Algemeen Brandweer 🔥 nieuws

Auteur Topic: Algemeen Brandweer 🔥 nieuws  (gelezen 304697 keer)

0 gebruikers (en 3 gasten bekijken dit topic.

Shave

• Beroepsbrandweerman
  • Senior gebruiker
Reactie #110 Gepost op: 27 mei 2009, 08:00:52
Nieuwe hoogwerker en tankautospuit voor brandweer Steenwijkerland

dinsdag 26 mei 20:47

STEENWIJK - Burgemeester Hayo Apotheker heeft dinsdagavond officieel een nieuwe hoogwerker overgedragen aan de brandweer. Dit gebeurde bij de brandweerkazerne in Steenwijk.

De nieuwe hoogwerker HW 851 vervangt de oude bekende ladderwagen die vanaf 1994 dienst heeft gedaan in de gemeente Steenwijk en Steenwijkerland. Naast de nieuwe hoogwerker wordt ook een nieuwe tankautospuit in gebruik genomen. De oude ladderwagen dateerde uit 1974 en was na 35 jaar trouwe dienst aan vervanging toe.

Sinds 1 mei is de brandweer diverse keren uitgerukt, waarbij de nieuwe hoogwerker al is ingezet. De storm van maandag op dinsdag was de eigenlijke vuurdoop. Daaruit bleek waartoe voertuig en bemanning in staat zijn. Naast de hoogwerker wordt, in navolging van Giethoorn en Oldemarkt, een derde tankautospuit (een MAN TGM 15.240) door brandweer Steenwijk in gebruik genomen. Vanaf woensdag zijn beide voertuigen te bewonderen bij de brandweerkazerne aan de Vendelweg in Steenwijk.

http://www.steenwijkercourant.nl/index.php?d_id=24&s_id=668&n_id=100504

Shave

• Beroepsbrandweerman
  • Senior gebruiker
Reactie #111 Gepost op: 28 mei 2009, 08:35:22
Brandweer krabbelt weer op

door Nils ten Brinke. woensdag 27 mei 2009 | 21:44 | Laatst bijgewerkt op: woensdag 27 mei 2009 | 21:51

Tekstgrootte  
HARDERWIJK - In 2006 haalde de brandweer Harderwijk bijna geen enkele voldoende in een onderzoek onder 21 Gelderse gemeenten.

Anno 2009 doet het korps met 48 vrijwilligers en negen krachten in dagdienst het op onderdelen beter dan andere gemeenten in de veiligheidsregio Noord- en Oost-Gelderland, blijkt uit een zogeheten 'benchmark' onderzoek. "Daar zijn we zeer content mee", reageert commandant G.J. Hondorp. "Er is de afgelopen drie jaren ook heel hard gewerkt aan verbeteringen." De belangrijkste meetbare verbetering is geboekt op het onderdeel 'operationele veiligheid', er wordt voldoende en conform de eisen geoefend op de meest uiteenlopende brandweertaken. Dit is een onderdeel waarop Harderwijk in 2006 onder de maat scoorde. Drie jaar later blijkt de bedrijfsvoering sterk verbeterd, in die zin dat de financiën, rapportages en zaken op het gebied van personeel en communicatie goed op orde zijn. Hierin doet Harderwijk het zelfs beter dan in omvang vergelijkbare gemeenten als Doetinchem en Zutphen.

Het belangrijkste is wellicht dat de 'negatieve sfeer' die in 2006 naar voren kwam, verdwenen is, constateren de onderzoekers. Vrijwilligers en beroepskrachten zijn weer trots op hun korps, blijkt uit de nieuwe studie. Maar er zijn ook prestatievelden waarin Harderwijk achterblijft; op het gebied van routering van gevaarlijke stoffen bijvoorbeeld, aldus de veiligheidsregio. Hondorp: "Die routes zijn wel goed geregeld, maar op het moment van het onderzoek waren de gegevens niet compleet." Op het gebied van preventie moet eveneens veel verbeterd worden. Hierbij moet vooral worden gedacht aan advisering bij het afgeven van vergunningen voor diverse gebruikers. Verder is de afdeling risicobeheersing niet op minimale slagkracht. Als de brandweerkorpsen van Harderwijk, Ermelo, Nunspeet en Putten in 2010 samen gaan in één cluster West Veluwe, kunnen zaken als gebruiksvergunningen, preventie en andere taken volgens Hondorp veel professioneler worden uitgevoerd.

http://www.destentor.nl/regio/veluwewest/5032683/Brandweer-krabbelt-weer-op.ece

Shave

• Beroepsbrandweerman
  • Senior gebruiker
Reactie #112 Gepost op: 28 mei 2009, 16:14:34
Nieuwe manier van blussen voor Eindhovense Brandweer

Eindhoven - Brandweer Eindhoven gaat gebruik maken van een andere blusmethodiek. Het eerste blusvoertuig dat is omgebouwd naar het drukluchtschuim (DLS)-systeem wordt begin juni in gebruik genomen.

Dan zijn ook alle brandweermannen en –vrouwen opgeleid om met DLS te werken. In de loop van het jaar worden ook de drie andere blusvoertuigen van het Eindhovens korps omgebouwd.

Het gaat om een blussysteem waarbij water en schuimvormend middel bij elkaar komen. Door middel van een compressor wordt lucht aan dit mengsel toegevoegd. Hierdoor kunnen enorme hoeveelheden schuim worden geproduceerd. Blussen met schuim komt natuurlijk vaker voor, maar nieuw is dat dit systeem gebruiksgereed op het voertuig zit en geschikt is voor meerdere typen branden dan alleen vloeistofbranden.

DLS in de praktijk

Als de brandweer langs is geweest om met DLS een brand te blussen, blijft dat niet onopgemerkt. Een witte deken van schuim blijft achter op de brandhaard. Dit schuim is onschadelijk voor mens, dier en de natuur. Het is biologisch afbreekbaar en tast bijvoorbeeld de lak van auto’s niet aan.

Waarom DLS

De gemeente stelde vast, op advies van de brandweer, dat de brandweer dient te beschikken over een blussysteem met een grotere bluscapaciteit dan water alleen. Met name in gebieden met een lage bluswatercapaciteit, bijvoorbeeld in nieuwe woonwijken, kan de brandweer met DLS op een betere wijze optreden bij incidenten.

Voordelen

Het systeem biedt o.a. de volgende voordelen:
· Minder stoomvorming, overlevingskansen van slachtoffers zijn groter.
· Met dezelfde tank water langer blussen, voordeel op plaatsen waar watervoorziening een probleem is.
· De blussende werking is beter, waardoor een brand sneller onder controle is.
· Minder nevenschade in de vorm van waterschade.
· Slangen gevuld met schuim zijn lichter, dus makkelijker te hanteren

http://www.blikopnieuws.nl/bericht/97538

Brandpreventist

• Senior gebruiker
Reactie #113 Gepost op: 1 juni 2009, 19:04:43
http://www.noordhollandsdagblad.nl/nieuws/stadstreek/zaanstreek/article4770958.ece/Brandweer_Zaanstad_zoekt_vrijwilligers_

Brandweer Zaanstad zoekt vrijwilligers

* Gepubliceerd op 01 juni 2009, 17:59
    * Laatst bijgewerkt op 01 juni 2009, 18:01

Zaandam -

Een voorlichtingsbus en enkele tankautospuiten namen zaterdag een prominente plaats in op het Zilverschoonplein. Brandweer Zaanstad is druk op zoek naar uitbreiding van het aantal vrijwilligers. De eerste geïnteresseerden hebben zich reeds gemeld.

,Mensen warm maken voor een plek bij de brandweer'', verwoordt Ronald van de Velde, postcommandant van het Kalf, kring 8, de actie op het Zilverschoonplein. Momenteel telt brandweer Zaanstad 270 vrijwilligers, maar de groepen in Assendelft, Wormerveer en Zaandam kunnen extra manschappen best gebruiken. Daarom is onlangs een wervingscampagne gestart met de slogan 'Blijf je op de bank zitten? Of wordt het tijd voor 't echte werk?'

Shave

• Beroepsbrandweerman
  • Senior gebruiker
Reactie #114 Gepost op: 2 juni 2009, 15:31:25
In Zeeland werkte men toch al volgens de snelste hulp? iemand enig idee wat er zoal in hoofdlijnen aangepast is?

NIEUW DEKKINGSPLAN BRANDWEER ZEELAND

02 juni 2009 - 14:18  

MIDDELBURG - De Regionale Brandweer Zeeland werkt vanaf morgen met een nieuw dekkingsplan. Dat heeft de Veiligheidsregio Zeeland vandaag bekend gemaakt.

Het nieuwe plan treedt volgens een woordvoerder in werking na een uitvoerig traject van ontwikkelen, testen, evalueren en communiceren. De verschillende colleges van burgemeester en wethouders in de provincie hebben het plan goedgekeurd.

Met het nieuwe plan zijn zowel de brandweer als de meldkamer beter in staat vraag en aanbod op elkaar af te stemmen. De burger krijgt hierdoor een kwalitatief goede, snelle en veilige dienstverlening, aldus de Veiligheidsregio.

http://www.hvzeeland.nl/Nieuws/Item?nid=10727

Brandpreventist

• Senior gebruiker
Reactie #115 Gepost op: 5 juni 2009, 00:25:44
http://www.pzc.nl/regio/bevelandentholen/5068936/Goese-brandweervrijwilligers-zien-inzet-in-daguren-bedreigd.ece

Goese brandweervrijwilligers zien inzet in daguren bedreigd

donderdag 04 juni 2009 | 21:00 | Laatst bijgewerkt op: donderdag 04 juni 2009 | 21:02
Tekstgrootte tekst verkleinentekst vergroten

GOES - Vrijwilligers van de Goese brandweer willen overdag betrokken blijven bij hulpverlening en het blussen van branden.
Ze hikken aan tegen een voorstel van het college van burgemeester en wethouders overdag voortaan alleen beroepskrachten te laten uitrukken.

De Ondernemingsraad van de brandweer moet zich nog over het voorlopige voorstel van B & W uitspreken. OR-voorzitter René Geluk zegt dat de personeelsvertegenwoordiging voorwaarden zal stellen aan de 'uitruk nieuwe stijl'. "Anders vrees ik dat vrijwilligers zullen vertrekken. Dit voorstel is bepaald geen motivatie voor de vrijwillige brandweermensen." Punt is echter dat nu al vaak beroepskrachten bij calamiteiten uitrukken vanuit de kazerne aan de Oranjeweg. Volgens de Goese brandweercommandant André Willemstein zijn de beroepsmensen in 98 van de 100 gevallen het snelst met de tankautospuit op pad. Dat is frustrerend voor opgekomen vrijwilligers die 'telkens alleen de achterlichten van de brandweerauto zien'. OR-voorzitter Geluk betreurt dat organisatorische alternatieven, zoals een sms-oproepsysteem dat elders in het land al functioneert, niet zijn bekeken.

Shave

• Beroepsbrandweerman
  • Senior gebruiker
Reactie #116 Gepost op: 10 juni 2009, 16:18:25
Brandweer zoekt Hulsternaren!

Extra collegas, dat is wat de vrijwillige brandweer Hulst zoekt. De post in Hulst zit te krap in het jasje. Daarom wordt gezocht naar enthousiaste inwoners uit Hulst en omgeving, die een nieuwe uitdaging bij de Hulster brandweer aan willen gaan.

Om haar oproep kracht bij te zetten en om extra informatie over haar werk te kunnen geven, organiseert de brandweer op zondag 28 juni 2009 een grote brandweerhappening op de Grote Markt te Hulst. Vanaf 14.00 uur is er behoorlijk wat actie op het marktplein. Alles wordt gedemonstreerd; van de hoogwerker tot de snijbrander en van de chemiepakken tot de beademingsapparatuur.

Verder zijn er sensatiestands, een uitgebreide voertuigshow en is er een demonstratiecontainer van de brandweer Amsterdam. In de binnenstad doet die middag een oude brandweerpomp de ronde. Deze wordt voortgetrokken door een paard.

Omdat de brandweer Hulst van deze tijd is, en ook dames in haar midden heeft en er graag nog meer krijgt, is er op 28 juni op de Grote Markt ook een speciale dameshoek ingericht. En om te zorgen dat iedereen zijn handen vrij heeft, kunnen de kinderen terecht in een kinderhoek.

Natuurlijk is er een uitgebreide informatiestand over het reilen en het zeilen van de brandweer en alles wat te maken heeft met een vrijwilligersfunctie bij de brandweer.

http://www.nieuwsbank.nl/inp/2009/06/10/R308.htm

Concept a la IKEA  8)

Shave

• Beroepsbrandweerman
  • Senior gebruiker
Reactie #117 Gepost op: 10 juni 2009, 16:26:54
Psychologe bij de brandweer

DVHN | Gepubliceerd op 10 juni 2009, 14:09

Nog maar koud op de middelbare school wist ze al dat ze later een baan wilde waarin ze mensen zou kunnen helpen. Geen haar op haar hoofd die toen aan de brandweer dacht. Toch is psychologe Ina Otten (42) uit Emmen nu officier van dienst bij de brandweer in Zuidoost-Drenthe.

Een studie medicijnen had misschien voor de hand gelegen, maar op het vwo had ze geen scheikunde en natuurkunde in haar pakket. "Ik was daar toen niet goed genoeg in." Omdat ze iets wilde doen waarbij ze mensen kan helpen, koos ze voor arbeids- en organisatiepsychologie aan de universiteit in Groningen. Afstuderen wilde ze in het bedrijfsleven. Ze schreef een brief aan de brandweer met de vraag of ze daar op stage mocht. "Als kind was ik wel op open dagen van de brandweer geweest, in Emmen. Dat zag er altijd spannend uit."

In haar stageperiode, begin jaren negentig, werd er nauwelijks gedaan aan nazorg aan hulpverleners na traumatische gebeurtenissen. "In mijn vakgebied viel dus nog een wereld te winnen. Ik had er een machtig mooie tijd. Vooral de goede, kameraadschappelijke sfeer was erg prettig om mee te maken." Nog leuker was dat haar afstudeerscriptie niet in een la verdween, maar dat de brandweer er daadwerkelijk mee aan de slag ging. "Na het afronden van mijn studie, in 1991, zeiden ze: 'Waarom kom je niet bij de brandweer werken, als officier?' Maar ik had een sociaal-wetenschappelijke opleiding gedaan, terwijl voor officieren een technische opleiding werd gevraagd. Het was wel de tijd dat de eerste vrouwen bij de brandweer werden aangenomen, maar ik zag mezelf niet met de brandslang in actie."

Ze "ging iets anders doen": bij de Bedrijfsgezondheidszorg Wegvervoer in Gouda werd ze arbo-coördinator voor de vier noordelijke provincies. "Ik hielp chauffeurs bij allerlei zaken, van de opvang en begeleiding na een ongeval tot het aanmeten van een nieuwe stoel in de cabine." Na vijf jaar had ze het wel gezien, ook vanwege de reistijd vanuit haar toenmalige woonplaats Staphorst. "Toen ik begon was het vijf kwartier naar Gouda, vijf jaar later deed ik er meer dan twee uur over." Ze werd vestigingsmanager werk en vakmanschap in Utrecht, onderdeel van uitzendbureau Start. Haar belangrijkste taak was het detacheren van technici. Het stond haar al gauw tegen. "Ik was ooit begonnen uit idealisme: de juiste man op de juiste plaats te krijgen. Maar hier was het commerciële aspect belangrijker geworden."

In 1999 verkaste ze naar de Zwolse vestiging van Beljon + Westerterp, waar ze zich als selectiepsycholoog vooral bezighield met assessments: het testen van mensen op hun geschiktheid voor een functie. Voor haar werkgever haalde ze in 2001 de opdracht van de Rijksbrandweeracademie binnen om toekomstige officieren te testen en te selecteren. "Zo zat ik ineens weer bij de brandweer. Tien jaar na het afscheid voelde het alsof het cirkeltje rond was. Ik wilde ook brandweerofficier worden en besloot mezelf te laten testen."

Ze doorstond de test met glans, kwam drie dagen per week in dienst bij de regionale brandweer Drenthe en volgde één dag per week de opleiding, waarvoor ze naar Schaarsbergen reisde. Na 2,5 jaar was ze hoofdbrandmeester. Sindsdien zag ze menig brand van nabij, maar blussen hoeft ze niet. "Als officier van dienst heb je de leiding en de verantwoordelijkheid over de inzet van de manschappen. Je bent regelneef en coördinator."

Niet permanent, maar in wisseldienst met nog drie collega's in Zuidoost-Drenthe. "Zodoende ben ik eens per vier weken een week lang, 24 uur per dag, in functie. Soms heb je weken dat je drie of vier avonden of nachten in actie moet, maar er gaan ook weken voorbij dat het erg rustig is." Vooral de afwisseling en het onverwachte is boeiend. "Want behalve officier van dienst ben ik in Drenthe een van de vier regionale officiers 'gevaarlijke stoffen en' heb ik ook nog een kantoorbaan als 'officier opleiden en oefenen', die onder andere grote oefeningen voorbereidt."

Of ze nu nooit meer anders wil? "Ik heb het hier geweldig naar mijn zin en kan mijn ei kwijt. Toch moet ik bekennen dat de psychologie wel zachtjes blijft roepen. Zeg nooit nooit, wil ik maar zeggen."

Onlangs het roer ook drastisch omgegooid? Meld het in een mail aan ambitie@dvhn.nl of ambitie@lc.nl

http://www.leeuwardercourant.nl/banen/deswitch/article4806360.ece/Psychologe_bij_de_brandweer

Shave

• Beroepsbrandweerman
  • Senior gebruiker
Reactie #118 Gepost op: 11 juni 2009, 09:16:36
Brandweer gaat bezuinigen

donderdag 11 juni 2009 | 00:30 | Laatst bijgewerkt op: donderdag 11 juni 2009 | 00:36

Tekstgrootte  
ETTEN-LEUR - De brandweer in Etten-Leur moet op overheadkosten bezuinigen. "Een fors bedrag", vindt clustercommandant Claus Meijer van de regio Etten-Leur, Zundert en Rucphen. "Als je over de hele linie inlevert, kun je het verdelen.

Nu gaat het om vijftien procent van de overhead en dan is het best veel."

Vooral de bestuurslaag met de rayonmanagers wordt getroffen. Alle korpsen in West-Brabant moeten bezuinigen.

http://www.bndestem.nl/regio/ettenleur/5097273/Brandweer-gaat-bezuinigen.ece

Shave

• Beroepsbrandweerman
  • Senior gebruiker
Reactie #119 Gepost op: 11 juni 2009, 09:23:28
'Brandweer Grootegast kost een schijntje'

GROOTEGAST - De brandweer in Grootegast is spotgoedkoop. Dat schrijft burgemeester Cor Dijkstra in zijn burgerjaarverslag.

Per inwoner telt de gemeente Grootegast bijna 28 euro per jaar neer voor de brandweer. In soortgelijke gemeenten is dat 44 euro.

De brandweer in Grootegast rukte vorig jaar 41 keer uit; 23 keer was er brand, zestien keer moesten de brandweerlieden handelend optreden bij een ongeval. Twee keer was het loos alarm.

http://www.rtvnoord.nl/nieuws/indexwm.asp?actie=totaalbericht&pid=82418