Wanneer ik snel door pubmed scroll kom ik toch echt een aantal recente artikelen tegen die suggesteren dat er onder brandweerlieden wel degelijk een verhoogd risico bestaat op bepaalde kankersoorten, doch is niet (altijd) duidelijk wat hier de oorzaak van is. Ook personen die gebruikmaken van hout voor het koken lijken een verhoogd risico te hebben op bepaalde kankersoorten.
Overigens ben ik het verder wel met je eens, maar als je simpelweg niet in staat bent om te voldoen aan alle meldingen wat moet je dan? Het is makkelijk om te zeggen dat de brandweer het zelf maar moeten oplossen, doch zou dat wel zeer wenselijk zijn, maar soms moet je creatief zijn wat betreft oplossingen. Of anders voertuigen met een veredelde tuinslang met één brandweerman erin die de kleine brandjes mag gaan blussen?
Ik ben al een tijdje geleden afgestudeerd maar bij mij is nog wel blijven hangen dat een suggestie iets anders is dan een causaal verband aantonen. Als je alle publicaties van PubMed zou verwijderen met de teksten "mogelijk, eventueel, verder onderzoek noodzakelijk" ben je langer bezig met de Donald Duck lezen dan PubMed.
Ik vind burgers vertellen dat ze zelf maar brand moeten gaan blussen terwijl de kosten voor brandweer de afgelopen tien jaar verdubbeld zijn geen goede zaak.
Als ik de brandweercommandant van Den Haag was had ik de ambulancedienst gebeld of ze mij niet een nachtje kunnen helpen met brandjes blussen aangezien mijn brandweerkorps de rest van jaar soms tien keer per dag de ambulancedienst moet helpen met reanimeren, patienten tillen, enz.
Als de ambulancedienst Den Haag mij niet komt helpen hebben ze in ieder geval begrepen dat de brandweer wordt gebruikt om problemen van falende ambulancezorg op te lossen terwijl de brandweer van niemand hulp krijgt zodra ze zelf kopje ondergaan in al het werk.
Ik vind het fout om burgers te zeggen dat ze zelf brandjes moeten gaan blussen. Hoe leg je het uit dat ze de rest van het jaar als de brandweermannen in de hangmat liggen te wachten op brand wel 112 moeten bellen omdat het blussen van brand geen lekenwerk is.
Ik zou niet de media benaderen met deze boodschap maar gewoon een paar ervaren officieren op de meldkamer zetten om prioriteiten te stellen en de OvD's en bevelvoerders in veld op de hoogte te houden wat er allemaal (af)geblust moet gaan worden.
Als het allemaal een beetje redelijk verloopt komt er hooguit wat gezeur dat de brandweer te laat was maar daar kan brandweer Nederland prima mee leven omdat ze sind de oprichting van de Veiligheidsregio's nog nooit altijd op tijd zijn gekomen. Je kan dan altijd nog met een schriftelijke reactie komen.
Als er geen gezeur komt na de jaarwisseling kan je lekker met de andere opperbrandmeesters een nieuwjaarsborrel drinken zonder dat je bij voorbaat je brevet van onvermogen in de krant hebt gezet of een orakel uit Doha de kans geboden hebt het nader te beschouwen op een hulpverleningsforum.