rode Kruis Noodhulpteam, BLS instructeur
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 14,616
Rapport: Staat van de rampenbestrijding 2013Onderzoek rampenbestrijding op orde periode maart 2010 - oktober 2012

Inzicht in de mate waarin onze veiligheidsregio’s en gemeenten voorbereid zijn op rampen en crisis is van groot maatschappelijk belang. Daarom wordt door de Inspectie Veiligheid en Justitie (IVenJ) periodiek de Staat van de Rampenbestrijding (SvR) uitgebracht. De SvR 2013 staat in het teken van de eerste ervaringen met de Wet Veiligheidsregio’s (Wvr) en draagt bij aan de evaluatie van de wet en het stelsel van rampenbestrijding en crisisbeheersing.

Conclusies ten aanzien van wettelijke eisen

-    De veiligheidsregio’s voldoen in toenemende mate aan de eisen die de Wvr op het gebied van rampenbestrijding en crisisbeheersing aan hen stelt. Echter, op dit moment voldoet geen enkele veiligheidsregio aan alle door de wet aan hen gestelde eisen.

-    De verbeteringen zijn vooral zichtbaar in het opstellen van de verplichte plannen en bij het realiseren van organisatie-eisen zoals de inrichting van de hoofdstructuur en de beschikbaarheid van een netcentrisch systeem.

-    De groei in het voldoen aan prestatie-eisen, zoals bijvoorbeeld het alarmeren en opschalen en het informatiemanagement, is sinds 2010 zeer beperkt.

-    Een aantal veiligheidsregio’s evalueert nauwelijks de eigen prestaties tijdens incidenten en oefeningen. Zij hebben hierdoor slechts zeer beperkt inzicht in de eigen operationele slagkracht.

-    Slechts twee veiligheidsregio’s voldoen aan de jaarlijkse verplichting een systeemoefening te organiseren waarmee de eigen operationele slagkracht van de totale rampbestrijdingsorganisatie kan worden vastgesteld.

-    Een derde van de veiligheidsregio’s heeft een continuïteitsplan ten behoeve van het onafgebroken functioneren rampbestrijdingsorganisatie. Echter, de continuïteitsplannen richten zich op de personele capaciteit en niet op de continuïteit van de voor de crisisbeheersing vitale infrastructuur zoals bij stroom- of communicatie-uitval.


Conclusies ten aanzien van niet wettelijke eisen

-    De realisatie van de gemeentelijke rampbestrijdingsprocessen blijft achter.

-    Op fundamentele onderdelen doen zich knelpunten voor in de uitvoering van de bevolkingszorgtaken.

-    Door het ontbreken van wettelijke normen en het feit dat rampenbestrijding en crisisbeheersing voor veel gemeentelijke functionarissen een neventaak is blijven de prestaties op dit onderwerp achter.

Op basis van de conclusies doen de onderzoekers verschillende aanbevelingen aan de minister van Veiligheid en Justitie en aan het Veiligheidsberaad. In de ‘Staat van de rampenbestrijding 2013 (deel A en B)’ vindt u een gedetailleerde weergave van de bevindingen van de Inspectie. De beelden per veiligheidsregio staan in de ‘Staat van de rampenbestrijding (deel C)’.

bron: Inspectie Ven J

Meer informatie

    Rapport: Staat van de rampenbestrijding 2013 (deel A en B)Officiële publicatie | 22-05-2013 | pdf-document, 1.78 MB
    Rapport: Staat van de rampenbestrijding 2013 (deel C)Officiële publicatie | 22-05-2013 | pdf-document, 4.08 MB
    Reactie minister op: Staat van de rampenbestrijding 2013Officiële publicatie | 23-05-2013 | pdf-document, 0.11 MB


RAdeR

  • Hoofd Rode Kruis Noodhulpteam, BLS instructeur
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 14,616
Citaat
Niet één veiligheidsregio voldoet aan eisen
Geen van de zogeheten veiligheidsregio’s in ons land voldoet echt helemaal aan de eisen.
Organisatorisch zijn ze wel steeds beter voorbereid op rampen, maar de alarmering en de regelingen voor informatie zijn er de afgelopen jaren amper op vooruitgegaan. lees verder
bron: Nu.nl


Peter71

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 21,386
  • Hoofdbrandwacht

Hulpdiensten moeten meer evalueren


PROVINCIE UTRECHT - De 26 Utrechtse gemeenten zijn nog niet goed genoeg voorbereid op een ramp. Dat blijkt uit een onderzoek van het ministerie van Veiligheid en Justitie.

De samenwerking tussen de verschillende diensten is de afgelopen jaren verbeterd. Maar volgens minister Opstelten schort het nog wel aan het oefenen, alarmeren en evalueren. Zo zijn er in de meldkamer geen duidelijke criteria voor het slaan van alarm. Er wordt na een ramp wel geëvalueerd, maar een helder systeem daarvoor is er niet.


Thor

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 7,221
  • Wat de eb neemt brengt de vloed terug.
Wat,hoe en door wie wordt er gemeten. Aan de hand van de meetresultaten komt men toch tot bepaalde conclusies mbt de veiligheidsregio's.


Thor

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 7,221
  • Wat de eb neemt brengt de vloed terug.

vrijdag, 24 mei 2013

VrZW toont duidelijke verbetering in Staat van de Rampenbestrijding 2013



Uit de op donderdag 23 mei verschenen Staat van de Rampenbestrijding blijkt dat Veiligheidsregio Zaanstreek-Waterland in vergelijking met de vorige meting in 2009 op vrijwel alle thema’s vooruitgang heeft geboekt. Ten opzichte van de 24 andere regio’s neemt onze veiligheidsregio een gemiddelde positie in. We zijn trots op dit resultaat, dat duidelijk inzicht geeft in de mooie stappen voorwaarts die de afgelopen jaren zijn gezet, maar we realiseren ons dat we hiermee nog niet voldoen aan alle wettelijke vereisten.

De Staat van de Rampenbestrijding 2013 is een onderzoek van de Inspectie Veiligheid en Justitie naar de mate waarin de veiligheidsregio’s en gemeenten voorbereid zijn op rampen en crises, gemeten over de periode van 1 januari 2010 tot 1 oktober 2012. De meting is gericht op de planvorming van de veiligheidsregio’s en de uitkomsten van inzetten en grote oefeningen.
 
Resultaten
De regio scoort met name goed op de deelgebieden opschaling, organisatie, planvorming, opleiden en oefenen. Verbetering is gewenst op het gebied van informatiemanagement. Binnen de veiligheidsregio is daarom nu al extra aandacht voor opleidingen, oefeningen en verdere verdieping op de werkwijze om aan de gestelde eisen op dit gebied te voldoen. Een van de andere aandachtspunten is het afsluiten van convenanten met de vitale partners. Deze convenanten zijn inmiddels klaar voor ondertekening.
 
Het ontbreken van een geïntegreerde meldkamer van brandweer, politie en ambulancevervoer zorgt voor een onvoldoende score op het thema alarmering. Voor de veiligheidsregio is het op dit moment niet mogelijk om hierop optimaal te scoren. De afwijkingen komen voort uit weloverwogen regionale beslissingen, die samenhangen met de landelijke ontwikkelingen op het gebied van het samenvoegen van meldkamers. Ondanks het feit dat we qua organisatievorm op dit punt niet voldoen aan het toetsingskader van de Inspectie Veiligheid en Justitie, is alarmering van de hulpdiensten gegarandeerd.
 
Toekomst
In 2014 vindt de volgende grote systeemoefening plaats. De resultaten hiervan zijn input voor de volgende Staat van de Rampenbestrijding, die in 2016 verschijnt. VrZW zet in op het continueren van de stijgende lijn. We blijven werken aan een gedegen crisisbeheersing en rampenbestrijding in Zaanstreek-Waterland.


RAdeR

  • Hoofd Rode Kruis Noodhulpteam, BLS instructeur
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 14,616
Reactie #7 Gepost op: 2 juli 2013, 11:58:05
Rapport: Staat van de rampenbestrijding 2013Onderzoek rampenbestrijding op orde periode maart 2010 - oktober 2012

Inzicht in de mate waarin onze veiligheidsregio’s en gemeenten voorbereid zijn op rampen en crisis is van groot maatschappelijk belang. Daarom wordt door de Inspectie Veiligheid en Justitie (IVenJ) periodiek de Staat van de Rampenbestrijding (SvR) uitgebracht. De SvR 2013 staat in het teken van de eerste ervaringen met de Wet Veiligheidsregio’s (Wvr) en draagt bij aan de evaluatie van de wet en het stelsel van rampenbestrijding en crisisbeheersing.

Koplopers

De veiligheidsregio’s zijn beoordeeld op basis van elf onderzochte onderwerpen. Een veiligheidsregio wordt gezien als een koploper wanneer acht van deze onderwerpen voor 75% of meer zijn gerealiseerd. Drie van deze onderwerpen moeten betrekking hebben op eisen die door het Bvr worden gesteld aan de rampenbestrijding en crisisbeheersing. Daarnaast moeten ook het kwaliteitssysteem, de bovenregionale samenwerking en de planvorming voor 80% of meer zijn ingevuld. Op basis van deze criteria zijn de veiligheidsregio’s Groningen, Twente, Gelderland Midden, Rotterdam-Rijnmond en Zuid-Holland Zuid aan te merken als koplopers.

Conclusies ten aanzien van wettelijke eisen

*    De veiligheidsregio’s voldoen in toenemende mate aan de eisen die de Wvr op het gebied van rampenbestrijding en crisisbeheersing aan hen stelt. Echter, op dit moment voldoet geen enkele veiligheidsregio aan alle door de wet aan hen gestelde eisen.

*    De verbeteringen zijn vooral zichtbaar in het opstellen van de verplichte plannen en bij het realiseren van organisatie-eisen zoals de inrichting van de hoofdstructuur en de beschikbaarheid van een netcentrisch systeem.

*    De groei in het voldoen aan prestatie-eisen, zoals bijvoorbeeld het alarmeren en opschalen en het informatiemanagement, is sinds 2010 zeer beperkt.

*    Een aantal veiligheidsregio’s evalueert nauwelijks de eigen prestaties tijdens incidenten en oefeningen. Zij hebben hierdoor slechts zeer beperkt inzicht in de eigen operationele slagkracht.

*    Slechts twee veiligheidsregio’s voldoen aan de jaarlijkse verplichting een systeemoefening te organiseren waarmee de eigen operationele slagkracht van de totale rampbestrijdingsorganisatie kan worden vastgesteld.

*    Een derde van de veiligheidsregio’s heeft een continuïteitsplan ten behoeve van het onafgebroken functioneren rampbestrijdingsorganisatie. Echter, de continuïteitsplannen richten zich op de personele capaciteit en niet op de continuïteit van de voor de crisisbeheersing vitale infrastructuur zoals bij stroom- of communicatie-uitval.


Conclusies ten aanzien van niet wettelijke eisen

-    De realisatie van de gemeentelijke rampbestrijdingsprocessen blijft achter.
-    Op fundamentele onderdelen doen zich knelpunten voor in de uitvoering van de bevolkingszorgtaken.
-    Door het ontbreken van wettelijke normen en het feit dat rampenbestrijding en crisisbeheersing voor veel gemeentelijke functionarissen een neventaak is blijven de prestaties op dit onderwerp achter.

Op basis van de conclusies doen de onderzoekers verschillende aanbevelingen aan de minister van Veiligheid en Justitie en aan het Veiligheidsberaad. In de ‘Staat van de rampenbestrijding 2013 (deel A en B, 240 pagina's)’ vindt u een gedetailleerde weergave van de bevindingen van de Inspectie. De beelden per veiligheidsregio staan in de ‘Staat van de rampenbestrijding (deel C, 427 pagina's)’.

Meer informatie

    Rapport: Staat van de rampenbestrijding 2013 (deel A en B)Officiële publicatie | 22-05-2013 | pdf-document, 1.78 MB
    Rapport: Staat van de rampenbestrijding 2013 (deel C)Officiële publicatie | 22-05-2013 | pdf-document, 4.08 MB
    Reactie minister op: Staat van de rampenbestrijding 2013 Officiële publicatie | 23-05-2013 | pdf-document, 0.11 MB
    Persbericht Staat van de rampenbestrijding 2013 Officiële publicatie | 23-05-2013 | pdf-document, 41 KB


RAdeR

  • Hoofd Rode Kruis Noodhulpteam, BLS instructeur
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 14,616
Reactie #8 Gepost op: 2 juli 2013, 12:02:42
Regio’s steeds beter voorbereid op ramp
Alle ogen zijn momenteel gericht op het rapport van de commissie Hoekstra die deze zomer advies uitbrengt over het brede stelsel van rampenbestrijding en crisisbeheersing en de Wet veiligheidsregio’s. De Staat van de Rampenbestrijding 2013 die eind mei verscheen, maakt deel uit van de wetsevaluatie door de commissie Hoekstra. De commissie gebruikt het gedetailleerde onderzoek om te beoordelen hoe de veiligheidsregio’s functioneren bij de rampenbestrijding. In de Staat van de Rampenbestrijding heeft de Inspectie
Veiligheid en Justitie onderzocht in hoeverre de prestaties die de Wet veiligheidsregio’s voorschrijft op het vlak van rampenbestrijding
en crisisbeheersing, door de veiligheidsregio’s zijn gerealiseerd. Het onderzoek stond ditmaal in het teken van de eerste ervaringen met de Wet veiligheidsregio’s. De vele honderden pagina’s leveren samengevat het beeld op van een medaille met twee kanten: de veiligheidsregio’s voldoen in toenemende mate aan de eisen die de wet op het gebied van rampenbestrijding en crisisbeheersing stelt. Toch voldoet op dit moment geen enkele veiligheidsregio aan alle door de wet gestelde eisen. lees verder


Peter71

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 21,386
  • Hoofdbrandwacht
Veiligheidsregio’s goed op weg

Persbericht | 24-09-2013

De invoering van de veiligheidsregio’s heeft een gunstig effect gehad op de kwaliteit en effectiviteit van het bestrijden van rampen. Wel kan er nog professioneler worden gewerkt en moet de samenwerking tussen betrokken hulpdiensten worden verbeterd. Dat is de algemene conclusie van de Evaluatiecommissie Wet veiligheidsregio’s. De commissie, onder leiding van de heer Rein Jan Hoekstra, heeft haar advies mede gebaseerd op de door de Inspectie Veiligheid en Justitie opgestelde Staat van de Rampenbestrijding 2013 en het wetsevaluatierapport van het WODC. Minister Opstelten heeft het rapport samen met een eerste beleidsreactie naar de Tweede Kamer gestuurd.

Met de evaluatie komt minister Opstelten een belofte na, die de toenmalige minister van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties aan de Eerste Kamer deed bij de start van de Wet veiligheidsregio’s in 2010. De  minister wilde een goed beeld krijgen van de werking van de wet in de praktijk.

Het niveau waarop de veiligheidsregio’s functioneren is de afgelopen jaren verhoogd, concludeert de commissie Hoekstra. De operationele slagkracht is versterkt en de expertise vergroot.  Minister Opstelten is verheugd met deze constatering. Hij heeft veel waardering voor het bestuur en de medewerkers van de veiligheidsregio’s die er voor hebben gezorgd dat deze kwaliteitsverbetering is bereikt.

De minister is het met de Evaluatiecommissie eens dat de veiligheidsregio’s de gelegenheid moeten krijgen om zich verder te ontwikkelen. In de directe omgeving van de veiligheidsregio’s zijn veel veranderingen gaande, zoals de recente start van de nationale politie, de oprichting van een landelijke meldkamer en de inwerkingtreding van de Wet publieke gezondheid.  Het lijkt dan ook niet nodig om grote wijzigingen in het stelsel en daarmee de Wet veiligheidsregio’s aan te brengen of om schaalvergroting naar tien veiligheidsregio’s te initiëren.