Ik heb het nog niet mee hoeven te maken dat dit nodig was. Het is veelal gezond verstand gebruiken. Berger doet ook zijn/haar werk en als het goed gebeurd, is de stremming verderop sneller voorbij
.
Dus is het niet alleen in mijn belang dat berger sneller geholpen wordt het kruispunt voorbij te komen, maar in het algemeen belang.
Daarnaast dank ik de medeforummers voor de nadere toelichting op het gebruik van alleen blauw licht, zonder geluid, welke na het kruispunt ook snel weer uitgaat. Zo achteraf gelezen is het eigenlijk wel logisch dat het licht ook zsm na het kruispuntje uitgaat.
Maar je ontkomt er als vkr op zo'n moment er niet aan dat je jezelf afvraagt of zo'n chauffeur het niet alleen doet om voorrang 'af te dwingen'.
Natuurlijk zal de chauffeur van een politievoertuig zijn geluid er ook bij aan doen, als die de indruk krijgt dat de vkr hem opzettelijk stil laat staan. Dan vind ik het ook terecht dat gevraagd wordt naar de capaciteit van de vkr, want het duidt wel op kleinzieligheid en kortzichtigheid. Ik heb het zelf ook aangegeven dat het niet tot onze bevoegdheid behoort om af te vragen of het gebruik van licht/geluidsignalen op dat moment wel terecht is.
Wellicht dat hier ook tijdens de cursussen wat aandacht aan besteed kan worden. Het hoeft niet diepgaand te zijn, maar een vermelding van mogelijke verschijnselen is voldoende, zodat men beseft dat men hier in de praktijk mee kan krijgen.