TV opnames virtueel oefenen - Jules Unlimited

Auteur Topic: TV opnames virtueel oefenen - Jules Unlimited  (gelezen 18362 keer)

0 gebruikers (en 6 gasten bekijken dit topic.

Rene112

  • Gast
Reactie #100 Gepost op: 29 mei 2005, 22:13:02
Ik zal met een aantal foto's ook nog even proberen duidelijk te maken hoe wij in de regio Noord-Holland Noord op dit moment gebruik maken van het virtuele oefensysteem Diabolo van E-Semble.

Wij hebben 3 oefencomputers met beamer in een speciale ruimte staan. Deze computers zijn gekoppeld zodat een OvD en 2 bevelvoerders in hetzelfde scenario kunnen werken. Als ze elkaar opzoeken voor overleg in de virtuele wereld, gaan ze in het echt ook bij elkaar staan voor overleg.

De oefendoelen lagen bij onze trainingen met name op het vlak van de gezamenlijke beeldvorming, communicatie en samenwerking (tussen bevelvoerders en OvD).

Op de 1e foto zie je links de bevelvoerder van de 1e TS die naar de OvD loopt (de OvD staat op de rechterplek). In het midden komt de bevelvoerder van de 2e TS die nog niet ter plaatse is (hij/zij staat buiten de ruimte te wachten met een portofoon in de hand).



[verwijderd door de admin ivm opschoning attachments]


Rene112

  • Gast
Reactie #101 Gepost op: 29 mei 2005, 22:17:55
Bij het overleg tussen de 1e bevelvoerder en de OvD wordt als eerste geprobeerd om een goed beeld van het incident te krijgen. Is dit beeld nog niet compleet dan zal eerst verder verkend moeten worden.

Op dit moment is de 2e bevelvoerder net ter plaatse en 'valt binnen' in het overleg.

Op de foto's zie je meer mensen, dit zijn andere deelnemers die o.a. als waarnemer optreden (de taken rouleerden per oefening).


[verwijderd door de admin ivm opschoning attachments]


Rene112

  • Gast
Reactie #102 Gepost op: 29 mei 2005, 22:21:46
In totaal werden er per training 3 inzetoefeningen gedraaid waarbij gestart werd met een (relatief) eenvoudig ongeval en geëindigd met een grote kettingbotsing.

Voor de start van de 1e oefening konden de deelnemers wennen aan het lopen (m.b.v. de joystick) in een virtuele omgeving. Het is belangrijk om dit vooraf te doen en niet tijdens de oefening!
 
Na elke oefening werd er uitgebreid nabesproken, waarbij het incident ook 'vanuit de helicopter' kon worden bekeken.

Bij elke oefening werden de leermomenten besproken die de deelnemers tijdens de volgende oefening weer in de praktijk konden brengen.

(rechtsonder zie je de bedienplek voor de oefenleider waar het scenario kan worden beïnvloed en mee kan worden gekeken met de 2e bevelvoerder en OvD).

groeten,
René de Caluwé

[verwijderd door de admin ivm opschoning attachments]


Rene112

  • Gast
Reactie #103 Gepost op: 10 juni 2005, 21:52:53
En.... om ook even de relatie tussen virtuele oefeningen en praktijkoefeningen te laten zien :

Als vervolg op de 25 dagdelen virtueel oefenen voor bevelvoerders en OvD's hebben wij in NHN de afgelopen 2 weken 6 pelotons oefeningen gedraaid met één van de scenario's uit de virtuele training.

Voor een beschrijving met foto's : zie de site van de brandweer Enkhuizen.
http://www.brandweerenkhuizen.nl/modules.php?name=Content&pa=showpage&pid=37

Er is dus een stuk snelweg met ongeval nagebouwd van het virtuele scenario. Dit doen wij op het (voormalige) mobilisatie complex van de Natres in Bergen.

groeten,
René de Caluwé


BRANDWEERVOERTUIGEN.NL

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,060
  • Laat ieder in zijn waarde
    • www.brandweervoertuigen.nl
Reactie #104 Gepost op: 11 juni 2005, 14:54:27
Lijkt mij wel leuk om het in het echt te zien René.

Ik ga nu lekker van de vakantie genieten.
Tot over twee weken.  :P :P
Brandweerfotografie Ton van der Toolen  kijk ook op  www.brandweervoertuigen.nl  Op alle geplaatste foto's zit Copyright


Robinh

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 4,210
Reactie #105 Gepost op: 20 maart 2007, 20:26:55
Over een paar minuten is de herhaling erop op Nederland 3 ;)
OP AL MIJN GEPLAATSTE FOTO`S ZIT COPYRIGHT!


harold

  • Gast
Reactie #106 Gepost op: 20 maart 2007, 21:00:45
Leuke reportage, Rene! Ik zag 'em toevallig.
Ook al gebeuren er in zo'n oefening natuurlijk teveel dingen, het zet je wel aan het denken over de rol van een bevelvoerder.
Ik ben blij dat het niet mijn taak is en dat mijn verantwoordelijkheden ergens anders liggen.
Maar wel leuk om even te zien waar de brandweer mee te maken kan krijgen. De taak van die ambulancepleeg leek even heel makkelijk.


SwimmY

  • Gast
Reactie #107 Gepost op: 20 maart 2007, 21:04:09
Ik heb het ook gezien net. Ik vond het wel leuk om een keer te zien hoe zo'n oefening in zijn werk gaat!
Maar die ene jongen keek niet zo blij toen die te horen kreeg dat hij dat busje weg mocht zetten!  :D


Robinh

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 4,210
Reactie #108 Gepost op: 20 maart 2007, 21:25:51
Vind je het gek als er radioactief afval oid inzit ;)
OP AL MIJN GEPLAATSTE FOTO`S ZIT COPYRIGHT!


Rene112

  • Gast
Reactie #109 Gepost op: 20 maart 2007, 21:54:37
Ik heb het ook gezien net. Ik vond het wel leuk om een keer te zien hoe zo'n oefening in zijn werk gaat! Maar die ene jongen keek niet zo blij toen die te horen kreeg dat hij dat busje weg mocht zetten!  :D

Klopt... dat was Robin... en hij is wel eens vaker de "brokkenpiloot" bij de brandweer Heerhugowaard  ;D ;)
En nu kreeg hij ook nog eens een onmogelijke opdracht van Lottie.... maar ja : zij was de bevelvoerder he....

Lottie wist trouwens vantevoren niet wat er precies ging gebeuren. We hebben een beetje "droog" geoefend met een ander scenario voor het bedienen van de joystick. Daarnaast heb ik haar wat verteld over de werkwijze en procedure van een bevelvoerder. De rest heeft ze echt spontaan en improviserend gedaan, dus wel heel erg knap!

groeten,
René de Caluwé