Onzeker over de studie

Auteur Topic: Onzeker over de studie  (gelezen 5190 keer)

0 gebruikers (en 2 gasten bekijken dit topic.

JinSmeding

• Nieuwe gebruiker
  • *
Gepost op: 1 oktober 2013, 21:46:52
Hallo,

Ik zit in 4 VWO en wil misschien bij de politie (meer de recherche/forensisch onderzoek kant op), maar het lijkt mij ook leuk om een studie te doen in de richting van industrieel ontwerpen/(binnenhuis)architect of bewegingswetenschappen/beweging en sport. Ik ben er nog niet helemaal uit en ik weet dat ik nog wel eventjes heb om te beslissen, maar ik zou het fijn vinden om nu alvast wat informatie/advies te krijgen.

Mijn vragen zijn nu: kun je met bijvoorbeeld een WO bachelor bewegingswetenschappen de opleiding tot recherchekundige doen? En wat zou ik moeten doen; zou het handiger zijn om eerst bijvoorbeeld een WO bachelor bewegingswetenschappen te halen en dan pas recherchekundige te doen? Of om meteen een politie opleiding te doen (als ik door de selectie kom) en dan door te stromen naar recherchekundige? Of zou ik beter (eventueel) naast mijn baan later als vrijwilliger aan de slag gaan? En zou je naast de politie opleiding ook nog een sport kunnen beoefenen (mijn grootste hobby is namelijk hockey)?

Groet,
Jin

Sesamzaadje

• Operationeel Expert
  • Senior gebruiker
  • Eenheid ZWB
Reactie #1 Gepost op: 1 oktober 2013, 23:17:10
Voor zover ik weet heb je voor recherchekundige minimaal een HBO diploma nodig. Volgens mij is een HAVO of VWO diploma alleen niet voldoende, maar dat weet ik niet zeker. Op het moment zijn er geen vacatures, maar dat kan over twee jaar als je afstudeert weer anders zijn. Een sport naast de politieopleiding kan zeker. Je hebt wel zelfstudie maar dat is prima te combineren met andere hobby's. Vrijwilliger en beroeps zijn twee verschillende functies met verschillende taken dus denk daar goed over na. Succes!
De weg is niet de vraag waarheen, de weg is de vraag hoe.

JinSmeding

• Nieuwe gebruiker
  • *
Reactie #2 Gepost op: 2 oktober 2013, 07:42:27
oke, dankjewel

kaasje

• Surveillant VP BPZ
  • Senior gebruiker
  • And as always, have nice day!
Reactie #3 Gepost op: 2 oktober 2013, 11:10:39
Heel simpel als je je even verdiept in de materie:
RKU is een master opleiding binnen de politie, op een master te doen heb je een bachelor nodig. Na HAVO/VWO heb je nog geen bachelor, je moet dus eerst 3 jaar WO of 4 jaar HBO doen hiervoor.

Zet niet teveel je zinnen op RKU, het is een onwijs strenge selectie. Ik had echt een geweldig rapport, één puntje iets lager en daardoor afgewezen.
Hobby Bobby eenheid Den Haag

Nick

• Senior gebruiker
Reactie #4 Gepost op: 2 oktober 2013, 12:35:02
Citaat van: kaasje link=msg=1206270 date=1380705039
Zet niet teveel je zinnen op RKU, het is een onwijs strenge selectie. Ik had echt een geweldig rapport, één puntje iets lager en daardoor afgewezen.

Had jij niet bedankt voor de eer ivm het salaris, Kaasje?

@Jin
Zoals Kaasje zegt is RKU een HBO-master opleiding. Je hebt dan ook minimaal een HBO-bachelor diploma nodig. Ik neem aan dat je de wervingsite al hebt bekeken, maar wellicht is het handig om het volgende nog eens te bekijken: https://kombijdepolitie.nl/Opleidingen/Pages/Opleiding-tot-recherchekundige.aspx.

Zelf heb ik besloten na mijn middelbare school eerst te gaan studeren en inmiddels zit ik bij de vrijwillige politie. Ik hoop dat er volgend jaar vacatures komen voor Politiekundige Bachelor, zodat ik als beroepskracht aan de slag kan. Mijn gevoel zegt nu dat ik mijn 'politiedroom' eerder door had moeten zetten, omdat dat is wat ik echt wil doen. Neem de komende 2,5 jaar dus de tijd om eens goed na te denken wat je wilt. Je hebt daar nog genoeg tijd voor en dat je je toekomstbeeld al enigszins hebt afgebakend is top. Wil je na het halen van je diploma nog bij de politie, ga er dan voor. Twijfel je, dan is het geen schande om eerst een andere opleiding te doen. Wellicht vergroot het zelfs je kansen bij de selectie doordat je jezelf verder hebt ontwikkelt. Succes!
Senior GGP / Oost-Brabant

kaasje

• Surveillant VP BPZ
  • Senior gebruiker
  • And as always, have nice day!
Reactie #5 Gepost op: 2 oktober 2013, 12:44:41
Citaat van: Nick link=msg=1206287 date=1380710102
Had jij niet bedankt voor de eer ivm het salaris, Kaasje?

@Jin
Zoals Kaasje zegt is RKU een HBO-master opleiding. Je hebt dan ook minimaal een HBO-bachelor diploma nodig. Ik neem aan dat je de wervingsite al hebt bekeken, maar wellicht is het handig om het volgende nog eens te bekijken: https://kombijdepolitie.nl/Opleidingen/Pages/Opleiding-tot-recherchekundige.aspx.

Zelf heb ik besloten na mijn middelbare school eerst te gaan studeren en inmiddels zit ik bij de vrijwillige politie. Ik hoop dat er volgend jaar vacatures komen voor Politiekundige Bachelor, zodat ik als beroepskracht aan de slag kan. Mijn gevoel zegt nu dat ik mijn 'politiedroom' eerder door had moeten zetten, omdat dat is wat ik echt wil doen. Neem de komende 2,5 jaar dus de tijd om eens goed na te denken wat je wilt. Je hebt daar nog genoeg tijd voor en dat je je toekomstbeeld al enigszins hebt afgebakend is top. Wil je na het halen van je diploma nog bij de politie, ga er dan voor. Twijfel je, dan is het geen schande om eerst een andere opleiding te doen. Wellicht vergroot het zelfs je kansen bij de selectie doordat je jezelf verder hebt ontwikkelt. Succes!
Ongeveer net niet. Voor RKU ben ik afgewezen, uiteindelijk aangenomen als Politiekundige. Had 7 jaar studie achter de rug en ze namen dat dit niet mee in het salaris, wat je dan overhoud is een studieschuld en een salaris om van te huilen. Die willen niet goed samen  :-X Daarnaast heb ik ook de factor van groeiperspectief binnen de organisatie meegenomen. Dus salaris was niet de hoofdreden, vooral dat ik daardoor nog eens heel wat jaartjes bijbaantjes e.d. zou moeten hebben om rond te komen ;)
Hobby Bobby eenheid Den Haag

Nick

• Senior gebruiker
Reactie #6 Gepost op: 2 oktober 2013, 12:49:52
Citaat van: kaasje link=msg=1206291 date=1380710681
Ongeveer net niet. Voor RKU ben ik afgewezen, uiteindelijk aangenomen als Politiekundige. Had 7 jaar studie achter de rug en ze namen dat dit niet mee in het salaris, wat je dan overhoud is een studieschuld en een salaris om van te huilen. Die willen niet goed samen  :-X Daarnaast heb ik ook de factor van groeiperspectief binnen de organisatie meegenomen. Dus salaris was niet de hoofdreden, vooral dat ik daardoor nog eens heel wat jaartjes bijbaantjes e.d. zou moeten hebben om rond te komen ;)

Oh ja, dat was het. Thanks. Ook iets om mee te nemen in de overwegingen ;).

silque

• Sheepdog
  • Senior gebruiker
Reactie #7 Gepost op: 2 oktober 2013, 14:41:17
De RKU studie is geen master, het is gewoon een bachelor (ondanks de naam). Dat ze daarvoor minimaal hbo niveau vragen is omdat het gewoon een hele theoretische opleiding is i.t.t. de PKB opleiding die iets praktischer is.
Als je hart echt bij opsporing ligt is het een leuke opleiding, als je twijfelt of wellicht ook in het blauw wilt doorgroeien zou ik altijd voor de PKB opleiding kiezen; die is een stuk breder en heeft een veel beter carrièreperspectief.

Voor het salaris: tsja dat is lullig inderdaad, zeker met de huidige aspiranten schalen. Als je werkervaring hebt kan er een groot gedeelte meegenomen worden qua salaris, wel zit hier een max aan (8/6), als je geen werk maar alleen studieervaring hebt wordt hier ook rekening mee gehouden. Zo zul je hoger ingeschaald worden als je een HBO diploma hebt dan als je alleen een HAVO diploma hebt.
Althans, dat was zo toen ik begon; wellicht dat dat ondertussen al achterhaald is met de huidige zakgeld regeling.
Uitspraken op dit forum zijn op persoonlijke titel.

Nick

• Senior gebruiker
Reactie #8 Gepost op: 2 oktober 2013, 14:49:00
Citaat van: silque link=msg=1206320 date=1380717677
De RKU studie is geen master, het is gewoon een bachelor (ondanks de naam).

Dat dacht ik ook, echter spreekt Kombijdepolitie.nl over een HBO-master. Dat is uiteraard wel iets anders dan de universitaire variant waar men doorgaans op doelt met 'master'.

silque

• Sheepdog
  • Senior gebruiker
Reactie #9 Gepost op: 2 oktober 2013, 15:02:22
Dat zou nog best eens kunnen, het is in ieder geval geen WO-Master maar een niveau 5 opleiding. Laat ik het zo zeggen  O0
Uitspraken op dit forum zijn op persoonlijke titel.