Hitte en vlamtest chemieoveral

Auteur Topic: Hitte en vlamtest chemieoveral  (gelezen 3310 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Peter71

• Senior gebruiker
  • Hoofdbrandwacht
Gepost op: 28 september 2013, 16:20:15
https://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=lYmtqt0y9h8
film:Michael Bertels·
Als we dit filmpje zien, durven we het dan aan om een grijpredding te doen in een omgeving te doen waar een brand woedt. Of kiezen we dan toch voor de redding in bluspak?

Firefighter Robert

• Bevelvoerder, Fire & Safety Inspector, Instructeur, Gaspakdrager, Chauffeur & Industrial Firefighter
  • Senior gebruiker
    • Stichting MPHV
Reactie #1 Gepost op: 28 september 2013, 21:26:26
Ik zou nog altijd kiezen voor een grijpredding met gebruik van een bluspak.
Zeker bij de kans of aanwezigheid van brand of verhoogde temperaturen moet je altijd rekening houden met extra gevaren.

Het aantrekken van een chemiepak kost ook tijd en deze kan je besparen door een grijpredding in bluspak te doen volgens het BOS schema

Dat een chemiepak tegen enige hitte kan is niet gek, maar je moet een pak niet gaan gebruiken waarvoor het niet bestemd is.
De brandwerendheid van een Chemie/gas pak is om bij een ontsteking van de stof in kwestie weg te kunnen komen naar een veilige plaats (ontsmettingsstraat of opstellijn).

Dus een extra zekerheid maar je mag er niet blind op staren.
Veiligheidsregio Zeeland Post Zuidlandstraat (Terneuzen) https://www.facebook.com/B

Peter71

• Senior gebruiker
  • Hoofdbrandwacht
Reactie #2 Gepost op: 29 september 2013, 08:45:28
Ik sluit me zeker aan bij je verhaal Robert. Maar wat ik nog wel eens merk is dat men nogal panisch denkt over de combinatie hitte/vuur en een chemiepak. Maar dat je zelfs dan redelijk beschermt bent. Al zou ik zeker voor het bluspak gaan. De huidige bluspakken kunnen erg veel hebben.

pompbediende

• Meerdere functies
  • Senior gebruiker
Reactie #3 Gepost op: 29 september 2013, 09:28:19
Je mag een grijpredding altijd een gradatie lager uitvoeren  dan dat er in het boek staat. Het is evt wel handig als je mensen een grijpredding in bluskleding gaan doen je mensen met chemielaarzen/handschoenen te laten werken.  O0
Veiligheidsregio Zuid-Holland Zuid

Thor

• Senior gebruiker
  • Wat de eb neemt brengt de vloed terug.
Reactie #4 Gepost op: 29 september 2013, 19:41:41
Citaat van: Firefighter Robert link=msg=1205202 date=1380396386
Ik zou nog altijd kiezen voor een grijpredding met gebruik van een bluspak.
Zeker bij de kans of aanwezigheid van brand of verhoogde temperaturen moet je altijd rekening houden met extra gevaren.

Het aantrekken van een chemiepak kost ook tijd en deze kan je besparen door een grijpredding in bluspak te doen volgens het BOS schema

Dat een chemiepak tegen enige hitte kan is niet gek, maar je moet een pak niet gaan gebruiken waarvoor het niet bestemd is.
De brandwerendheid van een Chemie/gas pak is om bij een ontsteking van de stof in kwestie weg te kunnen komen naar een veilige plaats (ontsmettingsstraat of opstellijn).

Dus een extra zekerheid maar je mag er niet blind op staren.

BOS schema.

Ik kan begrijpen dat er onderscheid wordt gemaakt tussen een grote lekkage en een kleine lekkage en ook naar de specificatie van het gas.

Maar waarom bij de kans op contact/besmetting groot/klein voor grote en kleine lekkages verschillende kleding wordt aangeraden in het BOS schema is mij niet  duidelijk.