Algemeen Brandweer 🔥 nieuws

Auteur Topic: Algemeen Brandweer 🔥 nieuws  (gelezen 309155 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

JAB

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 314
Reactie #540 Gepost op: 15 oktober 2016, 17:49:25
Zolang er niet standaard een MMT arts / verpleegkundige in een HRT zit zul je moeten improviseren. En dat is idd geen immobiliseren en stabiliseren zoals gebruikelijk in de spoedeisende medische zorg vam ambu en MMT. Vaak is het echter een zaak van iemand verplaatsen van hoog naar laag en is de medische hulp wel t.p. mogelijk. In dit geval (Leiden) weet ik niet of een ambu-team/lid op het dak is geweest. En een open book fractuur heeft sowieso een slechte prognose gezien de tijd die elk HART nu eenmaal nodig heeft t.p. te komen en daarna nog eens aan de slag te gaan. Op hoeveel opkomsttijd staat een HART in jouw gebied of ergens in Europa?

P.S. Ik vind het takenpakket van een HART zeer zinvol en een noodzakelijke aanvulling van de reguliere brw / med. zorg. Maar ook hiervoor geldt weer de inzetfrequentie versus kosten die mede bepalend zijn voor het optuigen van zo'n team. En als je praat over kosten weet je wel hoe daar in veel landen mee om wordt gegaan door de hogere legerleiding :'(


Thor

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 7,221
  • Wat de eb neemt brengt de vloed terug.
Reactie #541 Gepost op: 15 oktober 2016, 18:07:26
Als het redvoertuig niet toereikend is zijn er : het invliegen van een helikopter, het laten aanrukken van een geschikte mobiele kraan en de inzet van het HRT.
Welke zijn in het onderhavige geval de beweegredenen geweest om een HRT te mobiliseren ?


oma

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 10,711
Reactie #542 Gepost op: 16 oktober 2016, 07:36:54
Citaat van: Thor link=msg=1452518 date=1476547646
Als het redvoertuig niet toereikend is zijn er : het invliegen van een helikopter, het laten aanrukken van een geschikte mobiele kraan en de inzet van het HRT.
Welke zijn in het onderhavige geval de beweegredenen geweest om een HRT te mobiliseren ?

Volgens artikel ging het om slachtoffer op 50 meter hoogte. De brandweer zal dan moeten beschikken over een hoogwerker met een werkhoogte tussen de 70 en 90 meter aangezien je niet alleen de hoogte moet overbruggen maar ook de afstand van de hoogwerker tot het gebouw.

In Qatar beschikt de brandweer over deze grote hoogwerkers en hijskranen, de ambulancedienst en kustwacht beschikken over helikopters. We hebben regelmatig te maken met letsel op grote hoogte echter heb ik nog nooit meegemaakt dat HART en/of TechResc van brandweer kiezen voor inzet van dit materieel. Ze doen het op exact dezelfde wijze als het hoogtereddingsteam van brandweer Utrecht.


oma

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 10,711
Reactie #543 Gepost op: 16 oktober 2016, 08:19:11
Citaat van: JAB link=msg=1452515 date=1476546565
Zolang er niet standaard een MMT arts / verpleegkundige in een HRT zit zul je moeten improviseren. En dat is idd geen immobiliseren en stabiliseren zoals gebruikelijk in de spoedeisende medische zorg vam ambu en MMT. Vaak is het echter een zaak van iemand verplaatsen van hoog naar laag en is de medische hulp wel t.p. mogelijk. In dit geval (Leiden) weet ik niet of een ambu-team/lid op het dak is geweest. En een open book fractuur heeft sowieso een slechte prognose gezien de tijd die elk HART nu eenmaal nodig heeft t.p. te komen en daarna nog eens aan de slag te gaan. Op hoeveel opkomsttijd staat een HART in jouw gebied of ergens in Europa?

P.S. Ik vind het takenpakket van een HART zeer zinvol en een noodzakelijke aanvulling van de reguliere brw / med. zorg. Maar ook hiervoor geldt weer de inzetfrequentie versus kosten die mede bepalend zijn voor het optuigen van zo'n team. En als je praat over kosten weet je wel hoe daar in veel landen mee om wordt gegaan door de hogere legerleiding :'(

Ik vind dat een overheidsdienst als de brandweer uiterst zorgvuldig dient te zijn in de media. De brandweer werkt mee aan het interview om haar speciale team aandacht te geven. De brandweer moet aangeven dat het slachtoffer pas medische zorg krijgt zodra de patient in veiligheid is gebracht.

HART moet binnen 15 minuten ter plaatse zijn om de collega's van de spoedambulance (ter plaatse binnen 8 minuten) te assisteren.

Ik vind het onverantwoordelijk om een MMT-arts of ambulanceverpleegkundige op het dak te laten werken als deze professional geen opleiding heeft gehad om veilig op hoogte te kunnen werken. Het is wederom beleid dat men rekent op het grote zorghart van deze professionals waardoor ze toch naar de patient gaan terwijl men de kosten van opleiding en oefening kan voorkomen.

Een open book fracture is ernstig trauma, ongeveer 10% gaat dood, echter is het geen enkel excuus om bij voorbaat de ernstig gewonde slachtoffers af te schrijven omdat het hoogtereddingsteam van de brandweer alleen maar goed is zodra het een zaak is van iemand met een gebroken enkel te verplaatsen van hoog naar laag.

Ik ben het met je eens dat HART geld kost. Echter heeft men in Nederland gekozen om 5 elite-brandweerteams op te tuigen (USAR taak), gaspakkenteams, oppervlaktereddingsteams en een aantal hoogtereddingsteams.

Rope Rescue/Safe Work At Height (SWAH) is een onderdeel van de USAR opleiding voor HART-paramedics. HART-paramedics surveilleren met een klein voertuig in het dekkingsgebied. Ze zijn inzetbaar door de meldkamer ambulancezorg als rapid responder en ze hebben alle materialen bij zich om op te kunnen treden onder gevaarlijke of moeilijke omstandigheden.

De 4 componenten zijn:

1. IRU (Incident Response Unit) = Incidenten gevaarlijke stoffen + CBRN (Chemische, biologische, radiologische, nucleaire incidenten).
2. IWO  (Inland Water Operations) = Ongevallen op, in of nabij water, inclusief overstromingen en ongevallen op zee (tot 20 km uit de kust).
3. TMO (Tactical Medical Operations) = Inzet samen met politie en anti-terreureenheden, bijv. optreden active shooter incidents, bomaanslagen, geplande en ongeplande inzetten van arrestatieteams.
4. USAR (Urban Search and Rescue) = Reddingswerkzaamheden bij o.a. instortingen, in besloten ruimtes en op grote hoogte (SWAH (Safe Work At Height)/Rope Rescue).

De kosten zouden bij ons ook fors stijgen als we voor de bovenstaande 4 componenten afzonderlijke teams maken. Het optuigen van afzonderlijke teams voor de vier bovenstaande componenten zorgt inderdaad voor een lagere inzetfrequentie.

In de UK zie je dat door HART de gehele brandweerorganisatie onder druk is komen te staan. De minister heeft de brandweer gedwongen om te hervormen. De brandweerorganisatie in UK is net als de brandweer in Nederland een bolwerk van mensen die zich niet willen aanpassen omdat ze het altijd zo gedaan hebben.

Het valt niet uit te leggen in 2016 dat bij de Britse brandweer veel dingen lastig, complex of tijdrovend zijn terwijl de ambulancebroeders van HART het gewoon even veilig, verantwoord en snel kunnen doen.

In Nederland hebben we te maken met een brandweerorganisatie vergelijkbaar met de Britse brandweer. Het enige verschil is dat de Nederlandse brandweer meer communicatiedeskundigen in dienst heeft die constant zorgen voor persberichtjes. De burger in Nederland krijgt de indruk dat we het goed geregeld hebben met onze elite-brandweerteams en dit speciale hoogtereddingsteam.

Burgers in Nederland weten niet dat ze gewoon dood mogen gaan als ze ernstig gewond zijn op grotere hoogte, ze dood mogen gaan bij een ongeval met gevaarlijke stoffen, ze dood mogen gaan na een terreuraanslag omdat de ambulancedienst en MMT achter het lintje moeten blijven wachten tot brandweermensen van de speciale teams (gaspakken, hoogteredding, elite-USAR) ter plaatse zijn (responsetijden tot 2,5 uur).

Als je de burgers eerlijk gaat voorlichten vertel je het ze recht voor de raap dat brandweermensen, inclusief de First Responders, gewoon EHBO-ers zijn.

Als je het eerlijke verhaal wilt vertellen maak je de burgers ook duidelijk dat het anders kan. Bij onze westerburen trekt een ambulancebroeder gaspak aan, voert USAR-, hoogtereddingstaken, etc uit terwijl we er in Nederland elite-brandweermensen voor nodig hebben die veel te lang onderweg zijn en geen medisch hulp kunnen bieden.

Nederland kent ook een verhoogde terreurdreiging, HART beschikt ook nog eens over materialen en opleiding om samen met de zwaardere eenheden van politie te kunnen optreden bij terreur en/of AT-inzetten. Je voorkomt daardoor dat je leden van AT een speciale medische training moet geven. De getrainde medic van politie zal nooit zo goed kunnen worden als een ambulancebroeder en je voorkomt dat je onder extreme omstandigheden een specialist van politie kwijt bent door gewondenzorg.

In praktijk zal het kunnen voorkomen dat AT-leden gewonde burgers laten liggen omdat het uitschakelen van terroristen/schutters hogere prioriteit heeft.


Thor

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 7,221
  • Wat de eb neemt brengt de vloed terug.
Reactie #544 Gepost op: 16 oktober 2016, 09:49:39
Citaat van: oma link=msg=1452585 date=1476596214

In Qatar beschikt de brandweer over deze grote hoogwerkers en hijskranen, de ambulancedienst en kustwacht beschikken over helikopters. We hebben regelmatig te maken met letsel op grote hoogte echter heb ik nog nooit meegemaakt dat HART en/of TechResc van brandweer kiezen voor inzet van dit materieel. Ze doen het op exact dezelfde wijze als het hoogtereddingsteam van brandweer Utrecht.

Dan zullen ze daarvoor hun reden(en) hebben, interessant om te leren welke.

Vwb de inzet van helikopters kan ik begrijpen dat er mogelijk bij sommige gebouwen soortgelijke moeilijkheden zijn als bij schepen nl de invloed van wind, een geschikte landingsplaats of het gevaar bij afhijsen dat de draad ergens achter kan blijven hangen.

N.B. Er zijn filmpjes van helikopter inzetten door de Kustwacht van IJsland onder vrijwel onmogelijke omstandigheden, steile rotskust, zwaar weer, tijdens het oppikken van bemanningen van schepen op deze kust met de Seaking helicopters.


oma

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 10,711
Reactie #545 Gepost op: 17 oktober 2016, 08:15:29
Citaat van: Thor link=msg=1452592 date=1476604179
Dan zullen ze daarvoor hun reden(en) hebben, interessant om te leren welke.

Vwb de inzet van helikopters kan ik begrijpen dat er mogelijk bij sommige gebouwen soortgelijke moeilijkheden zijn als bij schepen nl de invloed van wind, een geschikte landingsplaats of het gevaar bij afhijsen dat de draad ergens achter kan blijven hangen.

N.B. Er zijn filmpjes van helikopter inzetten door de Kustwacht van IJsland onder vrijwel onmogelijke omstandigheden, steile rotskust, zwaar weer, tijdens het oppikken van bemanningen van schepen op deze kust met de Seaking helicopters.

Een grote hoogwerker, zoals een 90 meter hoogwerker, heeft veel ruimte nodig. Er moet een geschikte opstelplaats zijn om de werkkorf op de geschikte plek op hoogte te krijgen, vaak is die plek niet beschikbaar. De meeste valpartijen op hoogte vinden bij ons plaats op bouwlokaties. De grote hoogwerkers zijn ongeschikt om te kunnen werken in onverhard terrein.

Helikopters inzetten boven zee of aan de kust is iets anders dan een helikopter inzetten voor een reddingsmissie boven een stad. Als je de afweging maakt om een helikopter voor een reddingsmissie in te zetten boven bewoond gebied moet je ook rekening houden met het de gevolgen van het neerstorten van je helikopter.


RemRoof

  • docent Zorg & Welzijn
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,074
  • NRK-vrijwilliger en brede hulpverleningsinteresse
Reactie #546 Gepost op: 18 oktober 2016, 13:28:21
"De komende drie weken worden de acties bij de brandweer opgeschort om de cao-onderhandelingen met de Vereniging van Nederlandse Gemeenten meer kans van slagen te geven."

bron: http://www.ad.nl/binnenland/brandweer-schort-acties-tijdelijk-op~ac7dae5f/
Al mijn bijdragen zijn op persoonlijke titel.


Kevin

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 94
    • Brandweerpost Nederhorst den Berg
Reactie #547 Gepost op: 24 oktober 2016, 20:09:26
Rek uit Veiligheidsregio Gooi en Vechtstreek

Na de bezuinigingen van de afgelopen jaren heeft de Veiligheidsregio Gooi en Vechtstreek geen ruimte meer om zonder meer mee te doen aan nieuwe ontwikkelingen. Dat kan alleen als een deel van de bestaande taken wordt afgestoten.

Dat schrijft het algemeen bestuur van de veiligheidsregio aan de gemeenteraden in het Gooi en de Vechtstreek. Sinds 2009 is op de veiligheidsregio (onder meer brandweer, meldkamer en rampenbestrijding) 3,1 miljoen euro bezuinigd. De uitgaven bedragen dit jaar zo’n 24,5 miljoen. Daarmee zit de organisatie volgens het bestuur op een ’minimum niveau’.

Bestuursvoorzitter Pieter Broertjes noemt de brief ’een soort winstwaarschuwing’. ,,Een signaal aan bestuurders dat we niet alles kunnen.’’ Nieuwe ontwikkelingen dwingen tot keuzes. Daarover gaat de kaderbrief 2018 waaraan de veiligheidsregio momenteel werkt.
Het bestuur rept over ’autonome, landelijke en regionale ontwikkelingen’. Desgevraagd geeft een woordvoerster aan dat daarbij onder meer moet worden gedacht aan de ontwikkeling van lonen en prijzen, de nieuwe (landelijke) ’proeve van bekwaamheid’, investeringen in (regionale) ’geografische informatievoorziening’, een extra ’leergang manschap A’, het niet doorgaan van brandweeroefencentrum Crailo en ’het thema arbeidshygiëne’. Dat laatste is een verwijzing naar de - ook (inter)nationale - aandacht voor schoner werken door de brandweer om gezondheidsrisico’s voor brandweerlieden terug te dringen.

Bron: https://www.gooieneemlander.nl/gooi-vechtstreek/rek-uit-veiligheidsregio-gooi-en-vechtstreek


Nickvm

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 678
Reactie #548 Gepost op: 24 oktober 2016, 23:00:20
Weet niet of ik hem hier juist post.

Of de FB pagina van Mercedes Vans Nederland het volgende,

Voor het eerst in haar bestaan organiseerde Brandweer Nederland een landelijke aanbesteding. Voor het perceel bestelwagens viel de keuze op Mercedes-Benz voor de levering van zo’n 400 Mercedes-Benz Citans, Vito’s en Sprinters in de aankomende vier jaar. Bij deze keuze speelde de ervaren dealerorganisatie van Mercedes-Benz een belangrijke rol. Als elke seconde telt, dan moeten de voertuigen natuurlijk altijd inzetbaar zijn!

Bron:
https://www.facebook.com/MercedesBenzVansNL/?hc_ref=PAGES_TIMELINE&fref=nf


Brandpreventje

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,469
Reactie #549 Gepost op: 25 oktober 2016, 19:00:30
De vorige aanbesteding was toch aan Volkswagen gegund? Ik zie tenminste heel veel T5's en tegenwoordig T6's in dienst komen.