Ik heb een vriendin, zij heeft een spierziekte en woont alleen met haar 12 jarige zoontje. De buurt waarin zij woont is niet bepaald een rustige buurt. Mijn vriendin is een stoere meid, maar laatst zei ze: Ik voel me nu echt niet veilig meer. Er komt steeds meer gespuis deze kant op. Buren die zeggen: Als die komt dan pak ik de honkbal knuppel, dat soort verhalen. Ze kan niet zomaar verhuizen, want dan doet ze dat om sociale redenen, en krijgt ze haar woningaanpassingen niet meer vergoed van de gemeente.
Ik zei tegen haar: Bel de politie! Ja maar dan ben ik een verklikker, veel argumenten. Ik de politie gebeld, ze zeiden: Ze moet echt zelf bellen. Heb op haar ingepraat en zei: Nou als ik die verhalen zo hoor, zullen ze blij zijn dat jij een melding maakt dat de sfeer nogal grimmig te noemen is. En je bent bang dat eerdaags de boel escaleert.
Om een lang verhaal kort te maken, ze heeft teruggebeld. Deze agent maakte een melding en de wijkagent zou contact met haar opnemen. Gisterenavond was er weer een incident in de straat. Ze belde mij op, en zei: Ik voel me echt niet prettig meer. Ik: Heeft de wijkagent al terug gebeld? Nee nog steeds niet ( melding is dinsdag gedaan). Ze had een half jaar geleden ook al eens een melding gemaakt bij de politie toen is haar zoontje aangevallen en zou er ook iemand komen, volgens de politie. Toen kwam ook niemand.
Mijn vriendin zei: Ik blijf niet bellen. Ik merk dat ze echt bang is, ze belde me huilend op. Voor mij was de maat vol! Ik zei: Kom met je zoon hierheen. Ze slaapt nu bij mij! Ik woon klein behuisd, en zie dit als een noodoplossing. Wat kan ik voor haar doen, om haar een stuk veiligheidsgevoel terug te geven. Ze is wegens haar spierziekte kwetsbaar, en een kind van 12! Ik heb zelf ook weinig geld, maar heb er alles voor over. Is een beveiligings installatie dan zinvol?
Ik wil haar een veiligheidsgevoel terug geven. Tot die tijd logeert ze bij mij, en komt ze nu iets tot rust.