GRIP 2 Zeer grote brand (gebouw AVR, Speelstad) Brielselaan - Rotterdam 30-09-2013

Auteur Topic: GRIP 2 Zeer grote brand (gebouw AVR, Speelstad) Brielselaan - Rotterdam 30-09-2013  (gelezen 10449 keer)

0 gebruikers (en 2 gasten bekijken dit topic.

Bjorndh

  • Informatiemanagement Rode Kruis
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 918
Freelance persfotograaf, Informatiemanagement Rode Kruis


EricSeugling

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 52
Citaat van: JoeyNOB link=msg=1205724 date=1380559980
Rotterdam - In het voormalige pand van de AVR aan de Brielselaan is maandagmiddag een zeer grote brand uitgebroken. De brand gaat gepaard met een grote ontwikkeling wat het verkeer in de omgeving flink hindert. Door de brand moet de Maastunnel worden afgesloten voor het verkeer omdat de rook de tunnel in trek. De brandweer is met veel mankracht en voertuigen aanwezig om de brand te bestrijden.

De rookontwikkeling is in de wijde omgeving te zien. De brand is uitgebroken door een scheur in een ketelwand. De brandweer heeft inmiddels opgeschaald naar GRIP 2. Het wegennetwerk is getroffen door de grote brand, in de omgeving staan tientallen kilometers file. Inmiddels is de brand meester, het nablussen van de brand zal nog enige tijd duren.


Via www.Nieuwsopbeeld.nl   Meer foto's : http://www.nieuwsopbeeld.nl/pages/index.php/binnenland/2024-zeer-grote-uitslaande-brand-in-voormalig-pand-avr-brielselaan-rotterdam

Foto's : Robert Simoskie

Volgens de officiele crisissite van de veiligheidsregio www.rijnmondveilig.nl, is de brand bij Eon aan de Coloradoweg op de Maasvlakte te wijten aan een scheur in een ketelwand. Van de brand bij de voormalige AVR aan de Brielselaan is nog geen oorzaak bekend.


Diamondback

  • is BHV-er/ EHBO-er. was HBT-er
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 8,430
  • Diamondback, verslaafd aan Colt en de brandweer!
Weet iemand iets over de manier waarop dit varkentje is gewassen?
Het lijkt mij namelijk een buitengewone klus geweest te zijn. Je redt dit niet van buiten af. Er moet welhaast een hele enerverende binnenaanval zijn geweest.

Wie weet er meer?


Live

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 65,815
  • pay it forward
    • Hulpverleningsforum
Brand bij voormalige AVR Brielselaan onder controle
Brand bij voormalige AVR Brielselaan onder controle

rtvrijnmond
Gepubliceerd op 30 sep 2013
Citaat
In het pand van de voormalige AVR aan de Brielselaan op Rotterdam-Zuid is maandagmiddag even na vier uur brand uitgebroken. De brand was uitslaand en de rookwolken waren in de wijde omtrek te zien. Tegen zes uur was de brand onder controle. Lees meer: Brand bij voormalige AVR Brielselaan onder controle
Samen sterk in de hulpverlening!




tolhuisenfotografie

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 135
    • TolhuisenFotografie
Video van de brand op #Brielselaan in Rotterdam inclusief intervieuw met de politiewoordvoerder staat erop en is te bekijken via: http://bit.ly/19iSGjR


MarcoIF

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 350
    • RotterDamse Vos
Citaat van: Diamondback link=msg=1205770 date=1380565060
Weet iemand iets over de manier waarop dit varkentje is gewassen?
Het lijkt mij namelijk een buitengewone klus geweest te zijn. Je redt dit niet van buiten af. Er moet welhaast een hele enerverende binnenaanval zijn geweest.

Wie weet er meer?

Ik kom dagelijks op het terrein,
de locatie is nu in twee delen opgesplitst.
1 deel is voor de vuilstort en 1 deel is de voormalige afvalverwerking.

Binnenin die gebouwen wordt ook veel gesloopt/verbouwd,
mijn inziens lijkt het mij niet veilig dat er ook een binnenaanval is gedaan.

Wat ik me wel afvraag,
op het terrein is een grote bluswatertank onlangs gebouwd.
Is deze bron aangebroken ?
Groetjes, Marco


Diamondback

  • is BHV-er/ EHBO-er. was HBT-er
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 8,430
  • Diamondback, verslaafd aan Colt en de brandweer!
Jouw antwoord op mijn vraag - waarvoor mijn dank! O0 - maakt mij nog nieuwsgieriger.

Je overwegingen om geen binnenaanval te doen is valide, maar als ik de beelden bekijk, zie ik niet in hoe deze brand alleen van buitenaf bestreden heeft kunnen worden.

Daar moet gewoon meer gedaan zijn dat wat ik eruit kan filteren.


MarcoIF

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 350
    • RotterDamse Vos
Citaat van: Diamondback link=msg=1205835 date=1380576654
Jouw antwoord op mijn vraag - waarvoor mijn dank! O0 - maakt mij nog nieuwsgieriger.

Je overwegingen om geen binnenaanval te doen is valide, maar als ik de beelden bekijk, zie ik niet in hoe deze brand alleen van buitenaf bestreden heeft kunnen worden.

Daar moet gewoon meer gedaan zijn dat wat ik eruit kan filteren.

Ja dat is voor mij ook een groot vraagteken.
Wat er precies in dat grote hoge gebouw heeft gezeten weet ik niet,
het is een heel complex gebeuren met vele filterinstalaties etc.
Veel grote buizen die alles kanten oplopen in verscheidende gebouwen.

De oude stort had meerdere stortbunkers aan zowel de voorkant als de achterkant,
waar de brand was was de voorkant,
om het gebouw heen naar achter was nog een stort met 4 loopbanden,
daar was veel sloopafval te zien.
aan de voorkant gebeurde nog vrij weinig,
ik weet niet wat er binnen in de diverse gebouwen gebeurde.
Dat was allemaal afgeschermd dmv. hekken.

Volgens mij was het een gebouw waar een filterinstalatie in zat,
onder het gebouw was een trechter gebouwd waar een soort van kolensoort uitviel en opgeslagen werd in een andere loods.
Wat er op dat dak zat,
geen idee...
Het hele gedeelte lag stil,
ovens zijn al zeker een jaar uit.

Wat ik wel van die "watersilo" kan herinneren is dat daar wel 250.000ltr water in zat.
Flinke plons water wat nu wel welkom wat als eerste aanval.
Het hele geheel lig meteen langs de maas dus waterwinning was totaal geen probleem.  :)
Groetjes, Marco


Peter71

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 21,386
  • Hoofdbrandwacht
Citaat van: Diamondback link=msg=1205835 date=1380576654
Jouw antwoord op mijn vraag - waarvoor mijn dank! O0 - maakt mij nog nieuwsgieriger.

Je overwegingen om geen binnenaanval te doen is valide, maar als ik de beelden bekijk, zie ik niet in hoe deze brand alleen van buitenaf bestreden heeft kunnen worden.

Daar moet gewoon meer gedaan zijn dat wat ik eruit kan filteren.
Probleem is dat het pand nog redelijk dicht zat. Kun je wel een torenblussing inzetten vanaf een redvoertuig, maar vrees ik dat je er toch niet goed bij zult komen. En dat je toch een binnenaanval zal moeten inzetten.