TV opnames virtueel oefenen - Jules Unlimited

Auteur Topic: TV opnames virtueel oefenen - Jules Unlimited  (gelezen 18566 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Rene112

• Gast
Gepost op: 20 oktober 2004, 21:53:53
Afgelopen vrijdag en zaterdag heb ik meegewerkt aan tv-opnames voor het programma Jules Unlimited van de Vara.

Presentatrice Lottie kreeg van mij een stoomcursus bevelvoering bij grootschalige ongevallen. Daarna mocht zij zelf een combinatie van een virtuele en realistische oefening draaien waarbij ik haar 'coach' was.

De opnames waren in en om de kazerne van Heerhugowaard (mijn ex ;)). Een groep vrijwilligers zorgde er mede voor dat deze dag een groot succes werd!

De uitzending van Jules Unlimited zal in het voorjaar van 2005 zijn.... dus helaas nog even geduld....

Dit virtueel oefensysteem van E-Semble http://www.E-Semble.com heeft de regio Noord-Holland Noord aangeschaft voor trainingen van bevelvoerders en OvD's.

De foto's zijn gemaakt door (forumlid) René Karman.

groeten,
René de Caluwé
Heerhugowaard

Rene112

• Gast
Reactie #1 Gepost op: 20 oktober 2004, 21:55:37
Hierbij de foto's met korte toelichting :

Het virtuele scenario werd op een zeer groot scherm (4x6 meter) geprojecteerd met een zware beamer (van achteren!).

Het autowrak en de tankautospuit (daar is de foto vanaf gemaakt) horen bij deze speciale training.

Lottie krijgt uitleg van mij over de bediening van de virtuele Lottie... hoe loop je met behulp van de joystick door een virtueel ongeval en waar moet je op letten.

Lottie brengt haar uitrukpak naar het kledingrek. Ze krijgt nog wat laatste tips voordat het alarm gaat....

Voorbereiding van de volgende scene...... 2 dagen filmen voor een onderwerp van uiteindelijk 7 minuten!!!

Natuurlijk werd ook de rit met de 845 naar het incident vanuit alle hoeken in beeld gebracht. De cameraman werd vakkundig op de voorkant van de tankautospuit vastgezet. Vervolgens werd 15 minuten lang met toeters en bellen voor de kazerne heen en weer gereden ;)

De 845 is 'ter plaatse' binnen in de kazerne. Bevelvoerder Lottie zet haar ploeg aan het werk ('eigen veiligheid eerst') en gaat vervolgens op virtuele verkenning.

Tijdens de training. Lottie moest steeds schakelen tussen het verkennen en houden van overzicht in het virtuele scenario, en haar eigen ploeg die een slachtoffer in de echte personenauto moest bevrijden.

Feedback direct na de training door mij. Lottie deed het echt heel goed (ze was vrijwel helemaal blanco op brandweergebied). Op het scherm is een overzicht van de kettingbotsing te zien (helicopter view).

Foto's : René Karman (waarvoor dank!)

groeten,
René de Caluwé
Heerhugowaard

Henk

• Senior gebruiker
Reactie #2 Gepost op: 21 oktober 2004, 00:21:48
Mooie foto's, leuk initatief en virtueel is handig. Maar toch ook puntje van kritiek van deze AV man: volgende keer de beamer wat naar achteren (of verder uitzoomen) zodat het scherm van 4 bij zes ook helemaal gevuld wordt, ander kun je net zo goed een doorzichtscherm van 3 bij 4 nemen.

Voor de rest: gaaf man! Ik ga kijken...

Henk

tatujordi

• Verpleegkundige beademingsafdeling
  • Forum gebruiker
    • Ambulancesite.nl
Reactie #3 Gepost op: 21 oktober 2004, 10:21:03
help me er nog even aan heringderen als het op tv komt ik ga zeker kijken ;D leuk

Martijn van Mourik

• Gast
Reactie #4 Gepost op: 21 oktober 2004, 11:14:28
ik ben ook erg benieuwd, maar dan plaats je wel weer een berichtje als het wordt uitgezonden tocj?

Rodney

• Gast
Reactie #5 Gepost op: 22 oktober 2004, 09:25:58
Ziet er erg leuk uit.
Ga zeker kijken in 2005

firemanr

• Gast
Reactie #6 Gepost op: 22 oktober 2004, 14:10:53
Ziet er goed uit, René.  ;) Ga zeker kijken in 2005 (mits ik het dan nog weet.... :-X)

*Was die veiligheidslijn van die filmcameraman niet erg lang, daar voorop die auto???? ;D*

Martijn van Mourik

• Gast
Reactie #7 Gepost op: 22 oktober 2004, 14:14:07
Lijkt me trouwens niet echt fijn om daar te staan :P

Firefly

• Senior gebruiker
  • Risicobewustzijn is een kwaliteit!
Reactie #8 Gepost op: 22 oktober 2004, 15:16:07
Ik ben erg benieuwd naar de uitzending!

René zou je niet alvast een beetje uitleg kunnen geven over dit systeem? Het hoeft geen betrekking te hebben op de tv uitzending. Vragen die mij opkomen zijn:
  • Kunnen jullie de oefenscenario's zelf ontwerpen
  • Hoevaak gaat ermee geoefend worden?
  • Klopt het dat dit programma bestemd is van middelgrote tot zeer grote incidenten. En dus training van Bevelvoerder tot aan CVD?
  • De technische uitvoering wordt dit altijd op deze manier geoefend of is dit speciaal voor de TV -uitzending zo aangelegd?
  • Zijn de systeemeisen voor de computer zwaar?
Brandwacht 1e klas + WVD

Rene112

• Gast
Reactie #9 Gepost op: 22 oktober 2004, 16:55:21
Ik ben erg benieuwd naar de uitzending!

René zou je niet alvast een beetje uitleg kunnen geven over dit systeem? Het hoeft geen betrekking te hebben op de tv uitzending. Vragen die mij opkomen zijn:
  • Kunnen jullie de oefenscenario's zelf ontwerpen
  • Hoevaak gaat ermee geoefend worden?
  • Klopt het dat dit programma bestemd is van middelgrote tot zeer grote incidenten. En dus training van Bevelvoerder tot aan CVD?
  • De technische uitvoering wordt dit altijd op deze manier geoefend of is dit speciaal voor de TV -uitzending zo aangelegd?
  • Zijn de systeemeisen voor de computer zwaar?

Ik zal binnenkort wat meer informatie geven over dit soort oefeningen. De combinatie van een virtueel ongeval en een echt wrak was speciaal voor deze tv-opnames opgebouwd.

Normaal gesproken zal een virtuele training in een leslokaal met een beamer en normaal projectiescherm plaatsvinden.

groeten,
René de Caluwé
Heerhugowaard