Hyperoxemie bij ACS (en evt andere aandoeningen)

Auteur Topic: Hyperoxemie bij ACS (en evt andere aandoeningen)  (gelezen 3203 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

complex

• Forum gebruiker
  • SEH/Anesthesie vpk
Gepost op: 2 oktober 2013, 17:04:11
Hallo allemaal,

Vandaag had ik 't er met een collega over het volgende: een patiënt met ACS (acuut coronair syndroom) en een saturatie >94% geef ik normaliter geen extra zuurstof (tenzij andere klachten van hypoxie).
Wat doen jullie in jullie werkveld? (de mijne is SEH/Anesthesie) Daar was ik wel benieuwd naar, aangezien ik tijdens de anesthesie-opleiding vaak krijg te horen "100% zuurstof=altijd goed" en daar ben ik 't niet altijd mee eens namelijk.

in de volledige richtlijn van de ERC ( https://www.erc.edu/index.php/doclibrary/en/209/1/ ) staat op pagina 1243 dat er beperkte data bestaat dat extra zuurstoftoediening gevaarlijk kan zijn voor de patiënt bij een niet gecompliceerde infarct.
ook een interessante richtlijn: (http://www.brit-thoracic.org.uk/Portals/0/Guidelines/Emergency%20oxygen%20guideline/EmergencyOxygenSupplement_web.pdf )

Misschien hebben jullie hier bepaalde meningen over of andere goede bronnen? En wat zegt het LPA eigenlijk? Daar ben ik wel benieuwd naar. O0

Delta

• AIOS Anesthesie
  • Senior gebruiker
  • Arts
Reactie #1 Gepost op: 3 oktober 2013, 11:45:52
100% zuurstof = schadelijk en vragen om problemen... Vrije-radicaal schade aan de luchtwegen en het hart, en atelectase in de longen. Als ik ook maar even de kans krijg, doe ik een transport in het ziekenhuis met de beademingskar ipv ambu-ballon.

Wel moet je bedacht zijn dat wanneer je een patient nitro geeft, je de hypoxische vasoconstrictie in de longen opheft en de patient gaat shunten. Dan kan extra O2 wel noodzakelijk zijn, maar dat kun je m.i. prima titreren op geleide van saturatie.
Arts  www.alphalog.nl

hoefhaan

• IC VPK, Ambulance VPK
  • Senior gebruiker
  • maak ze beter!
Reactie #2 Gepost op: 3 november 2013, 18:05:07
In het LPA 7.2 wordt uitgegaan van een acceptabele Spo2 waarde van 94-98%
Trained to save your ass, not to kiss it! :-)  Uitspraken hier doe ik uit persoonlijke titel en niet namens mijn werkgever.