Een racebaan voor de deurDEN HAAG - De bewoners van de Haagse Bankastraat hebben voor hun gevoel een heuse racebaan voor hun deur liggen. De kaarsrechte weg die licht omhoog - of omlaag, naar gelang de bestemming - loopt, nodigt bijna uit tot overtreding van de maximumsnelheid.
Het verkeer raast voorbij in de Bankastraat in de Haagse Archipelbuurt. FOTO JACQUES ZORGMAN Begrijpen doet ze het wel, maar zich erbij neerleggen? Nee, zo zit Wendela van Beuningen niet in elkaar. Haar straat, de kaarsrechte Haagse Bankastraat, is in de loop der jaren verworden tot een levensgevaarlijke racebaan waar scooterrijders en automobilisten bijna automatisch ‘het gas even opendraaien’, met als gevolg dat er al menig ongeluk is gebeurd.
,,In de afgelopen vijf jaar zijn er zeker veertig ongelukken gebeurd, waarvan dertien met lichamelijk letsel,’’ legt Wendela van Beuningen uit in haar deuropening. ,,Moet u zelf maar eens kijken hoe hard ze hier rijden op het hoge gedeelte van de Bankastraat, tussen de Kerkhoflaan en het Bankaplein. Zelfs bus 22 geniet ervan om extra hard naar het plein te rijden.’’ Weggebruikers wordt geen strobreed in de weg gelegd in haar straat in de Archipelbuurt. ,,Vindt u het gek dat ze zich even laten gaan? Elders in de stad moeten ze door de files, de verkeersdrempels en de verkeerslichten stapvoets rijden. Als ze hier dan opeens zo’n rechte vrije weg voor zich zien, gaat - waarschijnlijk volkomen onbewust - de knop om. Helaas<NO1>, moet ik erbij zeggen,<NO>, want de bewoners zijn de dupe.’’
Het feit dat het verkeer zo ‘lekker doorrijdt’ op de Bankastraat maakt de straat extra populair, ook onder buschauffeurs, vermoedt Wendela van Beuningen. ,,Ik constateer dat de HTM de Bankastraat ook gebruikt als doorrijroute voor lege bussen. Op de Laan Copes van Cattenburch en de Javastraat is er immers geen doorkomen aan.’’
Wendela van Beuningen heeft in het verleden een aantal maal de HTM opgebeld om zich te beklagen over het rijgedrag van de chauffeurs. ,,Ik werd altijd netjes te woord gestaan. Laat ik dat vooropstellen, maar of het veel heeft geholpen? Ik waag het te betwijfelen. Er werd mij een keer gevraagd of ik de nummers van de (snelle) bussen wilde noteren en die na verloop van tijd, samen met de gereden snelheden, wilde doorgeven aan de HTM. Dat eerste heb ik gedaan, maar aan de snelheden waagde ik me niet. Dat zou echt een gok zijn geweest.’’
Een paar weken na de telefoontjes met de HTM leken de chauffeurs zich beter aan de maximumsnelheid te houden, maar lang duurde dat nooit. ,,Dat soort dingen slijt blijkbaar snel.’’
De suggestie om het hoge gedeelte van de Bankastraat te voorzien van verkeersdrempels, wimpelt Wendela van Beuningen snel af. ,,Dit is een doorgaande route voor hulpdiensten, zoals ambulances en brandweer,’’ benadrukt ze. ,,In zo’n route passen geen drempels. En het busverkeer uit de straat verbannen is ook geen optie: de begraafplaatsen aan het eind van de straat moeten met het openbaar vervoer bereikbaar blijven. Wij, de bewoners, denken dat een zebrapad op de hoek van de Bankastraat en de Kerkhoflaan en een zebrapad op de hoek van de Delistraat al heel veel effect zullen sorteren. Het stelt de bewoners in staat om veiliger over te steken en daar zal het verkeer toch rekening mee moeten houden. Auto’s en bussen zullen aanzienlijk minder hard de straat naar beneden rijden. En een goed zichtbaar flitsapparaat zou ook geen overbodige luxe zijn.’’
Mocht de gemeente inderdaad besluiten om de bewoners tegemoet te komen, dan verdient ook de hoek van de Dr. Aletta Jacobsweg met de Bankastraat extra aandacht van de verkeersdeskundigen, stelt Wendela van Beuningen. ,,De verlichting op die plek zou veel beter moeten zijn. Vooral als het donker wordt zie je slecht en is de wegsplitsing heel onduidelijk.’’ Volgens de Haagse vliegen geregeld auto’s uit de bocht ,,En dat gebeurt niet zachtzinnig. Laatst is hier nog een heel zwaar ongeluk gebeurd, met veel gewonden.’’
www.ad.nl