Keuze uit uitrukkleding?

Auteur Topic: Keuze uit uitrukkleding?  (gelezen 6278 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Rikkertje

  • Manschap A - student Veiligheidskunde
  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 38
  • Brandweer - HBO Integrale Veiligheidskunde
Reactie #10 Gepost op: 26 september 2013, 19:41:10
Ook de veiligheidsregio Noord- en Oost Gelderland gaat dezelfde uitrukkleding dragen. Inmiddels zijn posten Groenlo, Lichtenvoorde en Winterswijk de nieuwe pakken al gaan dragen.
http://www.vnog.nl/index.php/actueel/nieuws/1138-nieuwe-camelkleurige-uitrukkleding.html


Koekerdt

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 367
Reactie #11 Gepost op: 26 september 2013, 19:48:30
Citaat van: Peter71 link=msg=1204627 date=1380216389
Dat zal niet binnen 5jaar gebeuren. Maar wat bij de politie kan is uiteindelijk ook bij de brandweer mogelijk. ;)

Waarom niet? Als de betreffende minister vandaag of morgen aankondigt dat alle brandweermannen en -vrouwen in Nederland dezelfde pakken krijgen dan hoeft dat geen 5 jaar te duren voordat dat rond is.

Waarom zou de minister zoiets tot nu toe niet gedaan hebben? Het lijkt me dat als je zo'n mega order plaatst dat je er een serieus financieel voordeel uit kan halen. En echte nadelen zie ik niet.
Vers afgestudeerd Integraal Veiligheidskunde Veiligheidscoördinator op verschillende evenementen Geïnteresseerde in alle andere vormen van veiligheid


Peter71

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 21,386
  • Hoofdbrandwacht
Reactie #12 Gepost op: 26 september 2013, 19:54:22
Citaat van: Koekerdt link=msg=1204637 date=1380217710
Waarom niet? Als de betreffende minister vandaag of morgen aankondigt dat alle brandweermannen en -vrouwen in Nederland dezelfde pakken krijgen dan hoeft dat geen 5 jaar te duren voordat dat rond is.

Waarom zou de minister zoiets tot nu toe niet gedaan hebben? Het lijkt me dat als je zo'n mega order plaatst dat je er een serieus financieel voordeel uit kan halen. En echte nadelen zie ik niet.
Omdat je zo'n mega-order niet zomaar even weg kan zetten. Je zit dan met europeesche aanbestedingen. Je zult met alle regio's het eens moeten worden over de wensen/eisen die er aan het pak worden gesteld, dan het eens worden over welk pak het gaat worden uit de aanbiedingen. Dat gaat je niet zomaar even lukken, we hebben het wel over brandweer nederland. :P ;)


Firefighter1970-b.d.

  • Belangstellende
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,293
Reactie #13 Gepost op: 26 september 2013, 19:56:13
Citaat van: RemRoof link=msg=1204617 date=1380213275
Waarom kan een landelijke aanbesteding niet? Lijkt mij dat dit goed te regelen is met 25 regio's en uiteindelijk nog minder regio's (misschien maar 1 ;)). Ik ben een leek, maar een brand in Drenthe is toch niet anders dan in Amsterdam?

RemRoof

Citaat van: Koekerdt link=msg=1204637 date=1380217710
Waarom niet? Als de betreffende minister vandaag of morgen aankondigt dat alle brandweermannen en -vrouwen in Nederland dezelfde pakken krijgen dan hoeft dat geen 5 jaar te duren voordat dat rond is.

Waarom zou de minister zoiets tot nu toe niet gedaan hebben? Het lijkt me dat als je zo'n mega order plaatst dat je er een serieus financieel voordeel uit kan halen. En echte nadelen zie ik niet.

Het soort branden verschilt per gebied zeer sterk ik denk bijvoorbeeld dat in Amsterdam heidebranden zeldzaam zullen zijn.
En dat er bijvoorbeeld in Borger er weinig flatbranden zullen zijn.

Maar 1 landelijke aanbesteding zorgt er ook voor dat er maar 1 leverancier is die als z'n concurrenten het loodje hebben gelegd niet hoeft te innoveren en te proberen om het beste uitrukuniform voor de scherpste prijs te leveren, dit lijkt mij een groot nadeel van een leverancier een monopoliepositie  te geven.


Koekerdt

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 367
Reactie #14 Gepost op: 26 september 2013, 19:58:52
Ja, daar ben ik het mee eens. Maar 5 jaar? Goed, 10 dan.

Mijn vraag blijft, waarom wordt dat proces niet in gang gezet? Het is misschien wel een lang proces maar de eerste stap is niet eens gezet. Waarom eigenlijk niet?
Vers afgestudeerd Integraal Veiligheidskunde Veiligheidscoördinator op verschillende evenementen Geïnteresseerde in alle andere vormen van veiligheid


Peter71

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 21,386
  • Hoofdbrandwacht
Reactie #15 Gepost op: 26 september 2013, 20:05:42
Citaat van: Koekerdt link=msg=1204649 date=1380218332
Ja, daar ben ik het mee eens. Maar 5 jaar? Goed, 10 dan.

Mijn vraag blijft, waarom wordt dat proces niet in gang gezet? Het is misschien wel een lang proces maar de eerste stap is niet eens gezet. Waarom eigenlijk niet?
Ik denk dat dit toch wel te maken heeft met prioriteiten stellen te maken heeft. De regio's hebben eigenlijk allemaal nu wel andere zaken aan het hoofd, zoals dekkingsplannen, personeel, bezuinigingen enz enz.


RemRoof

  • docent Zorg & Welzijn
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,074
  • NRK-vrijwilliger en brede hulpverleningsinteresse
Reactie #16 Gepost op: 26 september 2013, 20:46:12
Citaat van: Firefighter1970 link=msg=1204646 date=1380218173
...

Maar 1 landelijke aanbesteding zorgt er ook voor dat er maar 1 leverancier is die als z'n concurrenten het loodje hebben gelegd niet hoeft te innoveren en te proberen om het beste uitrukuniform voor de scherpste prijs te leveren, dit lijkt mij een groot nadeel van een leverancier een monopoliepositie  te geven.

Dit is een steekhoudend argument, maar ook dit is op te lossen door bijvoorbeeld 4 kavels te maken. Overigens hoor ik dit argument niet bij de LAPV, aanbesteding VuWA politie etc. Dus waarschijnlijk zal het hier ook wel loslopen. Nederland is niet het enige land dat bluskleding nodig heeft voor de brandweer...

RemRoof
Al mijn bijdragen zijn op persoonlijke titel.


Brandpreventje

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,469
Reactie #17 Gepost op: 26 september 2013, 21:24:02
In Hollands Midden heeft iedereen vóór 1 januari 2014 hetzelfde pak. En dit blijft dan zo.

Als het waar is wat jij zegt over BZO dan vind ik dat een belachelijke situatie.

Citaat van: Dennis Klein link=msg=1204553 date=1380196860
Hoe zit het nu eigenlijk met de uitrukkleding van de brandweer korpsen nu alles bijna geregionaliseerd is?
Want las laatst dat VRR allemaal de zelfde pakken kregen, maar terwijl hier in Brabant Zuid-Oost weer is afgesproken dat elke korps ook na 1 januari 2014 gewoon zelf mag kiezen wat ze willen?

Is dit dan gewoon geregeld per veiligheidsregio?


Heijnsbergen

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 388
Reactie #18 Gepost op: 26 september 2013, 21:48:54
Binnen een geregionaliseerde brandweer is het verplicht, gezien de regels van Europese aanbesteding, om bluspakken Europees aan te besteden. Dat houdt de facto ook in dat binnen zo'n korps dezelfde pakken worden gedragen. Om antwoord te geven op de vraag: indien Brabant ZO is geregionaliseerd en zij niet Europees aanbesteden zijn ze in overtreding.


ffemt19

  • Adjudant (bevelvoerder)
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 798
  • We finish what others can't
    • Brandweer Lommel
Reactie #19 Gepost op: 28 september 2013, 16:58:10
In België worden via het ministerie van Binnenlandse Zaken dienst Civiele Veiligheid, brandweeruitruk pakken aangeboden aan de (momenteel nog) brandweerkorpsen met een subsidie, deze subsidie bedraagt ik dacht 75% dus 25% door het korps zelf te dragen. Men is niet verplicht om deze pakken aan te kopen (aan 25%) dus lopen er in België sommige korpsen rond met andere kledij maar de grootste hoop kiest toch voor deze kledij. De keuze van welk pak wordt gemaakt door een werkgroep die bestaat uit mensen van de werkvloer en mensen van de dienst materiaal en materieel van het ministerie. Deze vragen ook een terugkoppeling van de werkvloer en er worden veldtesten en labo testen gedaan op de verschillende pakken. Ook de verschillende leveranciers leggen hun oor te luister bij de werkvloer voor het ontwikkelen van nieuwe pakken die ze dan aanbieden bij de werkgroep.

http://www.civieleveiligheid.be/Portals/0/MAT_techn_fiche/TF06_Brandweerkledij.pdf

Momenteel is deze markt afgelopen en is men bezig met een nieuw pak.

Dit zelfde principe wordt ook gedaan voor helmen, laarzen, handschoenen (allerlei soorten) en ander materiaal en materieel.

Kijk maar op volgende site:
http://www.civieleveiligheid.be/CivieleVeiligheid/Professioneleinfo/Normesdebase/Technischefiches/Alfabetischeindex/tabid/183/language/nl-BE/Default.aspx
Go home we got it !!!  We finish what others can't